Teckning: Yaha Han. (Polychromos)


När jag brukar välja vad jag ska teckna, brukar jag välja väldigt tidigt om vad eller vem jag ska få på papper. Men det kan ta månader innan jag verkligen tar tag i det valet. Orsakerna är många, men en orsak är att jag fortfarande utvecklas som konstnär och ibland kommer det tillfällen jag tycker ”nej, jag är inte redo än för det här porträttet”. Eller något liknande.
Min teckning av den fantastiska cosplay-artisten Yaha Han är ett sånt exempel. Jag ville rita av henne mycket tidigare men jag vågade inte. Varför? Jag var inte redo.
Men för nån vecka sen,  var jag redo. Efter ett par lyckade porträtt så vågade jag teckna Yaha Han.

Hennes cosplay av Jessica Rabbit är en av de bästa cosplays jag sett och den ville jag få på papper. Jag ska publicera hela utvecklingen fram till det färdiga resultatet. Bilderna är från mitt Instagram-konto,  följ mig gärna! Jag kallas manofsvensatra där.

image

image

image

image

image

image

Och till slut, den färdiga bilden:

image

För första gången på länge, så har jag lyckats med hår i ett porträtt. Faktum är att det här är en av mina personliga favoritteckningar någonsin. Jag känner att jag gjort mycket som var rätt. Benet. Handskarna. Håret, som sagt. Ansiktet. Klänningen också, fast jag kunde inte få till glittereffekterna. Men det gör inget. Jag har lärt mig en hel del innan jag började teckna det här porträttet och jag drog lärdom av mina tidigare misstag och framgångar.

Sen vill jag passa på att visa en tweet från Twitter – ja, jag har börjat med Twitter igen ifall någon undrar – som jag läste tidigt en morgon i veckan och den gjorde verkligen min morgon!

Att få en retweet och en kommentar från Yaha Han själv var verkligen en positiv överraskning!

Att få en retweet och en kommentar från Yaha Han själv var verkligen en positiv överraskning!

Kommentera

