Peppen inför Hyrule Warriors är hög.


Det lär ta ett bra tag tills vi får se mer ifrån det nya Legend Of Zelda-spelet till Wii U, men det finns faktiskt ett spel till som utspelar sig i samma värld som vi kallar Hyrule.

Jag pratar givetvis om Hyrule Warriors.

Det märks att Team Ninja är med i leken. Cias klädstil och stora byst påminner starkt om valfri kvinna i Dead Or Alive.

Det märks att Team Ninja är med i leken. Cias klädstil och stora byst påminner starkt om valfri kvinna i Dead Or Alive.

Hyrule Warriors är ett actionspel i stil med Dynasty Warriors, som i sin tur är utvecklat av Tecmo Koei. Tecmo Koei och Team Ninja (kända för Dead Or Alive-fightingserien) samarbetar med Nintendo och tillsammans har de skapat denna monstruösa actionlir.

Varje vecka den senaste tiden så har det visats upp nya ting ifrån Hyrule Warriors. Det är hämtat mycket ifrån klassiska Zelda-spel som Twilight Princess, Skyward Sword och Ocraina Of Time. Senast som visats var att Links medhjälpare från Skyward Sword, Fi, är en spelbar karaktär. Man får se skurkar som Ghirahim och The Imprisoned, och i slutet av den officiella trailern får man se skymten av en bekant fiende. Gissa vem?

Som det ser ut, så spar inte Nintendo på krutet i det här spelet. Det är renodlad actionstrategi. Aldrig tidigare har jag sett så många fiender i samma bild samtidigt i tidigare Zelda-titlar. En ensam krigare mot en legion av skelett och Stalfos – vad är egentligen oddsen att hen ska vinna över dom? Låga visserligen, för annars skulle man inte spela spelet ju. Fast oddsen höjs garanterat ju svårare svårighetsgrad man väljer. Antar jag. De pengar man får in när man dräpt sina fiender, kan man antagligen använda för att köpa nya vapen och utrustningar för att underlätta. Ja, pengarna kallas för Rupees, precis som i alla andra Zelda-spel.

Något jag tycker är beundransvärt, är att än så länge så domineras de valbara hjältarna av kvinnor. Än så länge ser jag endast Link som manlig karaktär. På den kvinnliga sidan ser vi Zelda, (äntligen får man *styra henne, Smash Bros inte räknat), Impa, Midna, magikern Lana, Fi och Agitha.

Jag ser fram emot mest att få spela som prinsessan Zelda i riket Hyrule. Att få dänga fiender med den mäktiga kvinnan är något jag längtat efter i åratal. Sen tycker jag att hon har fått en vacker design (säger man så?) i Hyrule Warriors. Faktum är att jag tycker att det är den finaste Zelda jag någonsin sett. Det ser så ballt ut när hon skjuter ljuspilarna i stridens hetta. Just det ja – hon är ju drottning Zelda här!

Zelda har aldrig varit vackrare än så här. Äntligen är hon en *spelbar karaktär. Hon kommer definitivt att rocka.

Zelda har aldrig varit vackrare än så här. Äntligen är hon en *spelbar karaktär. Hon kommer definitivt att rocka.

Den första trailern av Hyrule Warriors fick mig att säga ”nja, det här verkar som att Nintendo är på väg åt en riskabel väg”. Men de vågar ta risker. I dessa tider så måste ju Nintendo göra något annorlunda – och att göra ett renodlat actionlir ur en klassisk action-RPGserie är väldigt djärvt.

Hyrule Warriors ser riktigt snyggt ut, och det kommer att växa. Wii U behöver spel nu, och eftersom vi inte får se nya Smash Bros på ett tag så kommer Hyrule Warriors tillsammans med Mario Kart 8 att bana väg för den grymt underskattade konsolen. Hoppas att företag som EA och Ubisoft öppnar ögonen och framför allt dörrarna för fler spel till konsolen. Wii U kommer att sälja mer, det är jag övertygad om. Det har redan börjat. Mario Kart 8 är bara början. Bayonetta 2 kommer snart. Nästa år kommer ju Mario Maker. Men vi får inte glömma bort Hyrule Warriors. Det här kan vara precis vad Nintendo och Wii U behöver.

Peppen växer. Jag tror på Hyrule Warriors. Att få *spela som Zelda är ju ett måste i ett Zelda-spel. Hur kan man motstå det?

* = Zelda var också spelbar i Spirit Tracks, men jag har inte spelat det än.

Hyrule Warriors kommer ut den 19:e september 2014, endast till Wii U.

Kommentera

