Inför Mortal Kombat X: De för mig 10 mest minnesvärda Fatalities i Mortal Kombat-serien.


logos-mortal-kombat-logo-cool_074659

Fightingspelserien Mortal Kombat har alltid varit för mig underhållande. I alla fall de tre första spelen och ”nian” som kom ut för några år sedan. Dess överdrivna vålds och gore är en del av Mortal Kombats stora charm. Oavsett om det är en rivalmatch mellan Scorpion och Sub-Zero, när man besegrat Shao Khan i Mortal Kombat II för första gången eller om man lyckats möta Smoke i samma nämnda titel – så är det avrättningarna som jag tycker är mest minnesvärda. Ja, Fatalities.

En Fatality är oftast väldigt extremt våldsam och vulgär. Det är väldigt svårt att lyckas med rätt knapptryckningar – tro mig, för jag har svurit som bara den när jag misslyckats – men när man får till det, då jävlar händer det brutala grejer.

Det finns hundratals Fatalities i den legendariska Mortal Kombat-spelserien. Jag tänkte i det här inlägget utse mina 10 mest minnesvärda sådana. Jag vill tillägga att de här Fatalities inte är i rangordning.

1. Kung Lao klyver en motståndare mitt itu med en hattsvepning – Mortal Kombat II.

Munken Kung Lao har ett farligt vapen. Hans huvudbonad har riktigt skarpa kanter och dess skarphet får självaste Oddjob riktigt avundsjuk. I den här Fatalityn drar han fram sin han och klyver motståndaren rakt ner. Att se inälvorna (nåja, det är 16-bitsgrafik) var då väldigt groteskt. Det är det visserligen än idag fast tekniken har flugit fram.

2. Sektors fågelskrämma – Mortal Kombat IX.

Sektor gjorde sin debut i Mortal Kombat III, och är en cyborgninja med en förtjusning av missiler. I rebooten – Mortal Kombat IX – så gör han storstilad comeback och hans hemliga Fatality är den mest skrämmande fågelskrämma sedan Scarecrow i Batman: Arkham Asylum. Om vem som är dödligast kan vara relativt. Men en sak vet jag. Det här är en av de mest bisarra avrättningarna jag har sett.

3. Sheeva rycker av ens skinn ifrån kroppen – Mortal Kombat III.

Den stora fyrarmade kvinnan Sheeva är brutalt stark. Så stark att hon orkar slita av sin motståndares skinn. Jag får nästan Hellraiser-vibbar när jag ser den här avrättningen. Den är ännu grymmare i Mortal Kombat IX men det är ändå i Sheevas debutspel som jag minns denna Fatality bäst.

4. Scorpions ”toasty roasting” – Mortal Kombat II.

Visserligen gjorde Scorpion debut i första spelet med den klassiska Fatalityn. Men den är ännu effektivare i den bättre uppföljaren. Varför? Jo, det är repliken ”Toasty” som ger extra krydda. Han ser så himla grym ut i dödskalle som rostar ihjäl motståndaren med ett hett inferno. Benen ser så heta ut när de glöder efter branden.

5. Kung Lao använder hatten som en klyvsåg – Mortal Kombat IX.

Kung Laos hatt är så vass att den kan användas som en klyvsåg. När han kastar hatten på marken, snurrar den som en klinga. Det vrider i tarmarna på mig när han tar tag i benen på ens motståndare och drar hen rakt igenom hatten. Rått!

6. Shang Tsungs pistoltrick – Mortal Kombat IX.

Vad som får mig att ha med den här Fatalityn i den här listan är inte för att den är rå. Eller jo, den är rå. Men det är inte därför. Den är helt störd. Shang Tsung omvandlar sig till en clown och skjuter först med en clownpistol; en sån där som en flagga med texten ”Pang!” visas. Denna svarta humor resulterar att han skrattar som en galen clown och sedan drar fram en andra pistol – och den skjuter han skallen av ens motståndare. Varför ser han ut som en clown? Jo, för den har Fatalityn är inte hans fån början. Den är från spelet Mortal Kombat vs DC Universe och gissa vem som har den Fatalityn i sitt bagage? Jokern. Vem annars?

7. Sub-Zeros ryggradsurdragning – Mortal Kombat.

Är det en enda Fatality som bör nämnas som en tvättäkta klassiker så är det när Sub-Zero rycker ur huvudet ifrån hans motståndare – och ryggraden följer med. Det sägs att åldersgränserna skärptes till ordentligt efter denna avrättnings födelse. (fast jag kan ju ha fel)

8. När Reptile spyr syra i motståndarens strupe – Mortal Kombat IX.

Ödleninjan Reptile är känd för att spotta loskor med starkt frätande syra. Föreställ dig den plåga som uppstår när han spyr syra i ens strupe. Omd et inte vore plågsamt nog, så sliter han ur magsäcken på den drabbade.

9. Kitanas uppblåsta dödskyss – Mortal Kombat II.

Det var faktiskt Sonya i första Mortal Kombat som började med ”kiss of death”. Fast det var en slängkyss. Kitana ger sin motståndare en kyss och det blir som en sorts allergisk reaktion för att hen sväller upp som en ballong – och exploderar. Tarmarna och alla inre kroppsdelar splittrar i tusen bitar. Den som kom på den här idén måste ha rökt något olämpligt.

10. Noob Saibots groteska dragkamp – Mortal Kombat IX.

Jag skrev i början att den här listan inte har någon rangordning. Men jag har faktiskt sparat den allra mest brutala Fatalityn någonsin i ett Mortal Kombat-spel. Den svarta ninjan Noob Saibot tar hjälp av sin skugga när han slåss. Han tar även hjälp av skuggan i den här fruktansvärt smärtsamma avrättningen. Noob och hans skugga tar tag i var sitt ben på sin motståndare och med grymma plågor och skrik, drar de två isär det stackars offret i två delar. Varning – den här avrättningen är fruktansvärt barbarisk!

 

När Mortal Kombat X dyker upp i butikerna så räknar jag med att Netherrealm och Warner kommer att ha med flera dussintal av råa avrättningar: Fatalities. Frågan är om man har järnmage nog att klara av det? Vilka är dina mest minnesvärda Fatalities? Ser du fram emot Mortal Kombat X?

Kommentera

