Recension: Guardians Of The Galaxy.


guardians

Marvel är den mest kända serietidningsstudio som någonsin funnits. Ja, tillsammans med DC Comics förstås.

Men på senare år, har Marvel proppat ett maskingevär full av seriehjältefilmer och kaskadskjutit som in i Norden. I år har det kommit minst tre filmer som är baserade på Marvels legendariska portfolio.

De som är äkta Marvel-fans känner garanterat till Guardians Of The Galaxy, men jag ska vara ärlig: Jag har aldrig hört talas om det här gänget tidigare. Det beror nog på att de inte är så världskända som Spiderman, Iron Man eller X-Men är. Så det är väldigt intressant att Marvel vågade ta den här vilda chansningen och göra en film av för mig (inte för fansen givetvis) okända gänget.

Jag måste säga. Marvel är djärva.

Guardians Of The Galaxy är en film som handlar om människan Peter Quill, som är jagad av många på grund av att han tagit en mystisk sfär. En ond karaktär, Ronan, är väldigt intresserad av den här sfären. Under sitt väldigt bisarra äventyr bland galaxen och olika planeter, stöter Quill på några av de mest fascinerande biroller jag någonsin sett.

Trädjätten Groot, som är fåordig men är förjävligt bra på att använda sin naturliga råstyrka. Lönnmördaren Gamora, som är minst lika farlig i närstrid som att hon är med vassa föremål. Galningen Drax, som är en muskelknutte med mäktiga tatueringar. Och så tvättbjörnen Rocket. Den mest uppkäftiga Marvel-karaktär jag någonsin sett. Stor i truten men också grym med automatgevär. Hur kan man inte älska en sån karaktär? Eller allihop?

De två småskurkarna Groot och Rocket är det bästa radarparet jag sett i filmväg på många herrans år. Jag menar, hur fan kan man motstå en trädjätte som slåss värre än en ent och en tvättbjörn med automatgevär?!

De två småskurkarna Groot och Rocket är det bästa radarparet jag sett i filmväg på många herrans år. Jag menar, hur fan kan man motstå en trädjätte som slåss hårdare än en ent och en tvättbjörn med automatgevär?!

Peter Quill själv är en härlig karaktär, och spelas perfekt av Chris Pratt. Han är så mänsklig och otroligt rolig. Han påminner mig om en väldigt ung Han Solo från Star Wars-filmerna, för Quill har samma typ av ”bad boy”-attityd som Solo har. Karaktärgalleriet är bra spelade av fantastiska skådespelare. Det är som att Zoe Saldana, Dave Bautista och Lee Pace är skapta i sina roller som Gamora, Drax och onde Ronan. I den ordningen. Vi får se bra skådisar som John C. Reilly, Michael Brooker (Merle från The Walking Dead), Benicio Del Toro och Glenn Close i övriga roller. Rösterna till Groot och Rocket görs av Vin Diesel och Bradley Cooper. Diesel säger inte så mycket i filmen och inte så många ord, men rösten är kraftfull och passar den enorma trädgubbet med stort hjärta. Cooper gör sin absolut bästa roll någonsin, och inte sedan Eddie Murphy som Åsnan i Shrek, har ens röst passat perfekt till en karaktär. Rockets karaktär förstärks av Coopers stämma.

Nästa styrka med Guardians Of The Galaxy är den träffsäkra humorn. I stridens hetta och bland de överlägset snygga tekniska bitarna så klamrar sig humorn fast som taggtråd kring ett köttstycke. Den är vass, exakt och väldigt bra. Jag skrattade som fan många gånger.

Storyn är simpel, men väldigt funktionell. Guardians Of The Galaxy må vara lite förutsägbar, men kom igen. Det här är äkta filmunderhållning, inte en Woody Allen-rulle.

Specialeffekterna blir mer och mer avancerade. Men också vackrare än någonsin tidigare. Guardians Of The Galaxy är fylld av ögongodis.

Specialeffekterna blir mer och mer avancerade. Men också vackrare än någonsin tidigare. Guardians Of The Galaxy är fylld av ögongodis.

Tveklöst är Guardians Of The Galaxy en av de bästa science fiction-filmerna jag sett, och en av de snyggaste. Jag såg den i 3D, och det flöt på riktigt, riktigt bra. 3D-effekterna är snygga och gör Guardians Of The Galaxy mer visuellt djup. Vi har kommit så långt med den avancerade filmtekniken, och många av filmens effekter är helt enastående. Ska en science fiction-film göras, så gör den ordentligt! Precis som regissören James Dunn har gjort med Guardians Of The Galaxy.

Soundtracket är också helt magiskt. De som har sett trailern, har säkert hört Björn Skifs klassiker ”Hooked On A Feeling”. Men soundtracket är mer än så. Det är en härlig nostalgitripp till 1970-talet och 1980-talet. Jackson 5, David Bowie, The Runaways – så himla briljant. Jag älskar också att Peter Quill dyrkar sin gamla Walkman.

Tre plus:

  1. Karaktärerna. De är väldigt lätt att älska. Träffsäkra skådespelare i rollerna. Extra plus till Vin Diesel och Bradley Cooper som lånat ut sina röster till Groot och Rocket.
  2. Humorn. Den skär rakt in i ens hjärta likt en varm kniv igenom smör.
  3. Garanterat ett visuellt mästerverk. Otroligt supersnyggt. Se gärna den i 3D.

Tre minus:

  1. Guardians Of The Galaxy är lite förutsägbar.
  2. Två timmar känns lite för kort! Men då hade den kanske varit för lång. Hoppas på en extended edition när den kommer ut på köpfilm.
  3. Jag hoppas verkligen inte att Guardians Of The Galaxy drar in för lite tittare. Att de här hjältarna inte har samma stjärnstatus som Spiderman, Iron Man eller X-Men kan ställa till det för dom.

Slutsats:

Som jag skrev i början: Marvel är djärva. De gjorde en vild chansning när de skulle göra den här filmen. Men oj, vilken chansning sedan!

Guardians Of The Galaxy är en av de bästa serietidningsbaserade filmerna jag någonsin sett. Jag skulle till och med ställa mig upp och utnämna den till den bästa serietidningsbaserade filmen genom tiderna. Det här är en utmärkt science fiction-film med god portion humor. Jag är jävligt glad att Marvel vågade göra filmen, vid rätt tillfälle. Filmen har ett enormt karismatiskt och älskvärt gäng av värstinghjältar som man inte kan motstå. Jag är så grymt sugen på att se den igen, för det här är filmunderhållning i världsklass.

Jag ser fram emot uppföljaren. Ja, en sån är redan på gång.

För dig som är Marvel-fan så kommer du att älska den här filmen. Till dig som inte är så förtjust i science fiction – ge filmen en chans. Guardians Of The Galaxy är science fictions svar på Shaun Of The Dead. Se den för i helvete! Det är den värd.

En ny filmklassiker är född.

Betyg: En femma av fem!

Gamora.

Zoe Saldana gör en magnifik rolltolkning av lönnmördaren Gamora.

 

One thought on “Recension: Guardians Of The Galaxy.

  1. Såg den här filmen och förväntade mig inte ett piss. Hade heller aldrig hört talas om det här gänget. Men jag tyckte att filmen var väldigt underhållande! Rolig och den tar inte sig själv på för stort allvar. (Som när alla kommer gående i slow motion för den ”episka striden” och Gamora gäspar och Rocket drar sig i skrevet.) Jag ser fram emot nästa film, jag tyckte att alla karaktärerna hade ett bra samspel.

Kommentera

