Jag förtippar finalisterna i Melodifestivalen 2015.


Andra Chansen avgjordes nyligen, och personligen hade jag hoppats på ett annorlunda resultat. Att de töntiga Samir & Viktor skulle ta sig till final var ingen högoddsare direkt, men ibland undrar jag hur folk tänker egentligen när de röstar. Ska man verkligen skicka dessa två till Wien? Skärp er, för i helvete. Jag hade också hoppats på att se Kristin Amparo och Dolly Style i final men de fick väldigt tufft motstånd. Det är så med Melodifestivalen, särskilt Andra Chansen, att man tyvärr inte går riktigt som det ska. Se bara på Outtrigger förra året.

Bild-2015-02-06-kl.-15.06.35

Dolly Style med sin japanska animéstil och glada humör var faktiskt en av de som jag hade hoppats på att se i finalen. Deras ”Hello Hi” är en väldigt glad låt som man får lätt på hjärnan. Det räckte inte ända fram men fortfarande tycker jag att det är en av de bästa sångerna i årets Melodifestival.

 

Lördagen den 14:e mars så är det final i Friends Arena. Jag ska precis som jag har gjort ifjol, skriva mina omdömen och förhandstippa varje finalist. I år lär det bli tre män och mycket möjligt en kvinna som kan göra upp om segern. Jag tar låtarna i den ordning som ska spelas i finalen:

1. Samir & Viktor – Groupie. Det här är skit. För det första har de lika stor utstrålning som surströmming, och de sjunger jättefalskt. Den här skitlåten kommer att bli en sommarplåga på fester och i radion. Man skulle nästan tro att Björn Rosenström skulle kunna ha gjort det bättre med en valfri sång. Vinstchans: Nej. Nu har de haft sitt roliga.

Betyg: 0 av 5.

2. JTR – Building It Up. One Direction-kopior som halkade in på ett bananskal i finalen är något bättre än Samir & Viktor, men jag har väldigt svårt med denna pojkpop. Det finns ingen som helst originalitet och låten påminner om vilken One Direction-låt som helst. Vinstchans: Väldigt låg. Det finna andra tävlanden i finalen som är starkare och förtjänar segern bättre.

Betyg: 1 av 5.

3. Dinah Nah – Make Me (La La La). Hon slog ut Dolly Style i Andra Chansen, men hon gjorde också ett bättre uppträdande än de pastellfärgade trion. Denna moderna diskodänga har slagkraft och det är lätt att sjunga med Dinahs refräng. Scenografin är riktigt snygg och jag tror att låten kan växa något mer i final. Vinstchans: Medelhögt. Låten skulle faktiskt kunna passa i Wien men Dinah får kämpa för att ta sig dit.

Betyg: En stark 3:a av 5.

4. Jon Henrik Fjällgren – Jag Är Fri (Manne Leam Frijje). Jojkartisten Jon Henrik har slagit igenom stort, och hans bidrag är väldigt mäktigt. Låten är väldigt andlig och jag är imponerad av att jojkande kan fungera i den här sången. Här får Saade och Zemmerlöv se upp. Vinstchans: Mycket hög. Jag tror att väldigt många kan slänga in en röst eller två på den här väldigt jordnära människan.

Betyg: En stark 4:a av 5.

5. Jessica Andersson – Can’t Hurt Me Now. Jessica sjunger väldigt vackert och det är lätt att sjunga med frasen ”Can’t Hurt Me Now”. Det är en av de bättre balladerna i årets Melodifestival. Vinstchans: Lågt. Jag tror inte på en ballad till ifrån svensk sida när det gäller Eurovision.

Betyg: 3 av 5.

6. Måns Zemmerlöv – Heroes. Måns står för kvalitet. Han har en otrolig utstrålning och scennärvaro. Numret är riktigt snyggt och låten är riktigt bra. Jag tippar på honom som segrare eftersom han har den bästa finalsången. Vinstchans: Mycket hög. Ska favoriten hålla trycket mot Saade och Fjällgren?

Betyg: 5 av 5.

Jag tippar Måns Zemmerlöv som segrare i år. Hans sång och uppträdande är bäst i årets Melodifestival.

Jag tippar Måns Zemmerlöv som segrare i år. Hans sång och uppträdande är bäst i årets Melodifestival.

7. Linus Svenning – Forever Starts Today. Linus var bättre förra året, men han briljerar med finsång och kraftiga trummor. Låten är inte lika andlik som Fjällgrens men den har ändå lite ande i sig. Vinstchans: Medelhögt. Nja, eftersom Linus hamnade i Andra Chansen så tror jag inte att han vinner.

Betyg: 3 av 5.

8. Isa – Don’t Stop. Här är årets mest fartfyllda dänga. 16-åriga Isa har årets riktiga festlåt. Denna kommer att bli en sommarplåga, men jag hör mycket hellre Isas låt än Samir & Viktor i sommar. Jävligt bra refräng och tempo. Vinstchans: Medelhögt. Svårt att tro att hon vinner men jag tror inte det är sista gången man får se Isa i Melodifestival-sammanhang.

Betyg: 4 av 5.

9. Magnus Carlsson – Möt Mig I Gamla Stan. Magnus hittar tillbaks till den Barbados/diskostil som han behärskar bäst och låten är av hans klassiska stil. Han sjunger bra, fast låten kunde ha varit lite mer mäktig. Vinstchans: Lågt. Tänk så här – kan den här sången fungera i Wien? Jag tror faktiskt inte det.

Betyg: 3 av 5.

10. Eric Saade – Sting. Saxofon! Så här långt är Sting Eric Saades bästa bidrag i Melodifestivalen. Karln har personlighet och har en bra scenografi. Man får refrängen på hjärnan men jag kan inte låta bli att sjunga ”Ooh Stink – it’s gonna stink so bad”. För det låter nästan som att han sjunger stink istället för sting. Vinstchans: Mycket hög. Saade har alltid hamnat högt i Melodifestivalsammanhang och självklart kommer han att göra upp om segern.

Betyg: En stark 3:a av 5.

11. Mariette – Don’t Stop Believing. Årets mest annorlunda bidrag är så bra att jag häpnar. Låten växer och Mariette ser så stark ut på scen. Vinstchans: Högt. Hon kan absolut sätta käppar i hjulen för Saade, Måns och Fjällgren för hennes bidrag är årets Ace Wilder. Varning!

Betyg: 5 av 5.

12. Hasse ”Kvinnaböske” Andersson – Guld Och Gröna Skogar. Hasse har en härlig utstrålning och man blir glad av att se honom. Fast jag har svårt med dansband, så charmar han med sin jordnära skånska. Men som sagt, det här är en dansbandsschlager och det är inte i min smak. Vinstchans: Nä. Hasse kommer säkert att få många röster ifrån landet och de äldre men vinner gör han inte.

Betyg: 2 av 5. Hade fått lägre om det inte vore för hans personlighet.

Räkna med en hård kamp i finalen.

Kommentera

