Kritiken mot Svampriket och Anna är bedrövligt orättvis.


Häromveckan skrev jag ett inlägg där jag undrade om att spelbloggen Svampriket blivit sämre. Jag förklarade om varför jag tyckte att sidan tappat lite sken, men samtidigt så lyfte jag upp de saker som jag tyckte och tycker är bra med Sveriges bästa spelblogg.

Svampriket brukar komma med otroliga artiklar som inte liknar något annat inom speljournalistik. I fredags publicerade deras tecknare Anna Nilsson ett väldigt välskrivet inlägg om hur kvinnliga fightingkaraktärer visas upp i tv-spel. Hon tycker att de kvinnliga slagskämparna är sexuellt objekterade och hon ville göra något åt saken. Anna ritade egna tolkningar av några av fightingvärldens mest kända kvinnor och har gjort så här:

Hon har tagit bort de sexuella poserna. Hon har klätt upp kvinnorna i mer praktiska kläder. Hon har ändrat kropparna, inga ballongbröst existerar och andra översexuella ting har blåsts bort.

Resultatet är slående. Anna har skapat mycket trovärdiga kvinnliga karaktärer som jag skulle absolut tänka mig att spela med i valfritt fightingspel.

wpid-Poison-01-.jpg

Transsexuella Poisons design är väldigt överdrivet, minst sagt. En annars rätt cool karaktär har här i originaldesignen blivit som en sorts utvikningsbrud för Playboy.

Annas omgjorda variant av Poison är min personliga favorit av hennes alster. Hon har fångat Poisons anda och gjort hen badass utan att objektera Poison. / Copyrightad av Anna Nilsson och Svampriket.

Annas omgjorda variant av Poison är min personliga favorit av hennes alster. Hon har fångat Poisons anda och gjort hen badass utan att objektera Poison. / Copyright:  Anna Nilsson och Svampriket.

 

Jag gillar Annas konstverk. Men det är många som inte gör det.

När inlägget publicerades i fredags, kom det en del hyllningar. Men som en truppmina, exploderade hatet och massor av negativ och tramsig kritik haglade på Svampriket och främst Annas ”otalang” och ”okunnighet”. Dessutom började det komma elaka kommentarer på engelska. Om jag inte har fel, så blev Svampriket hackat också.

Inlägget av Anna har startat något riktigt viktigt. Något som jag önskar borde ha börjat tidigare. Jag älskar fightingspel och jag styr jättegärna en kvinnlig karaktär. Chun-Li är en av mina personliga favoritfighters genom tiderna. Men precis som Anna tog upp i Svamprikets inlägg, har jag stört mig mycket på hur de kvinnliga slagskämparna porträtteras i spelen. Minimalt med kläder, bröst stora som beachbollar, string, sexuella poser och så vidare. Ett riktigt bra fightingspel som Dead & Alive 5 blir plötsligt väldigt smaklöst när man ser tjejernas bröst guppar och studsar när de ens går på spelplanen.

Varför är det så här?

Hur kan folk som kritiserar Anna säga att hon är oduglig och inte kan någonting som tv-spel?

Det finns två saker som får dessa troll att se rött. 1. Deras unkna kvinnosyn blir förstört och då blir de förbannade. 2. Det är en kvinna som har skrivit Svamprikets inlägg och tecknat de alternativa bilderna.

Än en gång, varför är det så här?

Vad är det för fel om att Cammy har militärbyxor på sig? Vad är det för fel att Poison i Annas design ser ännu bättre ut?

Varför är den smaklösa kvinnliga speldesignen så hårt skyddad av dessa hatare?

Varför kan de inte se det här problemet som Anna tagit upp?

Och när ska de inse att hon faktiskt har rätt?

Kritiken som ges till henne är poänglös, omotiverat och helt enkelt orättvis.

Det finns många som älskar hennes idé och stöttar henne till 100 %. Jag är en av dom. Det här är ett steg närmare i rätt riktning. Men det kommer att bli svårt att rå på den objekterade kvinnosynen som finns idag. Intressant är att en av världens största spelsidor; Kotaku, har skrivit ett inlägg om Annas bilder. Man kan absolut ge kritik, men man ska respektera personen och inte hålla på med påhopp och förtryck bara för ens så kallade ”njutbara värld” blivit förändrat.

Förändring är bra!

Anna har planterat ett frö i rättvisans jord. Det är upp till oss att vattna och ge solljus till rättvisans träd och få den här jämställdheten att bli starkare. Det känns som att vi är på rätt väg.

Sedan hoppas jag verkligen att Capcom använder sig av Annas version av Poison. Så jävla briljant!

 

 

Kommentera

