Jag blir lite avis på andra begåvade tecknares underbara talanger.


Jag älskar att rita. Det finns i blodet liksom. Inga som helst tvivel på det. Men ibland tänker jag på mina begränsningar.

Jag har utvecklats mycket de närmaste åren men ibland önskar jag att jag kunde utvecklas ännu mer.

Ett exempel på det är att jag blir lite avundsjuk på andra personers otroligt begåvade talanger.

Nu har säkert många av de talangsfulla konstnärerna gått konstskola och utvecklats inom universitet, college och andra högskolor. Så det är ju självklart att de ska vara talangsfulla.

Jag har lärt mig en del och inspirerats av konstnärer i världsklass men ibland undrar jag om jag kan lära mig mer? Jo, det gör jag ju, för varje bild jag gör är en vidareutveckling. Det är bara det att jag måste finna mitt inre lugn och komma i helt rätt stämning för att lyckas.

Jag känner att jag inte gjort min bästa bild än. Därför vill jag fortsätta utvecklas.

However, ibland undrar jag hur en del personer lyckas. Det ser så enkelt ut. Men tro mig – det är mycket träning, passion och instinkt. Man måste tro på det.

Jag tror på mig själv. Det är därför jag kommit så långt. Det finns inte en chans att jag skulle rita i den nivå jag är i dag för tio år sen.

Men jag har en lång väg kvar. Än är det inte över.

Här är några exempel på fascinerande konstverk av talangsfulla konstnärer.

(i den sista filmen så får ni spola till 2.30-2.40 för hon pratar väldigt innan)

Dessa konstnärer har olika tekniker men de är så otroligt duktiga. Jag är inte i närheten av deras klass men jag kan lära mig något av detta. Kanske.

Hur i helvete fick hon till Harry Potter….?

 

 

One thought on “Jag blir lite avis på andra begåvade tecknares underbara talanger.

  1. Jag känner igen mig i det där. 🙂 När jag började teckna så kunde jag teckna flera bilder om dagen och satt i flera timmar. Ibland tycker jag att mina gamla teckningar hade fler detaljer än de som är nyare. Men nu var det många år sedan jag ritade något, tror det är närmare 3 år sedan. Dels har jag inte samma tid och dels tryter inspirationen. Och jag blir stressad av alla andra som är bra, varför ska man själv hålla på liksom?

    Men från början ritade jag bara för mig själv, jag hade ingen hemsida. Det var först när jag började lägga upp bilder och blev medlem på DeviantART som jag började känna den där pressen. Och fick den där insikten om att jag nog aldrig kommer bli sådär bra. Å andra sidan, om man lägger manken till så kan man.

    För många herrans år sedan, i början av 2000-talet, stötte jag på en amerikansk killes hemsida. Han hette Jason Chan och han var fantastiskt duktig. Han var i min ålder och kom senare in på art school i Californien om jag inte minns fel. Vi hade mailkontakt under några år och under den tiden kunde jag också se hur han, som hade talang från födseln, kunde öva upp sig själv och bli bättre. Idag är han en välbetald concept artist och han har gjort många bilder för World of Warcraft och Magic the Gathering, bland annat.

    Jag kommer aldrig kunna jämföra mig själv med någon som han, och många andra, men poängen är kanske inte att jag ska jämföra mig, utan istället känna mig inspirerad och tänka att om jag också spenderade all min tid på att teckna så skulle jag också kunna bli bättre än vad jag är idag. Alla börjar vi någonstans. 🙂

Kommentera

