Näthatet tillåter inte folks framgångar.


Igår läste jag ett av de starkaste texter som någonsin skrivits. En text som tar upp näthatet från en kvinnlig gamers perspektiv.
Skribenten Fenjima, från Feber och Loading, gästade Svampriket och bidrog med en text där hon hade utsatts för näthat, trakasserier och andra vidrigheter.

Fenjima är en väldigt omtyckt person i spelsverige. Det är inte så konstigt, eftersom hon är en väldigt enastående skribent och så utstrålar hon självförtroende. Hennes passion för spel, fast hon har haft en 19 års timeout (!), är riktigt enorm, och hon dyrkar film med.
Jag följer henne på Twitter och Instagram, och vi har haft trevliga diskussioner om spel och film (vi är skräckfilmsdyrkare båda två) på Twitter. Jag tycker att Fenjima är en väldigt pigg och glad kvinna som vet vad hon gör. Det är för min del enkelt att respektera en person som är glad, har samma intressen som en själv och utstrålar självförtroende.

Men tyvärr har framgång ett dyrt pris.

Fenjima har blivit kallad för mycket nedlåtande saker, precis som många gamerkvinnor får varje dag. Fast i hennes fall handlar det om att folk tror att hon vill ha uppmärksamhet.
Den här bilden att ”kvinnor inte kan ett skit om spel” är något som hatare verkligen vill ha intakt.

Varför?
Varför ska inte kvinnor kunna något om spel?
Varför blir kvinnor kallade för horor bara för att de skriver en riktigt bra recension av till exempel The Last Of Us? (Det är bara ett exempel)

Det finns många kvinnliga spelskribenter och alla är lysande. En del av dom hörs i radion (Angelica Norgren och Susanne Möller i P3 Spel till exempel), en del får priset som årets spelskribent. (Kerstin Alex)

Fenjima har gjort jättemycket i livet. Modell. Programledare. Kläddesigner. Aktiv bloggerska. Förälder.
Ändå har hon livet framför sig!

Artikeln som Fenjima skrev till Svampriket blev riktigt uppmärksammad på grund av att den är så smärtsam men också viktig. Den skit som Fenjima fick ta emot på grund av att hon är hon är verkligen bisarr. Det här är personlig kränkning. Men hon har stöd av en stor skara fans och andra spelskribenter (mig inkluderad) eftersom hon är awesome.

Svampriket blev hackat kort efter Fenjimas artikel dök upp. En slump? Det tror jag inte.

Ingen rök utan eld.
Någon eller några vill inte att hennes ord ska höras eller läsas.
Varför?
What is the bloody point?
Som hon skrev i slutet av artikeln, är detta hennes första spelbaserade artikel. Hennes första recension av ett spel är att vänta. Jag är definitivt övertygad av att massor är spända av att läsa hennes första spelrecension för nu har riktat blicken mot hennes skrivtalang. Tyvärr lär hatarna stå där med sina ”Ku Klux Klan”-fasoner i beredskap. De vill bränna bort framgång hos kvinnor. Oavsett kategori.

Det går inte heller att försvara kvinnor som blir utsatta för näthat utan att få en slev med skit kastat på en. Ta Phil Fish, han som skapade spelet Fez, som ett exempel. Han försvarade en kvinnlig indieprogrammerare som blev trakasserad men hans privatliv, konton osv blev uthängt på nätet utav hackers/hatare.

Anita Sarkeesian, feminist och bloggerska, är nog den mest kända personen som fått så inihelvetes mycket skit för sina åsikter. Så illa att nån idiot försökte bryta sig in i hennes hem.

Alltså. Vad fan är det med folk?

Det värsta är att det här är så vanligt och det går inte att få bort. Den inställning många manliga gamers har är osund och vedervärdigt. Spelar en kvinna i något onlinespel blir hon garanterat kallad för värdelös, hora eller att hon ska suga kuk.
Vad har hänt med spelvärlden? Ska inte spel vara roliga att spela?
Roliga, spännande, sociala, engagerade och inspirerande.
Inte hatiska och förnedrande.
Det här är mobbning som hatare sysslar med.

Även jag har fått hatmail ifrån näthatare. Jag fick ett igår. Men det är harmlöst och innehåller tomma ord, i jämförelse med sånt andra får höra varje dag. Fast visst är det tråkigt att läsa sånt.
Tyvärr är det ett pris man får betala när man är en aktiv gamer i sociala medier och i bloggar.

Näthatare finns överallt. Även jag har råkat ut för dom.

Näthatare finns överallt. Även jag har råkat ut för dom. Det här är från ett mail jag fick igår.

Jag har kikat på Gamereactor ett par gånger men har aldrig hängt runt i  forumen. Å andra sidan så tycker jag att det är en charmlös sida så det är ingen sida jag gärna återkommer till.

Stödet för Feministiskt Initiativ ökar jättemycket. Det var riktigt nära att de kunde få plats i regeringen och i riksdagen. Vid nästa val tror jag att det kommer att ske.

Vi i Sverige tar upp näthatet, främst inom spelkulturen och tar det på allvar för hatet är på riktigt. Tänk er hur det till exempel är i USA. Hur stort är motståndet mot hatet där?

Tekniken går framåt men tyvärr följer hatet med den likt en förkylning. Trakasserier och intrång sker hela tiden. Nakenbilder offentliggörs. Jennifer Lawrences mobil hackades och det sprids nakenbilder på henne överallt. Jag personligen skiter i att hon tar nakenbilder på sig själv, för det är hennes ensak. Låt det då förbli så. Vilket är för sent nu.
Att vara framgångsrik har ett dyrt pris, som sagt. Men någonstans måste man för fan dra en gräns.

”Jag väljer att inte vara rädd längre! Jag tar på mig den stålrustning som jag ser att mina kvinnliga kollegor stolt bär och så ger jag mig ut och krigar. Krigar för att jag, och sådana som mig ska få ha våra intressen och vara dem vi är utan att bli kritiserade konstant.” – från Fenjimas artikel i Svampriket.

Jag tror och hoppas att många kvinnliga – och för all del manliga också – kommer att kommer i framtiden att kalla Fenjima för en inspiration till framtida artiklar. Jag tror att det här är bara början för denna glädjespridande skribent, och jag följer gärna hennes karriär som spelskribent. Heja Fenjima!

Till er som håller på att trakassera folk på nätet på grund av att ”er värld håller på att förstöras utav andras framgångar”:
Håll käften.
Håller ni inte med en persons recension av en film som ni gillar, diskutera det med respekt. Kalla inte hen för vidriga saker.
Mordhota inte kvinnor som är framgångsrika. Mordhota inte nån kvinna alls. Mordhota inte någon i överhuvudtaget.
Lägg inte ut ens privatliv offentligt.
Kalla ingen för hora, kuksugerska, bögjävel, fitta, kuk, något nedvärderande om ens hudfärg och så vidare bara för att någon har gjort något enastående. Svälj avundsjukan.
Ge er.
Sluta.
Nu.

Ja. Spel behöver feminism. Spel behöver bli mer jämlika och de trötta könsrollerna behöver suddas ut.

Ja. Spel behöver feminism. Spel behöver bli mer jämlika och de trötta könsrollerna behöver suddas ut.

Kommentera

