Jag önskar att jag blir en äkta spelskribent.


Rubriken är lite fel. Jag är spelskribent fast här på min blogg. Jag recenserar spel och filmer då och då. Men då har jag köpt det spelet eller den filmen alternativt sett den på bio.
Men det vore kul att vara en äkta skribent. Att få testa spel som spelföretag skickar till en och sedan få recensera det.
Jag har visserligen varit en skribent för Megazine och det var roligt. Men då spelade jag inga recensionsexemplar av spel. Däremot skrev jag trevliga texter och gänget var väldigt trevliga.
Då och då provar jag att söka tjänster som skribent när vissa sidor söker. Tyvärr har jag fått nej många gånger, och det är synd på ett sätt. För min egen del. Men å andra sidan så tycker jag att sidorna gör ett rätt val och väljer en eller några som är bättre. Och det är ju huvudsaken. Att de ska ha de som är bäst. Annars vore ju det inte intressant att besöka deras sidor.
Men drömmen finns kvar. Jag vill så gärna men har nu kommit till en punkt där jag accepterar att jag kanske inte har allt som räcker till för att vara spelskribent. Man måste ju skriva bra svenska som man förstår. Jag ska inte ljuga, jag kan skriva som en kratta. Visserligen kan andra rätta ens fel, och det gjorde de på Megazine. Det är bra. Men ju mer språkligt begåvad och mer påläst man är – desto mer chans har man. Och det förtjänar man.
Jag såg att Feber.se sökte en skribent men jag vågar inte ens söka. Orkar inte anstränga mig längre. Det kanske är lika bra – det lär vara tidskrävande att hålla på att spela under tidspress för att recensera. Dessutom är jag snart halvvägs till 70 år gammal.
Nu låter det som att jag tycker synd om mig själv. Okej, det kanske jag gör. På ett sätt. Jag önskar bara att jag hade fått en tjänst eller eventuellt ett jobb som skribent tidigare. Men det är hård konkurrens i en tuff bransch.
Jag får fortsätta skriva om spel, musik och film här i min takt och sätt i bloggen. Det är nog lika bra. Men drömma kan jag få göra?

One thought on “Jag önskar att jag blir en äkta spelskribent.

  1. Ge inte upp drömmen, men rannsaka dig själv om du har tid och ork för det yrket. Precis som du säger så är recenserandet av spel både bra och anus, och sedan tillkommer tidskrävande resor, engagemang och en stor dos självdisciplin. Vi får jaga drömmen tillsammans du och jag… tillsammans med ett par tusrn till här i sverige. 😉

Kommentera

