Höjdpunkter ifrån Nintendo Direct 2/4 2015.


Igår kväll, vid midnatt för att vara exakt, satt jag och kollade in en presskonferens som Nintendo visade – ett så kallat Nintendo Direct. Det har varit rätt tyst ifrån den japanska speljätten förutom att de försenade Legend Of Zelda till Wii U nyligen. Det kanske sved lite men jag förstår att Nintendo valde att försena det. Hellre att ta sig tid att göra ett ordentligt spel än att släppa ett halvgjort spel, fylld med buggar. Nejdå, ta er den ni behöver, Nintendo.

Dock föll ”julens stora spelsläpp” – finns det något att se fram emot ifrån Nintendo detta år? Jovisst! Det bevisade Nintendo Direct med massor av information angående existerande spel och om de spel som faktiskt kommer ut det här året. De här är de riktiga höjdpunkterna ifrån min synvinkel:

Trailern till Shin Megami Tensei & Fire Emblem Crossover Project (vad det slutgiltiga namnet är vet jag inte än) är utsökt japanskt snyggt. Det är riktigt kul att Wii U får en så intressant och annorlunda titel. Lanseringsdatum är inte spikat men det verkar inte vara så värst långt undan.

Yoshi’s Wooly World. Åh vad det här spelet växer i mina ögon, med dess supergulliga stil. Allt är gjort i garn och bara Nintendo kan charma en så här. Fick nyss reda på att Yoshi’s Wooly World kommer till Europa redan i slutet av juni! Men det mest gulliga och ”vill ha” är tveklöst de mjuka Yoshi-Amiibos som presenterades. Nintendo, ni är rena genier.

Kom igen nu. Det här är ju det supergulligaste jag har sett på länge. Pax för den rosa.

Kom igen nu. Det här är ju det supergulligaste jag har sett på länge. Pax för den rosa.

Mario Maker är absolut en av de mest efterlängtade spelen någonsin, och vi fick reda på att spelet som man kan skapa egna Super Mario Bros-banor kommer i september. Varför? Jo, för att Mario Maker är en del av firandet av Super Mario Bros 30-årsjubileum som ska ske i september. Plötsligt fick jag lust att vänta med att beställa Metal Gear Solid V: The Phantom Pain som råkar att komma ut samma månad. Jag menar, att få skapa egna Super Mario-banor är något jag har drömt om att få göra sedan barnsben.

Mario Maker har definitivt blivit ett av de mest efterlängtade spelen år 2015!

Mario Maker har definitivt blivit ett av de mest efterlängtade spelen år 2015!

Super Smash Bros har några äss kvar i sin rockärm. Först visades en film där Mewtwo gör sin storstilade comeback till fightingspelserien och han dyker upp i slutet av april. Men sen kom det en film till, där Lucas ifrån Mother 3 kommer tillbaks. Jag undrar inte om Sakurai har lyssnat på fansen eftersom de har saknat Lucas. (han var ju med i Super Smash Bros Brawl) Lucas dyker upp som en DLC-karaktär i juni. Men det tar inte stopp där. Nu kan fansen vara med och avgöra. Nintendo har lagt upp en enkät där man får önska fram en karaktär som man vill se i Super Smash Bros. Fast hur många fighters som Nintendo ska ta med vet jag inte, men ett par stycken hoppas jag på. Jag slog till direkt och önskade att Bayonetta skulle vara med. Man kan rösta på sin fighter här. Det här är ett intressant initiativ ifrån Nintendos sida!

Snart dyker han upp. Mewtwo!

Snart dyker han upp. Mewtwo!

Mario Kart 8 nämndes också, och först visade Nintendo upp en film där man kan se en bana ifrån Animal Crossing-banan som är en del av DLC-paketet som ska komma ut i slutet av april! Den här banan ser så riktigt fin ut, och jag gillar de olika årstiderna. Kan årstiderna i verkligheten påverka om hur banan ser ut? Intressant, Nintendo. Jag gillar de skarpa Animal Crossing-miljöerna och att man kan se figurer som Tom Nook i publiken är bara ljuvligt. Det borde komma mer info inom kort, om vilka mer banor som ska dyka upp i paketet med två nya turneringar. Sen kan man använda fler Amiibos för att låsa upp dräkter till sina Miis. Coolt att se Mega Man-dräkten. Men så slog Nintendo till med en rejäl överraskning. 200cc. 200cc! Och att döma på videoklippet så ser det ut som att det går skitsnabbt! Nu har de trimmat motorerna såpass mycket att Marios mustasch riskerar att blåsa av. Kommer också i slutet av april – och det är gratis! Snyggt jobbat, Nintendo.

Jag tänker hålla ett öga på Splatoon. Ett spel som i början verkade vare en bagatell, kan bli det nyskapande partyspel som Nintendo har saknat. Ett nytt varumärke är inte heller helt fel. Nya spellägen presenterades och självklart nya Amiibos. Men det är att Splatoon ser så smidigt och kul ut som får mig riktigt överraskad. Splatoon kommer i maj!

Jag kollade visserligen in den japanska Nintendo Direct, men den amerikanska visade upp Fatal Frame till Wii U och det verkar vara ett läckert skräckspel. Det är precis vad konsolen behöver. Läste dessutom att Europa också ska få hit spelet. Awesomesås!

Idag finns möjligheten att ladda ned Nintendo DS-spel och Nintendo 64-spel till Wii U. Inom den närmaste framtiden så kommer äntligen Donkey Kong 64 till nedladdningstjänsten. Hurra! I dagsläget, när jag skrev det här blogginlägget finns Super Mario 64 och Yoshi’s Island DS ute nu.

Sen visades det en massa indiespel och Nintendo 3DS-titlar men det var faktiskt inget som intresserade mig. Förutom Fire Emblem-spelen då. Annars var det en jättetrevlig Nintendo Direct och jag ser fram emot att få sätta tänderna i Mario Kart DLC Pack 2 och 200 cc i slutet av denna månad. Fast då måste jag koma ikapp med Bloodborne först.

Än är det inte över för Nintendo. Inte på långa vägar.

Kommentera

