Recension: Rogue Legacy.

rogue-legacy

Rogue Legacy är ett 2D-spel som har ett klassiskt upplägg: Ett hack ‘n’ slash-lir som känns som en rejäl nostalgikick. Spelskaparna Cellar Door Games verkar ha tittat på hardcore-spel ifrån den gamla skolan som till exempel Ghost ‘N’ Goblins, Castlevania, Dragon’s Lair, Wizards & Warriors men de har säkert också tittat på Dark Souls II. Jag tycker också att det är som de har mixat ihop dessa starka influenser och skapat ett starkt beroendeframkallande riddarspel med rejält svårt motstånd.

Man spelar som en riddare, manlig eller kvinnlig, och man utforskar ett stort slott som är indelat i fyra partier: Slottet, skogen, tornet och underjordsgrottorna. Rogue Legacy har inte en så värsta avancerad historia, man ska dänga fyra bossar i varje rike för att sedan ta död på sista bossen. Simpelt?

Nej, det är inte simpelt.

Det första jag märkte när jag spelade Rogue Legacy var att slottet bjöd på tufft motstånd direkt. Slottet är som en labyrint och alla fiender är minst sagt lika tuffa som dretsvåra som de i Dark Souls II. Man kan säga att jag dog direkt. Det som hände sen var att jag fick välja en ny riddare i släktträdet. De till vänster är de som har fallit i strid under spelets gång. Det är rätt kul att se att man faktiskt har styrt dessa karaktärer.

RogueLegacy-2013-07-07-23-38-55-38

Spöken, gastar, skelett, riddare och andra djävulska ting gör att för att stoppa ens framfart. Och bli inte förvånad att de lyckas med det. Ofta.

Om man har samlat på pengar så kan uppgradera sitt eget slott med nya riddarklasser (Shinobi, magiker, lönnmördare osv) och uppgradera sin HP, Manaenergi, attackstyrka och så vidare. Man kan även köpa en smed som tar hand om de vapen/utrustningsritningar när du väl har hittat dom i slottet. Man kan även få fram en kvinnlig magiker som kan hjälpa dig med speciella förmågor som att dubbelhoppa eller att få tillbaks den HP man förlorat när man dödat en fiende. Men då måste man hitta Runes i slottet, och precis som med smedens grejer kostar det pengar för att köpa utrustning.

Vid entrén står det en karl i kappa, och han vill ha de pengar du har kvar för att du ska komma in igen. (Det går att sänka hans krav senare) Efter att ha betalt honom och gått in i slottet igen – då kommer det totalt briljanta med Rogue Legacy. Jag märkte att rummen var helt annorlunda än vid förra spelningen. Rummen var nya, fienden dök upp på andra platser och plötsligt får man leta igen. Så simpel idé men så jävla smart. Det höjer dessutom spelets redan skitsvåra svårighetsgrad. Men man kan faktiskt spela på samma spelkarta med en ny riddare efter att den förra blivit dödad. Om man låser upp en arkitekt så kan han faktiskt låsa slottet så att man kan spela på samma karta som på tidigare spelomgång. Men då får man mindre med pengar så tänk dig för.

roguelegacy

Innan man kutar in i slottet igen för att ge sig ut på äventyr, kan man låsa upp smeden, den kvinnliga magikern och arkitekten, vars jobb är att låsa slottet om man vill fortsätta på föregående spelomgång.

En annan kul sak med Rogue Legacy är att när man väljer hjälte/hjältinna så kan hen ha andra dolda egenskaper och handikapp. Vad sägs som en dvärg med ADHD och som har problem med att hålla in sina fisar? Det är skitkul när hen dashar eller hoppar och sen lägger på en värsta rökare. Ibland blir spelet svartvitt eller så kan spela spelet uppochned. Det beror på vilken karaktär man väljer, så välj med omsorg. Det höjer också spelets skitsvåra svårighetsgrad. Ens klass kan också påverka spelomgången. En magiker är fysiskt svagare än en vanlig riddare men har bättre magisk kraft. Till exempel.

Rogue Legacy ser så nostalgiskt bedårande ut, med sin underbara pixelgrafik. På NES tid så var en del spel riktigt svåra och Rogue Legacy gör definitivt den gamla skolans spel rättvisa. Kontrollen är i stort sett perfekt och det är lätt att styra sin riddare i skinande rustning. Så om du dör på grund av att du hoppat fel rakt i spiktaggar, så skyll inte på kontrollen. Skyll dig själv.

Spelets bossar och minibossar är grymt svåra men ändå tycker jag att bossfighterna är väldigt rättvisa. Om man dänger en boss så kan om man vill utmana en svårare variant – då blir det jävligt svårt på allvar. Med vissa begränsningar så måste man ha nerver av stål för att vinna. (Och det har jag definitivt inte gjort)

Rogue-Legacy-3 (1)

En av de svåraste utmaningarna är att låsa upp Fairy Chests. Man ska klara av en tuff uppgift för att låsa upp kistan, och det kan vara allt från att inte ta någon skada alls till att dänga skitsvåra fiender i samma rum. Om man lyckas får man en värdefull Rune eller kanske en annan uppgradering, Oavsett vad det är, så är det värt det även om det är svårt att lyckas.

1. Rogue Legacy är riktigt beroendeframkallande. Det är så underhållande att man säger ”bara en riddare till” ganska ofta.

2. Uppgraderingssystemet är väldigt briljant.

3. Eftersom slottet ändrar sig efter man har dött, så bjuder Rogue Legacy på en tuff utmaning varje gång.

1. Det är jävligt lätt att dö i det här spelet. Ibland lite väl lätt. Man sliter sitt hår.

2. Jag mår lite illa om spelet blir uppochnervänt.

3. Tro det eller ej; men jag hade gärna velat ha mer områden och bossar.

Rogue Legacy är ett absolut måste om du älskar retrospel. Med starka influenser av Wizards & Warriors, Castlevania, Dark Souls II och Ghost ‘N’ Goblins så kommer spelet att bjuda på hård utmaning som jag inte har sett sedan NES glansdagar.  Trots att man dör fortare och oftare, så vill man bara fortsätta spela för att Rogue Legacy är så otroligt roligt. Det är enkelt att förstå och att spela – att hålla sig vid liv ifrån slottets farliga fällor och fiender, och slottets ommöblering gör spelet väldigt oförutsägbart. Denna pärla till indiespel är inte dyrt heller, skaffa det idag!

Betyg: En stark fyra av fem.

Rogue Legacy finns till Playstation 3, Playstation 4, Playstation Vita, XBOX One, XBOX 360, Steam. Jag recenserade Playstation 4-versionen.

Rogue-Legacy-3