Mina tre första teckningar i år 2015. (Polychromos)


Hej på er! Jag har inte uppdaterat något på teckningsfronten i min blogg detta år, och jag beklagar verkligen för denna glömska.
Jag har faktiskt tecknat fast jag har haft fullt upp med min 100-topplista med mina favoritfilmer och med spelupptäckandet.
Jag har tecknat tre teckningar hittills i år, och något jag har märkt är att det tar betydligt längre tid att teckna klart en bild. Jag undrar om jag har blivit mer nogrann, för jag tror att jag lägger mer tid på detaljer än någonsin tidigare.

Den första teckningen jag har tecknat var en fanart av Harley Quinn från Batman : Arkham Knight. Jag tänkte endast göra en svartvit teckning men lade till rött också för jag tyckte det passade Harley. Det tog mig en månad att bli klar.

För några år sen tecknade jag ett porträtt av TV4:s programledare Jessica Almenäs men den blev så dålig att jag rev sönder bilden. Några månader senare gjorde jag en ny teckning och den blev bättre än den förra. Men när jag ser på den teckningen idag och samtidigt tänker på de egenskaper jag har lärt mig det senaste året – så kände jag att den teckningen inte skulle göra Almenäs rättvisa. Därför beslutade jag mig för att teckna en Polychromos-teckning av Jessica Almenäs. Utmaningen var att få till hennes drag och naturligtvis håret. Jag har fortfarande bekymmer med hår. Fast volymen var okej, tack vare att Jessica Almenäs är blond. Den här gången tyckte jag att det kändes mycket bättre.

Den tredje teckningen för i år är ett porträtt av en väninna; fotografen och spelskribenten Emmy Zettergren Nordström. Att teckna en vän är en ära och det blir faktiskt lite mer utmanande, för jag vill inte göra personen jag tecknar av besviken. Precis som i Almenäs-teckningen, var det en utmaning att få fram Emmys drag i ansiktet och naturligtvis även hennes hår. Jag hade ett svartvitt foto att gå på, så det blev ännu mer utmanande. Men det var roligt och mycket ärofyllt att teckna av Emmy. Jag skickade teckningen till henne senare för jag tyckte att hon skulle få den.

När det gäller tecknandet så har jag köpt beige papper för att förstärka de vita färgerna mer. Inför kommande spelet Bloodborne, har jag påbörjat en fanart av spelets omslag. Hur resultatet blir får ni se senare!
Annars vore det kul att testa Prismacolor-pennor någon gång. Ser mer och mer folk som tecknar med bra resultat.

image

Emmy. Bilden ägs idag av henne.

 

image

Tv 4:s Jessica Almenäs. (för tredje gången)

 

image

Harley Quinn.

 

Kommentera

