Mina 5 önskemål om gästkaraktärer i Mortal Kombat X.


430958-mortal-kombat-x-credit-warner-bros-interactive

En av mina favoritserier bland fightingspel är Mortal Kombat. Med dess ultravåld och vulgära avrättningar så placerade sig den legendariska spelserien på en given plats någonstans på spelkartan. Jag tycker att Mortal Kombat är, trots det är så extremt grymt, en väldigt bra teknisk fightingspel av den klassiska sorten. Jag har skaffat mig många favoritfighters under åren, som till exempel rivalerna Scorpion och Sub-Zero. De klassiska karaktärerna är för mig minst lika ikoniska som Capcoms Street Fighter-ensemble.

Efter ett par rätt mediokra spel och Midway Games konkurs, blåste Warner Bros. Interactive Entertainment och de smarta spelskaparna NetherRealm Studios liv i den barbariska spelserien igen – och i slutet av 2000-talet kom det nya Mortal Kombat ut. Jag kallar det för Mortal Kombat IX eftersom det är det nionde spelet i serien. NetherRealm gick tillbaks till originalkonceptet och skapade en riktigt hårdkokt fightingspel med ännu råare inslag. Man kunde se röntgenbilder på ben, käkar och skallar som krossas. Jag tyckte att det nionde Mortal Kombat var helt enkelt skitroligt eftersom det kändes inte så flamsigt som de spelen efter del tre var. Utan mer rak på sak.

Ett intressant inlägg i Mortal Kombat IX var att det fanns fyra DLC-karaktärer som tillsattes likt extra krydda. En av de gästkaraktärerna var Freddy Krueger från A Nightmare On Elm Street, och jag använde honom flitigt. Det enda som var synd var att den här Freddy verkar ha baserats på remakens look. Jag hade föredragit Robert Englunds klassiska version, eller gärna något helt annorlunda.

Ett av år 2015 mest efterlängtade spel är det kommande Mortal Kombat X, och Ed Boon (spelseriens skapare) håller just nu på att marknadsföra spelet till tusen. Jag har sett en del filmklipp, bland annat ett där Conan O’ Brien spelar tillsammans med ett par amerikanska fotbollsspelare. Vad jag ser i filmklippen är att Mortal Kombat X ser ut att vara många strån vassare än dess lyckade föregångare. Det är kvicka combos, läcker grafik, mera röntgenbilder, Brutalities återvänder och många nya karaktärer dyker upp. Det ser ut som att man kan välja fightingstil på den hittills imponerande fightinglistan. (som fortfarande har många karaktärer kvar att utnämna) Det blir något att hålla ögonen på.

De närmaste tiden, typ senaste halvåret kanske, har det uppstått en hel del rykten om fler gästkaraktärer som ska dyka upp i Mortal Kombats värld. Det går rykten att Jason Voorhees, Predator och Spawn ska dyka upp som gästfighters. Fans har önskat att Jason skulle ha dykt upp redan i föregångaren tillsammans med Freddy Krueger, men då hade Jason redan blivit såld från Warner till Paramount, så den idén skrotades. Men jag tror att Ed Boon är medveten av fansens önskemål. Vi får se hur det kommer att gå till slut. Det är ju trots allt en dryg månad kvar till Mortal Kombat X’s releasedatum.

Jag har i det här inlägget utsett fem av mina önskefighters för det kommande Mortal Kombat X. Med en liten motivering bakom, förstås.

 

2559799-bak_sshot075Batman:

Gothams mörke riddare är en riktig jävel på att slåss och är en intelligent superhjälte. Han har faktiskt varit med i Mortal Kombat vs. DC Universe, så Batman har ju på något vis vanan inne. Warner och DC skulle säkert kunna låna ut den ikoniske hjälten till Mortal Kombat X, men det som kan sätta käpparna i hjulen är två saker. 1. Batman är inte ute för att döda sin motståndare. 2. Att använda en Fatality mot Batman skulle vara lite väl magstarkt. Det skulle vara häftigt om Batmans design baserades på Rocksteadys Arkham-serie.

 

predators_xlg-500x500Predator:

Rovdjuret, eller Predator som han kallas i USA, är absolut en av de mest önskade karaktärerna i Mortal Kombat. Han har en imponerande vapenarsenal, han är grymt stark och självklart skulle han göra några asgrymma Fatalities. Eftersom rykterna sprider sig som en löpeld, tror jag absolut att Predator har den största chansen av mina fem önskemål att ta plats i Mortal Kombat X. Med eller utan sin mask, ser han så jävla badass ut.

 

3538838-ada-wong-by-sarah-on-deviantart-684618

 

Ada Wong:

Det här låter som ett väldigt underligt val ifrån min sida, men låt mig förklara. Jag kunde ha valt vilken karaktär ifrån Resident Evil som helst, men jag tycker att Ada Wong verkar ha det rätta virket för att klå upp Scorpion eller Kung Lao och sedan köra upp ett par pilar med sin armborst någonstans där solen inte skiner. Jag tror hon skulle vara en förbannat bra fighter. Att hon skulle vara med är 98 % chans till omöjligt, eftersom hon ägs av Capcom – som är en konkurrent till fightinggenren.

 

153_140612144408_1Lara Croft:

Om Ada Wong var ett galet val, så är Lara Croft ett vansinnigt val. Men i senaste Tomb Raider kämpade Lara med blod, svett och tårar. Tänka sig vilka Fatalities hon kan göra med sin röda yxa eller med pilbågen! Hon är absolut en drömkaraktär, men precis som i fallet med Batman så skulle det vara magstarkt att se henne utsättas av en Fatality. Dessutom kan jag aldrig tro att Square Enix och Crystal Dynamics skulle gå med på att ha med henne i den kända våldsfesten. Aldrig. Men det vore så jävla fantastiskt om de gjorde det.

 

Jason2009sackJason Voorhees:

Ända sedan Freddy Krueger dök upp i förra Mortal Kombat, så hoppades fans att Jason också skulle vara med. Men så blev det inte. Nu florerar ryktena överallt att Jason ska vara med i Mortal Kombat X, och det vore absolut hans tur nu. Endast Predator och Spawn har lägre odds, men trots det skulle Jason lätt vara ett perfekt val i karaktärsgalleriet. Hans råstyrka kan utvecklas till många råa Fatalities och många brutna ben. Netherrealm skulle dessutom ge Jason lite marknadsföring inför det kommande Friday The 13th-spelet som ska komma (förhoppningsvis) i oktober. Om Jason skulle vara med i Mortal Kombat X, hoppas jag på att designen ifrån vilken film som helst förutom Freddy Vs. Jason eller del 8. Men jättegärna remakens variant, med säcken alternativt hockeymasken på. Är det Jasons tur?

 

Vilka karaktärer skulle du vilja ha med i Mortal Kombat X? Eller tycker du att inga DLC-karaktärer ska vara med alls? Är du peppad inför Mortal Kombat X? Det är jag.

Mortal Kombat X kommer ut den 14:e april 2015, till Playstation 4, XBOX One, Playstation 3, XBOX360, PC, Android/App Store.

Kommentera

