Jerrys favoritjulfilmer.


Julen är här och det doftar glögg och skinka. Möjligtvis julvört också.

Oftast brukar televisionen visa en hel del julprogram och några filmer – med eller utan jultema. Men på tal om film, så har jag forskat omkring om vilka mina favoritjulfilmer är. I detta specialinlägg ska jag berätta kort om vilka filmer jag valt till denna stora högtid på året.

christmasvacationhaphaphappy

Ett Päron Till Farsa Firar Jul. (National Lampoon’s Christmas Vacation)

För min del den roligaste julfilmen som någonsin gjorts, och är dessutom den bästa uppföljaren om Clark Griswold och hans knasigheter. Clark försöker få till en perfekt och stämningsfull jul, men det blir bara fel hela tiden. Ekorrar i granen, kalkoner som ser äckliga ut och så Eddie. Än idag är den här filmen väldigt rolig och full av julstämning.

Batman_Returns_Poster

Batman Returns.

Tim Burtons två Batman-filmer innan Joel Schumacher saboterade Läderlappen var rena konstverk. Batman Returns är den bättre filmen av de två, och har en riktigt skitbra Michelle Pheiffer som Selina Kyle. (Catwoman)  Men det är Tim Burtons foto som lyfter alltihop. Det intressanta är faktiskt att det är en julfilm.

2-gremlins

Gremlins 1 & 2.

Den lille Gizmo är en av de allra sötaste filmfigurerna någonsin. Trots att han är så oskyldig, rar och genomsnäll är han ändå roten till allt det onda, som kommer ifrån honom själv när någon spiller vatten på den lille hårbollen. Jag väljer bägge filmerna för att båda bjuder på en skön julkänsla och stor portion svart humor när de gröna Gremlins kommer i bild.

bad-santa

Bad Santa.

På tal om svart humor, så är Bad Santa den svartaste julkomedin av dom alla. Billy Bob Thorntons fyllo till jultomte skiter typ i allt, sätter på kvinnliga kunder och svär som en blådåre. En väldigt bra alternativ julfilm som visar upp den dåliga sidan av vår mest omtyckta högtid.

this-is-halloween

The Nightmare Before Christmas.

The Nightmare Before Christmas är väldigt unik för att den fungerar både på Halloween och jul. Jack Skelingtons vilj att föra in jul i Halloweenland är en träffsäker satir och är klart en av Tim Burtons bästa filmer. Ett måste i jul.

Tumblr_md1ijyRxdw1qieyopo1_500

Grinchen.

Ok, den här filmen är egentligen urlöjlig. Men det är faktiskt en sån film jag vill se varje år när det är jul, för jag tycker att Jim Carreys tolkning av den gröne Grinchen är klart den bästa. Jävligt bra sminkning dessutom. Den här filmen visar också att julen i  byn Whoville kan vara riktigt stressig men byborna glömmer bort det viktigaste. Julglädjen, och det är klart filmens viktigaste budskap och jag tycker att Grinchen gör sig bra påmind över hur julstressen påverkar folk idag.

suspend-your-disbelief-as-home-alone-bandits-harry-and-marvnbspsurvive-a-barrage-of-near-deadly

Ensam Hemma.

Jag minns än idag när jag såg den här filmen på bio. Jag skrattade så att jag grät när ungen Kevin lurade tjuvarna i hans fällor. Det som gör filmen till en äkta julfilm är att de är få filmer som får till den här otroligt fina julkänslan filmen rakt igenom. Tvåan är också bra men originalet är en varmare film. Det gjordes två filmer till men utan med som helst bekantskap med Kevin, hans familj och tjuvarna. Undvik dom till varje pris. Njut av julen med den här klassikern istället.

Die-Hard-HK-MP5-Machine-Gun-Cap-04

Die Hard.

Det här är utan tvivel världens allra bästa julfilm någonsin. En actionprydd klassiker med Bruce Willis i toppform. Den bjuder på spänning, en portion humor och givetvis en hel del action. Julen har en så stor tur som ha den här filmen på sin årstid. Extra plus till Alan Rickman som en grym filmskurk: Hans Gruber. Som John McClane säger: ”Yippie-Ki-Yay Motherfucker!”

Kommentera

