Recension: Sin City – A Dame To Kill For.

mv5bmja5odywnjgxmf5bml5banbnxkftztgwmtcwnzaymje-_v1__sx1329_sy1167_

Nio år efter den första filmen, kommer äntligen den andra delen i Frank Millers och Robert Rodriguez film noir-spektakel:

Sin City – A Dame To Kill For.

Precis som i första filmen, så är det här en film som delas in i tre olika historier. I Sin City, så hoppar historierna i olika tidspunkter. Men i Sin City – A Dame To Kill For, är historierna sammanvävda i varann och tidsmässigt utspelas de på samma gång.

Historierna i denna film kallas för ”Nancy’s Last Dance”, ”A Dame To Kill For” och ”The Long, Bad Night”. Intressant är att de här berättelserna är prequels till vissa partier av den förra filmen. Ni som sett första filmen förstår vad jag menar.

Sin City – A Dame To Kill For är som föregångaren ett läckert konstverk där svartvit filmkonst präglas av fina färgklickar. Den är också mycket renare än första filmen. På gott och ont. Jag gillade Sin Citys skitighet och grova textur så det saknade jag lite här. Men det är något med svartvita filmer som är fascinerande. Höjdpunkterna i båda filmerna är ju att plötsligt kommer något eller någon i färg för att ge det mer djup. Det kan vara allt från en vacker kvinna till polislyktor. Eller Eva Greens karaktär Avas läppar och gröna ögon. Grymt snyggt.

De starka färgkontrasterna omvandlar Sin City - A Dame To Kill For till ett läckert konstverk.

De starka färgkontrasterna omvandlar Sin City – A Dame To Kill For till ett läckert konstverk.

Men hur står sig den här uppföljaren berättarmässigt i jämförelse med mästerverket som kom ut för nio år sen? Och varför tog det nio år för att komma hit? Manus var ett problem – det skulle ha varit med en annan berättelse med Johnny Depp istället men det togs bort eftersom det inte fungerade.

”The lead role was originally offered to Johnny Depp but he declined due to scheduling conflicts. Joseph Gordon-Levitt later replaced him and chose to star in the movie despite offers to star in other movies such as Guardians of the Galaxy (2014) and Godzilla (2014). Back in 2006 when Rodriguez first starting putting together ideas for a SIN CITY sequel, he considered Depp for the part of Wallace – the lead character of ”HELL AND BACK” which he was hoping to adapt as one of the film’s three segments. The idea to adapt HELL AND BACK was scrapped though & Rodriguez chose to adapt ”JUST ANOTHER SATURDAY NIGHT”, ”A DAME TO KILL FOR” & the never published ”THE LONG, BAD NIGHT” instead.” – IMDB.

Självklart och tyvärr så är den andra filmen betydligt svagare än Sin City. Trots att det visuella är bedårande så var det ju historierna i första filmen som var fascinerande. Men tro mig, de här berättelserna i den här filmen är absolut inte skit. Nej, för fan. Det är väldigt bra skrivet manus och vilka skådespelare Miller och Rodriguez lyckats få tag i. Mickey Rourke, Jessica Alba och Bruce Willis återvänder till sina roller från förra filmen, men det är faktiskt de nya som fascinerar. Joseph Gordon-Levitt blir bara bättre och bättre som skådis. När jag ser honom blanda kort så är han så jävla cool. Förresten, jag vill ha den svarta kortlek som används i pokerspelandet mot senator Roark. Josh Brolin spelar Dwight – som Clive Owen spelade i första filmen, men om du följer storyn i bägge filmerna noga så förstår du nog hur det här hela går till – och väldigt bra dessutom. Men den bästa i hela filmen är ändå ”en dam man kan döda för”, som Marv säger. Eva Green som Ava är utmärkt. Ava är som en siren som försöker komma in under huden på Dwight, som i sin tur vill undvika den åtra han känner för henne. Det är något med den här kvinnan.

Ava (Eva Green) kommer in i Dwights (Josh Brolin) liv efter fem års frånvaro och försöker komma in i hans liv. Men varför? Varför nu? Fotot i Sin City - A Dame To Kill For är i världsklass.

Ava (Eva Green) kommer in i Dwights (Josh Brolin) liv efter fem års frånvaro och försöker komma in i hans liv. Men varför? Varför nu? Fotot i Sin City – A Dame To Kill For är i världsklass.

Bästa storyn är tveklöst ”A Dame To Kill For” för den känns väldigt väl berättad och för all del – den borde ha varit med i första filmen. Men då hade den här filmen varit avsevärt mycket sämre. Jag är lite besviken faktiskt. Inte för att jag skulle tro att den andra filmen skulle vara i närheten av första filmens världsklass, men jag hade hoppats på mer efter nio års frånvaro. Storymässigt alltså. ”Nancy’s Last Dance” är tyvärr den svagaste länken och det är synd. Den handlar om Nancy (Jessica Alba) som blivit knäckt efter att Hartigan (Bruce Willis) tog livet av sig för att skydda henne. Hon har spritproblem och är en tickande bomb. Hon ser Hartigan i syner och det enda hon vill är att döda senator Roark. Senatorn är antagonist i både ”Nancy’s Last Dance” och ”The Long, Bad Night”. Men problemet med hennes historia är att det känns inte väl berättat, i alla fall inte i den klass som de andra historierna hade och har. Däremot gillar jag att berättelserna sticker in i varandra som rostaggar i skinn. Nästan som en såpopera men givetvis bättre.
Något annat som är intressant är att karaktären Marv, som är klart coolast i första filmen, inte är lika effektiv här. Visst, han har sina stunder och han ser helgrym ut. Men jag tror att de brände av all krut i hans berättelse i förra filmen om Goldie. Förresten; det är kul att se Goldie och hennes syster i Old Town (horstaden där hororna styr) och att den ene är i svartvitt och den andra är i färg. Ytterligare ett bevis att det är innan vissa händelser i första Sin City. Rodriguez och Miller är duktiga på att knyta ihop berättelserna i båda filmerna. Synd att berättelserna är ojämna bara.

Det är inte bara Josh Brolin som tagit över en annans roll inför den här filmen. Dennis Haysbert axlar bortgångne Michael Clarke Duncans mantel och spelar den store livvakten Manute. Hur får han det där guldögat? Det får man reda på i den här filmen. (liten spoiler, men jag tänker inte berätta hur han får det) Jag tycker att Haysbert gör en minst lika bra rollprestation som Manute, precis som Duncan gjorde i Sin City.

1. Likt första Sin City så är A Dame To Kill For ett visuellt konstverk. Film noir och ett par färgklickar här och där. Skitsnyggt.
2. De nya skådespelarna övertygar. Eva Green och Joseph Gordon-Levitt är helvetes bra. Man känner också igen andra bekanta som Christopher Lloyd(!) och Lady Gaga i cameos. Glöm inte att hitta Rodriguez och Miller i en scen.
3. Berättelserna knyter an varann bra. Bästa storyn har kapitlet ”A Dame To Kill For.”

1. Även om den här filmen är ren och snygg så saknar jag en del av första filmens skitighet.
2. Märkligt nog, så är de ”gamla” karaktärerna inte lika starka som i Sin City.
3. ”Nancy’s Last Dance ” känns tunn och jag saknar mer tyngd i den berättelsen. Synd, för jag gillade dess föregångare ”That Yellow Bastard” från första filmen.

Giganternas möte. Marv (Mickey Roarke) mot den store livvakten Manute. (Dennis Haysbert) Räkna med mycket fysiskt våld.

Jag vill inte kalla Sin City – A Dame To Kill For för en besvikelse men jag lämnar filmbesöket med lite bitterhet i munnen. Jag både älskar och smått hatar den. Hatar är väl att ta i, men efter nio års frånvaro borde Robert Rodriguez ha gjort något spektakulärt. Men jag älskar den visuella stil som staden Sin City har. Då kan jag ju inte avsky den här filmen. För den är ju inte dålig, den är skitbra. Men den kommer aldrig att bli lika mästerlig som första Sin City. Aldrig.

Betyg: En stark trea av fem, nästan en svag fyra.

Ja, Lady Gaga är med i den här filmen. Det är den andra film som hon gjort med Rodriguez. (Machete Kills var den första)