Recension: Dragon Age Inquisition.

Dragon_Age_Inquisition_BoxArt

Jag har inte spelat något av de tidigare Dragon Age-spelen, men har hört att de ska vara mäktiga rollspel eftersom de är gjorda av Bioware som i sin tur har skapat Mass Effect-trilogin. Därför var Dragon Age Inquisition det första spelet i denna mäktiga serie jag spelat. Kontinenten Thedas är drabbat av ondskefulla demoner som kommit ut ur olika portaler och en enorm sådan som kallas ”Breach”, och med en ond figur vid rodret; Corypheus – så är freden hotad av faran. Man styr en karaktär som har överlevt den explosion som lett till att Breach öppnades och man får direkt välja kön, ras och ens utseende. Precis som i Mass Effect så kan pyssla med att bara skapa karaktären ett bra tag. Jag tycker att det är en fin start och det är väldigt fördjupande. Man kan välja mellan människa, alv, dvärg och Quinari. Sen kan man välja om hen ska vara warrior, mage eller rouge. Själv valde en kvinnlig alv som är rouge eftersom jag gillar att vara bågskytt.

Att slåss är enkelt och man får bra hjälp av sina medhjälpare. Se till att du bra utrustad och har mycket potions.

Jag förstod att man skulle i rollen som en Inquisitor – en sorts Messias i mina ögon – skulle stänga ner en massa portaler (Rifts) som det kom demoner ur. Theadas är indelat i två delar: Orlais och Ferelden. Jag läser på Wikipedia att dessa två platser är med i de föregående Dragon Age-spelen, så för de sanna Dragon Age-fansen så gissar jag att dessa platser är kära återseenden. Thedas är ett enormt rike och det finns många platser att besöka för att utföra sina huvuduppdrag och side quests. Det är väldigt lätt att ta på sig ett uppdrag och man markera det uppdrag man vill fullfölja. Man ser dessutom vilken riktning man ska gå och det är väldigt praktiskt. Det är väldigt lätt att förstå kontrollen och det flyter på bra. Men att ta sig fram till sitt mål har sina dåliga sidor. Om man stöter på ett berg som inte ser så brant ut, men ens karaktär inte orkar klättra upp för den inte så värst branta backen så måste man ta en alternativ väg – som givetvis är mycket länge och det slösar tid. Det är rätt drygt när det blir så. När man har fullföljt ett uppdrag så får man erfarenhetspoäng, inflytande på omgivningen och Power. Ju mer Power man samlar på sig, desto större chans har man att fortsätta med sitt huvuduppdrag. Ibland kostar ett viktigt uppdrag mycket Power så man måste göra fler side quests för att fortsätta. Problemet för min del är att när man avslutat ett side quest så öppnas det minst ett till. Och ett till. Och ett till. Och så vidare. Det blir väldigt mycket att ta tag i – och är man väldigt tålmodig så kan det ju löna sig. Men för hen som vill bara avsluta spelet fort kan det bli frustrerande. För mig var det en balansgång. Jag gillar sidouppdrag men ibland kände jag att man höll på att göra samma sak hela tiden. Stänga Rifts hit och dit. Leta efter shards. Döda en Red Templar-styrka. Sen tycker jag inte att man får så mycket till belöningar. Man fyller på sin säck med vapen, rustningar och andra ting väldigt fort och det är rätt störande att man inte kan ta med sig mer, eller att man kan spara de samlade grejerna i en stor kista på sin bas. Jo, man kan slänga sakerna eller sälja dom, men oftast är man i stridens hetta och väldigt långt bort ifrån civilisation så det är en knivig situation.

Iron Bull är en fanfavorit, och jag förstår varför. Han är en tuff figur och jag har alltid med honom när jag ska slåss. Han är stark.

Ens Inquisitor träffar en stor skara med hjältar i sin styrka på basen Haven (och sen Skyhold) och här ligger mycket i Dragon Age Inquistions styrka. Man kan ta med sig tre kompanjoner som följer med dig i striderna och en jämn skara med olika talanger är ett klokt val. Då och då kan man tala och bekanta sig med sina kompanjoner och medlemmar. Precis som i Mass Effect, så kan man välja sina svar och beroende på vad du väljer så kan någon samtycka eller inte hålla med dig. Det påverkar ens vänskap – eller ett blivande förhållande. Jag tycker jättemycket om alla karaktärerna i Dragon Age Inquistion – de lyser med så stark karisma och deras röster är så trovärdiga karaktären. Freddie Prince Jr. lånar ut sin röst till den enorme quinarin Iron Bull. Han är en tuff fighter och är så jävla cool. Honom brukar jag gärna ta med mig i mina strider. Ett annat kännetecken för Biowares spel är att man kan inleda romanser med sina kollegor. Det finns många som man kan förälska sig i, fast det beror på vilken typ av karaktär man är och kön man har valt från spelets början. Vissa kan inleda ett homosexuellt förhållande, och jag tycker det är väldigt bra att man inte bara har heterosexuella val. Visst finns det några som bara ha ett heterosexuellt förhållande och vissa vill bara ha ett homosexuellt sådant. Det gäller bara att leta sig fram. Det finns en för alla.

Dialogen emellan alla är helt jävla otrolig. Jag är helt förtrollad att så många meningar och kommentarer har lyckats pressa sig fast i ett spel. Jag tror inte jag har skådat ett spel med så mycket fantastisk dialog – inte ens Mass Effect 2 eller The Last Of Us har så fantastiska röstskådespelare. Detta är en eloge för Bioware.

Storyn är väldigt mäktig och det här är för de som orkar med ett mastodontprojekt som Dragon Age Inquistion är. Det här är ingen kafferast eller ett simpelt äventyr. Man måste ha tålamod och orka sitta i timtal för att uppskatta det här spelets storhet. Man behöver inte göra alla side quests eller ens inleda ett förhållande. Samtidigt som jag tycker att det kan bli väldigt enformigt i längden så lyfter ändå side quests upp spelet. Man får mer att upptäcka. Det tog mig nästan 60 timmar att klara av spelet, och då har jag inte gjort alla side quests. Men jag inledde ett homosexuellt förhållande mellan min kvinnliga alv och Josephine, vilket är ett vackert förhållande. Jag tycker att de passar så bra tillsammans. Jag lyckades att döda alla tio stora drakar som gömmer sig någonstans i Thedas. Det var enormt tuffa strider och att utmana en drake kräver en gnutta mod och tålamod. Det var för min del ett av spelets största och mest underhållande utmaningar.

Man kan uppgradera sina vapen och sin utrustning. nackdelen är att man oftast saknar viktiga grejer och ännu värre är om man har fullt i sin ryggsäck så kan inte göra något. Snälla Bioware, skapa en samlingskista så man kan förvara vapen och skit i.

Man kan uppgradera sina vapen och sin utrustning. Nackdelen är att man oftast saknar viktiga grejer och ännu värre är om man har fullt i sin ryggsäck så kan inte göra något. Snälla Bioware, skapa en samlingskista så man kan förvara vapen och skit i.

Uppgraderingssystemet när man går upp i nivå är riktigt kul. Man kan förbättra på sina existerande tekniker eller lära sig nya. Även inflytandet kan få ens Inquisiton att lära sig något nytt – och att välja en ny egenskap där är väldigt praktiskt. Men vapenuppraderingen är inte lika roligt i mina ögon – eller det kan bero på att jag letade så dåligt. Det är störande att man inte kan skapa ett nytt tillbehör bara för att man har fullt i sin ryggsäck. Skaffa en samlingskista som i Resident Evil, Bioware! Bakläxa.

Dragon Age Inquistion är både en fröjd för öron och ögon. Denna gigantiska fantasyvärld är något av det vackraste jag har sett i spelväg. Att stå högt uppe på ett snöigt bergstopp och kolla runt omkring samtidigt som solens strålar pressar sig igenom de mörka molnen. Det är underbart. Spelets mäktiga soundtrack och ljud är 100 % fantasy och det är lätt att älska.

Jag nämnde att spelet flyter på bra men det har hänt att spelet har hängt sig ett par gånger. Så hände det i ett huvuduppdrag, flera gånger vid samma område i olika tillfällen. Tur att jag sparade innan för det var fan störande på riktigt. En patch vore väldigt välbehövligt. Annars har jag inte dåliga uppfattningar med laddtider och så, för det går rätt fort.

Här kommer Inquisitor ridandes på en stor hjort! Inte sedan Red Dead Redemption har det varit så kul att rida. Dragon Age Inquisition har en vacker omgivning. Ta dig tid och beundra det.

1. Den magnifika dialogen är imponerande. Att man kan välja sina åsikter ger det hela extra djup. Rösterna är övertygande bra.

2. Man får väldigt mycket att göra och tiden flyger iväg. Mycket uppdrag, många karaktärer som man ska lära känna, ett eventuellt romantiskt förhållande ska inledas och så finns det ju drakar som kan dräpa! Jag har hört flera som har spelat i över 100 speltimmar – själv spelade jag i nästan 60. Om man vill ha ett massivt spel så är definitivt Dragon Age Inquisition ett utmärkt val.

3. Bioware satsar mycket på det artistiska i Dragon Age Inquisition. Jag älskar den vackra omgivningen. Bara att stå och kolla på bergen ifrån ett av Skyholds torn är helt magiskt. Kombinerat med den otroliga musiken är det här ett konstverk. Drakarna är jättevackra.

1. Jag fick genomgå ett par pinsamma buggar och det störde mig rejält. I ett av de viktiga huvuduppdragen var jag tvungen att starta om spelet flera gånger för det låste sig. Och när jag dräpte den sista draken så fick jag inte achivementet ”Dragon’s Bane”.

2. Ibland kan Dragon Age Inquistion kännas lite tråkigt när det gäller uppdrag. Särskilt i början eftersom man inte har upptäckt så mycket. Många av sidouppdragen är väldigt lika varann. Stänga ner några Rifts hit och dit, klå upp några Ventori och leta efter Shards. Det blir lite för enformigt.

3. Det här med att klättra upp för slänter. Jag fattar inte ibland att ens karaktär inte orkar klättra upp för vissa uppförsbackar (hen glider ju ner även om det inte är så brant i vissa fall) och för att komma till ett visst mål så ska man gå runt – det slösar värdefull tid och det är faktiskt löjligt.

Dragon Age Inquisiton är ett mäktigt spel, och jag underskattade det totalt. Det är ett stort äventyr med mycket att göra. Storyn är ett klassiskt exempel på kampen mellan det goda och det onda, och det är väldigt välgjort. Jag beundrar den magnifika dialogen och den enorma detaljrikedomen som Bioware har gjort. Man får mycket spel för pengarna eftersom det tar enormt många speltimmar för att spela klart. Valmöjligheterna är många och att inleda romantiska förhållanden är ett sätt att återkomma till detta mäktiga äventyr. Synd att det finns ett par rispor i hörnen på detta episka kraftverk. Side questen kan bli enformiga i längden eftersom de är väldigt likadana, men det lyfts upp av den enorma dialogen och de älskvärda karaktärerna. Vill man vara riktigt tuff så tycker jag att du ska döda alla drakarna som gömmer sig i riket. Nej, det här är inte världens bästa spel. Det är inte ens Biowares bästa spel – för jag tycker att Mass Effect 2 är bättre. Men Dragon Age Inquisiton är ett vackert, berättarkraftigt, oemotståndligt och tungt spel som bjuder på en lång tids spelupplevelse. Åh, vad drakarna är så fina!

Dragon Age Inquisition finns till XBOX 360, XBOX One, Playstation 3, Playstation 4 och PC. Jag spelade och recenserade Playstation 4-versionen.

En av de starkaste utmaningarna i Dragon Age Inquisition är att dräpa de stora drakarna. Dessa bjässar bjöd på några av de tuffaste striderna i min snart 30-åriga spelkarriär. Kan du dräpa dom alla?