Recension: Top Cats – Kick Down.

11063502_825607340848965_3204756816261465234_o

Då var det dags för Torsby-gruppen Top Cats att leverera mer rockabilly. Gruppen, med Jon Kleppenes i spetsen, har jobbat riktigt hårt under det närmaste året med att producera fram deras senaste album Kick Down. Ända sedan de var med i Melodifestivalen har Top Cats popularitet ökat lavinartat och räknas som det främsta svenska rockabillybandet. Vilket är väldigt rättvist, för de vill skapa något nytt med deras sound men samtidigt hålla de viktiga detaljer som gör rockabilly till den musik alla känner till. Kontrabas och slaping som ett exempel.

För ett par år sen kom deras förra album Smashing To The Ground ut, och jag gav det albumet en svag trea av fem på grund av dess ojämnhet och avsaknad av en hitlåt.

Den här gången har de här glada gänget jobbat riktigt hårt.

När jag lyssnar på deras nya album Kick Down, så märks det att de har skapat ett eget rockabillysound och framför allt håller i tyglarna. Den känns så stabil och inte så spretande som det föregående albumet var. Jon Kleppenes sjunger ännu bättre än tidigare och refrängerna är riktigt fina. Ännu viktigare – här finns det minst två låtar som jag skulle kalla hits. Till och med tre eller fyra. Butterfly har jag lyssnat på några gånger när Top Cats lanserade den på Youtube och Spotify – den är redan en hitsång och är en av Kick Downs bästa spår. Det bästa spåret? Det är faktiskt Hold Me Now – som är skriven bland annat av Timo Räisänen (!). Det är en av Top Cats allra bästa sånger någonsin. Den är en uppfriskande rockabillylåt med en fin modern touch.

Trots att Kick Down är riktigt stabil och mer genomarbetad så tappar den lite fokus i slutet av albumet. Precis som jag nämnde i recensionen av förra albumet – långsamma sånger är inte Top Cats starkaste kort. I den hårdryckande tempo (ursäkta uttrycket) och trycket som Top Cats skapar i deras ”vanliga” sånger så känns det malplacerat att lägga till Jons sångröst i en långsam sång. Det passar inte. Fast de har gjort sämre långsamma sånger – så Fire In My Heart är faktiskt helt okej i jämförelse med tidigare verk. De är på god väg där.

Hur var det här med nyskapandet med rockabillyn? Top Cats lyckas mycket bra med det. Problemet med rockabilly är att den inte har ändrats så värst mycket sedan 1980-talet och Stray Cats framgångar. Eller under Teencats storhetstid. Nu blev det mycket namn med katter i, men häng med lite. Många grupper och artister bara spelar rockabilly men har inte fått till ett eget sound – det är här Top Cats hoppar in. De tar en var sin skyffel och gräver en helt ny väg och vågar experimentera med genren. Deras rockabilly är väldigt popaktig men hyllar dess inre kärna. Det här kommer de långt med och så här långt är Kick Down deras mest jämna album.

1. Det finns ett par hits i Kick Down. Butterfly, Time For Love och framför allt Hold Me Now är riktigt skarpa.

2. Top Cats är riktigt stabila och de har fått ihop ett riktigt starkt sound.

3. Åter igen går Top Cats sin egen väg och fastnar inte i rockabillyns utvecklingslösa träsk.

1. Kick Down tappar lite sting i slutet av albumet.

2. Långsamma sånger är fortfarande inte Top Cats grej – men de är på god väg.

3. Ett par sånger till hade inte varit fel. Mer!

Top Cats har lyckats få till deras mest stabila album hittills. Räkna med att rockabillyfansen kommer att le och dansa till flera av Top Cats melodier när de turnerar – eller hemma hos folks fyllekalaser någon fredagskväll i juli. Ett par hitsånger stärker Kick Down rejält. Bra gjort, pôjker!

Kick Down finns ute nu i butik och på Spotify.