Teckning: Sarah ”Ninjabob”. (Polychromos)


100_6456

Det finns många som bloggar i hela världen, och en av de bloggar jag läser mest är min vän Sarah ”Ninjabob”‘s blogg. Sarah är en pigg och glad tjej som älskar att träna, sin katt och att spela tv-spel. Hon är en flitig bloggerska och hon är väldigt aktiv.

Jag frågade Sarah om jag fick rita ett porträtt av henne och hon blev väldigt glad att jag skulle göra det – och så började jag att använda mig av lite polychromospennor även denna gång.

Jag fann ett fint foto när hon sitter och äter god mat i Japan. (i Miyajima, Hiroshima, för att vara exakt) Hon reste till Japan med sin äkte hälft och hon bjöd på en massa vackra fotografier ifrån landet som gett oss storheter som sushi, NES och animé. Just det här fotografiet fastnade jag mest för och jag började genast att rita av Sarahs porträtt.

Utmaningen i den här bilden var att få till hennes ansikte och hår – jag måste verkligen träna mer på att rita hår – och givetvis skinnjackan. När jag ritade klart Sarah ville jag också försöka få med den som verkar vara riktigt goda maten hon äter på fotot. Jag fyllde i alla linjer med svart tuschpenna så att bilden inte skulle kännas grötig. För första gången lyckades jag få till ett dricksglas helt okej. Glas är väldigt svåra att göra, så jag känner mig stolt över det.

Sen tänkte jag på bakgrunden. Först tänkte jag rita av den vackra naturen från originalfotot, men det skulle bli rätt svårt och ta en del tid. Jag bytte strategi och valde att rita en Super Mario Bros 3/Tetris-baserad bakgrund för att matcha Sarahs personlighet. Bilden fick en helt ny innebörd, och den blev rätt cool.

Sarah själv tyckte jättemycket om den här teckningen och om personen vars porträtt jag ritar av blir glad – då är det ju den finaste komplimang en konstnär kan få. Eller hur?

Hoppas att ni gillar bilden också. 🙂

Ni kan läsa och följa Sarahs blogg här.

Kommentera

