Har spelbloggen Svampriket blivit sämre?


20131112-193053.jpg

En av Sveriges mest populära spelsidor; Svampriket, är en sida jag besöker ofta. Svampriket är en hyllad och väldigt omtyckt sida med lättsamma skribenter, bra inlägg och dessutom har den ju belönats med utmärkelsen ”Sveriges bästa spelblogg” ett par gånger, senaste gången var faktiskt ifjol.

Svampriket har alltid följt sin egen väg. I jämförelse med andra spelsidor så är denna mer lekfull och skribenterna bjuder på sig själva. Det är alltid lika underhållande när man få se en video med Tommy och Ludde och deras knasigheter. Sjukt underhållande.

För ett par år sen skrev jag ett inlägg om att jag trodde att Svampriket skulle resa sig och bli ännu starkare efter att ha förlorat några skribenter – och självklart har de blivit starkare.  Det är fortfarande en oerhört bra spelsajt med väldigt bra åsikter. De fick förstärkning av f.d. Kraid-medlemmarna Niklas Sintorn och Peter Ahonen, och det är ingen dålig förstärkning. Niklas och Peter är riktigt duktiga journalister och dessutom väldigt språkligt begåvade. Peter var inhoppare för ett avsnitt av P3 Spel nyligen, och han var riktigt bra.

Hur som helst.

Rubriken ovan låter kanske lite missledande, för Svampriket är ingen dålig sida. Tvärtom, faktiskt. Men det är några saker jag grubblar över.

De kör stenhårt med Quicktitts, Svamppod, Twitch-evenemang med mera. Självklart som en spelsajt så ska man ju hänga med i tiden, precis som IGN, Giant Bomb, Kotaku och så vidare gör. Men på något sätt så verkar dessa moment ha tagit överhanden ifrån deras otroligt välskrivna texter. Jag förstår att det är roligare att spela in ett podcast-avsnitt med några stycken i, för det har en annan form av debatt än i till exempel i ett forum. Det känns lite som att Svampriket överger lite sitt skrivande till förmån av dessa nya ting.

Svamppod är en trevlig podcast, men avsnittet där de flesta medlemmarna pratar om GOTY 2014 är väldigt rörigt och för tok på för långt. Det var någon som skrev att de borde ha haft en ”schackklocka” så att en annan i Svampriket-medlemmarna skulle diskutera vilket spel som skulle räknas bort. Det instämmer jag med om, för alla pratade i luven på varann hela tiden. Fast chefsredaktör Brunlöf har en bra ledarskapsröst. Jag har ett önskemål: varför inte bjuda in gamergäster i några avsnitt av Svamppod? Vore kul om de kunde ta in någon som till exempel Kerstin Alex eller kanske Tobias Bjarneby för att prata lite om spel.

På tal om ledarskap, så var det ett bra val att utse Anders Brunlöf till chefsredaktör. Han har tyngden och skärpan för att leda skutan mot framgång, vilket Svampriket har gjort. Men förutom Brunlöfs roll och konstnären Annas del i riket, så undrar jag vad de andra egentligen har för roller? Vem har ansvaret för vad i Svampriket? Eftersom det står redaktörer på dom alla, borde inte alla ha ett särskilt område som de vill ta tag i? Indie, retro, PC, jämställdhet, Nintendo, Sony, Microsoft, Svamppod Junior – you name it. Men å andra sidan kanske det skulle vara lite för stelt om en person skrev om en grej ifrån den kategori hen ansvarar för, så det är nog det bästa att alla har den valfrihet de har. Men lite mer tydligare roller skulle jag tycka vore en liten fördel.

Det här är en bagatell egentligen, men jag har lite svårt att placera Linus och vad han menar med sina texter. Han är ju väldigt duktig på att skriva och jag uppfattar som att han är väldigt påläst. Men jag får den känslan av att han klagar mycket på saker och ting. Det kanske är hans roll i Svampriket, att vara den som ska ge en känga till spelvärldens orättvisor. Jag säger inte att han ska ändra sig, för det ska han absolut inte göra eftersom jag inte vill att någon ska ändra sin karaktär. Det är bara det att jag har lite svårt att förstå honom ibland. Som sagt, det är en bagatell.

Sen är det en sista sak som jag stör mig på allvar. Jag tycker faktiskt inte om när några av sidans redaktörer via Instagram visar upp ett fotografi av ett spel (som inte har dykt upp i hyllorna än) och dess omslag som de ska spela och sedan recensera. Nu är inte Svampriket de enda som gör detta, för jag har sett fler som gör det. Men att visa upp ett spel som inte ska komma ut till butikerna förrän ett par veckor framåt via Instagram tycker jag är väldigt kaxigt och väldigt förargligt. Nu tror jag absolut inte att de menar det för att vara förargliga, utan för att de är glada. Glada ska de ju naturligtvis vara, och eftersom de är skribenter hos en känd spelsida så är det ju deras uppgift att spela och recensera spel för att visa oss spelare om det här spelet är bra eller anus. Så snälla Svampriket, var lite mer diskreta när ni får in spel ifrån spelutgivarna och visa helst inte upp fodralet i förväg på Instagram, innan spelet har kommit ut i butik. Det retar faktiskt folk. I alla fall mig.

Men nu är det slutklagat. Eller kritiserandet, välj själva. Jag står fast vid att Svampriket är en otroligt bra sida med riktigt begåvade och charmiga skribenter. De har väldigt bra visioner och de bjuder på sig själva. De är otroligt pålästa, de har en magisk tecknare och de har framtiden i sikte. Jag skulle inte förvåna mig att Svampriket vinner priset för Sveriges bästa spelblogg i år igen.

4 thoughts on “Har spelbloggen Svampriket blivit sämre?

  1. Hej Jerry. Intressant läsning som vanligt. Dock tror jag inte jag förstår syftet med den här texten. Rubriken känns som du säger malplacerad. Så varför bytte du den inte? Du har en del att klaga på, men backar samtidigt i nästa mening. Det är nästan som om du var beslutsångest eller inte riktigt själv vet varför du skrivit det här inlägget. Vad är det egentligen du vill ha för förändring? Varför är det så hemskt att se en bild på ett spelfodral? Du får det ju sen iaf om du vill/kan köpa det.

    Svampriket har även, precis som du säger, förlorat många namn. Lekfullheten och kunskapen har varit starka drag hos de som försvunnit (tänker främst på Malin och Samson). Numera ser jag hur fler utbildade journalister tar över. Annars tycker jag det är som vanligt. De följer sin egen väg. De gör vad de känner för, vilket är ganska normalt iom att det är en blogg. Inlägget blir motsägelsefullt även här då du prisar att de gått sin egen väg, säger sedan att de borde bli mer strukturella, för att sedan återgå till att säga att det blir för stelt igen. Försöker inte vara otrevlig eller dylikt, utan det är med ärlighet jag inte riktigt ser vad du vill få fram. Eller har du en dålig dag min vän.

    • Hej Robert. Tack för din intressanta kommentar!
      För det första vill jag förklara lite mer om spelfodralen.
      Om det är en privatperson som visar upp ett nyköpt spel så är det en bra sak, och det är absolut inget att klaga på. Snarare tvärtom.
      Men när det gäller att recensera ett spel, och om en spelsajt har fått in ett recensionsexemplar innan det har dykt upp i butikerna känns det väldigt fel att visa upp fodralet och nämna kommentarer som ”titta vad vi har fått in och ska spela som bara fan” – som ett exempel – då tycker jag att det känns väldigt uppkäftigt och lite lätt förargligt. Som en spelsajt tycker jag att de ska vara mer hemlighetsfulla när det gäller att recensera ett spel som inte har kommit ut än – och detsamma gäller när de har fått in spelet hos sig.

      Svampriket har alltid varit en fantastisk sida och det är den fortfarande – igår publicerade de det geniala inlägget om kvinnliga fighters som jag gillade skarpt. Men under de senaste månaderna känns det som att de har tappat lite fokus och liksom rushat fram med som till exempel Twitch-inlägg och Quicktits. Då tycker jag att de fantastiska skrivna inläggen liksom hamnar i skymundan. Jag förstår att de vill vara moderna och det ska de naturligtvis vara. Men jag har på senaste tiden inte sett i vilken riktning deras fokus pekar åt.

      Rubriken för det här inlägget har jag grubblat på lite om det egentligen är rätt för inlägget – men jag valde att behålla det eftersom det är en fråga: Har Svampriket blivit sämre? På den frågan ska jag svara båda ja och nej.
      Att det känns som att de har tappat lite fokus gör att jag tycker att sidan har blivit sämre. När det gäller deras speljournalism har de absolut inte blivit sämre. De vet vad de skriver om och det är en bra hemsida. Annars hade det här inlägget varit mer groteskt skrivet om jag hade tyckt att sidan vore pest och pina.

      När både du och Elin slutade på Svampriket kändes det som att två viktiga tv-karaktärer ifrån en älskad tv-serie har lämnat serien för gott. Men jag förstår varför ni beslutade er för att sluta och det respekterar jag er totalt för.
      Och jag respekterar och tycker bra om er båda än idag!

      Den här kommentaren kanske inte gav några bra svar, men så är det jag känner. Hoppas att du förstår mig.

      • Klart som korvspad nu. Kände mig lite förvirrad en stund där. Men du överdriver som vanligt min prestation på Svampriket. Men tänker suga åt mig berömmet iaf. Min och Elins tid som skribenter på Svampriket har gått många över huvudet, så det är alltid kul med lite fina ord. 🙂

  2. Pingback: Kritiken mot Svampriket och Anna är bedrövligt orättvis. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

Kommentera

