Recension: Hyrule Warriors.

hyrule_warriors_box_art

Det finns en hel del Legend Of Zelda-spel och en del av spelen är rena spinoffs. Hyrule Warriors är definitivt en spinoff som inte liknar något i den klassiska Nintendospelserien.

Hyrule Warriors är ett samarbete mellan Nintendo, Koei Tecmo och Team Ninja (Dead Or Alive-serien) och det är inte det första samarbetet eftersom de tidigare gjort Metroid: Other M. (vilket var för många gamers en ren katastrof, men jag har inte spelat det så jag har ingen åsikt om detta.)

Vad jag har förstått så bygger Hyrule Warriors på spelmotorn och upplägget till en annan känd spelserie: Dynasty Warriors, vilket jag inte heller har spelat. Man kutar omkring med Link eller någon annan karaktär ifrån den klassiska spelserien och hackar/slashar sönder fiender på olika platser i Hyrule. Man kan erövra olika zoner (eller keeps som de kallas här) och förstärka din armés mängd och minska på dina fienders armé. Man känner lätt igen massor av fiender som skelettkrigarna från Ocraina Of Time, Stalfos, Moblins från Skyward Sword eller de fula gröna goblins från Twilight Princess.

Det är lätt att ge sig in i leken och hacka fienderna till pölsa men om man inte kan läsa kartor så kan det vara svårt att veta vart fan man ska. För det beror på att Hyrule Warriors är rent kaos – det är egentligen inte dåligt men det är sällan man får en lugn stund.

Man kan välja att använda kontroll från Dynasty Warriors eller Zelda-spelen. Som ett Zelda-fan jag är, så valde jag naturligtvis Nintendos klassiska kontrollstil.

Okej, vem har lagt dit en bild på en Dead Or Alive-figur med stora bröst här? Oj förlåt. Det här är Cia, Legend Modes antagonist.

Storyn i huvudläget – Legend Mode – är rätt banal och inte lika stark som i Legend Of Zelda-spelen. Men ha i åtanke på att Dead Or Alive-skaparna har ett finger med i leken. En mystisk, ond kvinna som heter Cia försöker erövra Hyrule och dessutom är hon rätt sugen på Link. Hon ställer till med stor trubbel och öppnar dessutom portaler till andra tidspunkter ifrån andra kända Zelda-spel. (Ocraina Of Time, Twilight Princess och Skyward Sword) Link samlar ihop ett gäng krigare från Hyrule och ju längre äventyret går, desto mer bekanta från klassiska Zelda-spel kommer med i ens gäng.

Mycket i Hyrule Warriors går ut på att dänga en viss fiende eller att erövra olika platser – ungefär som ett sorts Capture The Flag-moment – så det är egentligen inte så värst variabelt. Tyvärr. Men det betyder inte att Hyrule Warriors inte är underhållande. Tvärtom. Det är ett utmärkt spel att ägna åt sig en timme eller två för att enbart sticka ett svärd i röven på Zant eller att proppa King Dodongos mage full av bomber. Sjukt underhållande men i korta perioder.

Karaktärgalleriet är imponerade – särskilt att majoriteten är kvinnliga karaktärer. Däremot är det väldigt stor skillnad på dom. På gott och ont. Link är en bra nybörjarkaraktär eftersom man känner ju igen hans stil ifrån 3D-spelen. Jag är väldigt förtjust i Impas råstyrka och teknik, Sheiks kvickhet och naturligtvis prinsessan Zeldas magiska styrka. Äntligen kan man spela som Zelda i ett Zeldaspel! Jag är mindre förtjust i Darunias klumpighet och att jag har svårt att träffa med hans Megaton Hammer. Nytillskottet Lanas magikraft är också rätt svår att bemästra så hon var inte heller något för mig. Man kan också lira som skurkarna i Hyrule Warriors. Jag diggar Ganondorfs nya stil.

Mycket från Zelda-spelen kommer som ett välkommet tillskott i Hyrule Warriors. Den sanne Zelda-entusiasten kommer att få orgasm för det finns så mycket man känner igen. Många av vapnen man får genom att öppna kistor, med den där melodin man känner igen när man tänker vad det kan vara i kistan, som till exempel Hookshot eller bumerangen. Gold Skulltulas, ja dom där spindlarna som gömmer sig i olika vrån, dyker upp här med. Bossarna är också bekanta, som till exempel Manhandla och Gohma. (här är den enögde spindeln en pina i röven)

Ganondorf som spelbar karaktär i Hyrule Warriors är rätt briljant. Hans nya design är cool!

Man kan spela Hyrule Warriors i Free Mode, där man kan spela i vilken bana som helst och med vem som helst. Eftersom att det är begränsad karaktärsval i Legend Mode, så kan det vara kul om man spela en bana med en annan karaktär. Det finns också Challenge Mode. Men det mest intressanta spelläget är Adventure Mode, där man utforskar i kartan från första Legend Of Zelda. Läckert att få se figurer i 8-bitsgrafik i kartan. Man ska göra speciella saker i varje ruta på kartan, som att döda 500 fiender på en viss tid. Ibland med en viss karaktär. Det lönar sig att spela det här läget eftersom man kan få nya vapen eller nya karaktärer. Klart det bästa spelläget i hela spelet.

Trots det här är en spinoff, så är Hyrule Warriors tveklöst det snyggaste Zelda-spelet någonsin. HD-grafiken i Wii U’n är riktigt läcker och ännu mer imponerande är bildhastigheten. Trots att man som Impa är omringad av 200 fiender plus en stor King Dodongo så bromsas inte hastigheten alls. Soundtracket dock är inte lika imponerande. Visst, det är klassisk Zelda men elgitarrer är inte lockande. Bäst är det när flöjten spelas i Hyrule Field från Twilight Princess.

Det märks att Team Ninja har ett finger i leken för här har plötsligt många av kvinnorna fått stora bröst. Värst design har antagonisten Cia som dels fått riktigt fula kläder. Ärligt, vad fan är det för mask hon har? Jag gissar att den gjordes för att man ska låta spelaren glo på bysten som är i lätt F-kupa. Smaklös design. Jag gillar verkligen Zeldas design i det här spelet, hon ser helt fantastisk ut i Hyrule Warriors.

Links nya mode när det gäller att använda scarf märks ironiskt nog inte för mig i Hyrule Warriors. Däremot undrar jag varför han inte säger något? Alla andra pratar ju i textform, då borde han också göra det?

Klokt av Nintendo, så har karaktärerna inga röster som hörs i verbala former. Fast ibland önskar jag på något sätt att några hade det. Lustigt att många pratar i textform medan Link inte säger ett ord. Eftersom karaktärerna inte säger något i verbala former, så spelar det väl inte nån roll om Link är tyst? För fan, han har säkert något på hjärtat.

Man kan tydligen spela med en annan person och det lyfter spelet mycket. Men varför har inte Hyrule Warriors något onlineläge? Det hade varit riktigt bra, men Nintendo är inte vana med onlinespel så de är inte där. Eller jo, de är där med Mario Kart 8 eller i det kommande Super Smash Bros. Men annars är det väldigt sällan de använder sig av onlinespel. Däremot kommer det att komma en del DLC till Hyrule Warriors och det välkomnas. Roligt att Nintendo fattat galoppen med det lysande DLC-erbjuandet som konkurrenterna har.

1. En våt dröm för Zelda-fans. Hyrule Warriors bjuder på en hel del nostalgi.
2. Karaktärgalleriet är imponerade. Jag älskar att majoriteten av dom är kvinnor. Bäst är Impa, Sheik och Zelda.
3. Adventure Mode är en riktig höjdare.

1. Eftersom det blir väldigt kaotiskt, så kan det vara väldigt svårt att hitta rätt plats man ska vara på. Värst är det när man ska försvara en allierad. Eller två.
2. Onlinelägen hade lyft spelet mer.
3. Det är kul att slåss men det kan bli väldigt enformigt med tanke på att man ser samma typ av fiender. Små portioner är bäst.

Prinsessan Zelda har aldrig sett bättre ut än i Hyrule Warriors. Trots att det går att ladda ner ett DLC-paket där man kan ändra hennes utseende till hur hon såg ut i till exempel Ocraina Of Time - så är ändå det här valet klart bäst. Bör jag nämna att hon är klart bäst i Hyrule Warriors?

Prinsessan Zelda har aldrig sett bättre ut än i Hyrule Warriors. Trots att det går att ladda ner ett DLC-paket där man kan ändra hennes utseende till hur hon såg ut i till exempel Ocraina Of Time – så är ändå det här valet klart bäst. Bör jag nämna att hon är klart bäst i Hyrule Warriors?

Hyrule Warriors är rent sagt inte det bästa Zelda-spelet men det hade ingen trott heller. Det har en löjlig story men nostalgin och all action är njutbar. Särskilt om man älskar Zelda-spelen. Det är absolut värt att testa om man är ett fan till Nintendos legendariska spelserie om Hyrule, Link och Zelda. Det är spelets stora behållning och det gör Hyrule Warriors bra. Enkelt att förstå dessutom. Men till dig som inte har spelat något Zelda-spel eller inte är ett fan till dom så råder jag dig att tänka igenom noga.

Betyg: En stark trea av fem.

Adventure Mode är ett läge som man bara måste prova. Att vadnra runt i Legend Of Zeldas klassiska 8-bitskarta är ljuvligt.

Adventure Mode är ett läge som man bara måste prova. Att vandra runt i Legend Of Zeldas klassiska 8-bitskarta är ljuvligt.