Tävling: Vinn min jubileumsteckning! (Vad kan du om Friday The 13th?)


 

friday-the-13th-poster

Uppdaterat 16/6: Tävlingen ansågs vara för svår, så jag har ändrat några frågor och ändrat slutdatumet.

Idag är det Friday The 13th! Ja, alltså fredagen den 13:e – och det som jag tycker ska uppmärksammas är att det är 13:e juni.

Varför?

Jo, eftersom jag är en Friday The 13th-fan, så är det ju Jason Voorhees födelsedag idag. Att det är en fredag dessutom idag passar ju ännu bättre. Det blir väl att kika på någon valfri film i den kända skräckfilmsserien som jag älskar av hela mitt hjärta. Kanske ett par stycken. Jag vet inte än, men minst en ska jag se!

Nu är det så här att jag håller på fullt med att teckna min jubileumsteckning (den 200:e sedan min nystart för tre år sen) och jag tänker ha en tävling där en lycklig vinnare kommer att vinna den här teckningen.

Jag tänker ha en liten frågesport om Friday The 13th. Nu  kommer säkert många att fuska och använda Wikipedia eller internet, men det är jag väl medveten om. Därför ska ni också skriva en motivering om varför ni vill vinna teckningen.

Är ni redo? Här kommer de tretton(!) frågorna:

Kategori: Lätt. (Värt 1 poäng)
1. Vad heter sjön som filmserien utspelas i?
2. Vilket vapen förknippas med Jason?
3. Vilken känd skräckfilmsfigur slogs mot Jason i en framgångsrik film från 2003?
4. Vilka överlever mest i en Friday The 13th-film? Män eller kvinnor?

Kategori: Medelsvår. (Värt 2 poäng)
5. Hur många filmer finns det i Friday The 13th-serien? Inklusive remaken.
6. Vilket filmbolag hade rättigheterna till de åtta första filmerna?
7. Vem sjöng ”He’s Back ( The Man Behind The Mask )?
8. Vilken Supernatural-skådespelare spelade Clay Miller i remaken?

Kategori: Svår. (Värt 3 poäng)
9. Crispin Glover spelade Jimbo i Friday The 13th IV. I vilken filmklassiker spelar han huvudkaraktärens farsa på 1950-talet?
10. Jason har använt ett skjutvapen i Friday The 13th III, IV och VIII. Vilket vapen?
11. Mrs. Voorhees mördade två lägerledare i första Friday The 13th’s inledning. I vilket årtionde hände detta?

Kategori : Expert. (Värt 5 poäng)
12. Vad heter boken, skriven av Peter Bracke, och dokumentärfilmen som dök upp förra året? De har båda samma namn.
13. Vad heter Mrs. Voorhees i förnamn?

Slutligen, skriv en motivering för varför du ska vinna teckningen. Det är avgörande om många skulle få alla rätt.

Ni skriver era svar till min mailadress: final_fantasy66@hotmail.com, märker mailet med ”Jason-tävling”. Tävlingen pågår ända fram till onsdagens den 18:e juni.

Lycka till!

Kommentera

