Jag ska starta projektet ”Jerrys 100 favoritspel genom tiderna”!


Det är dags för en nedräkning igen! Jag har i höstas publicerat mina 60 favoritartister genom tiderna, med Hank Williams i topp. Under januari och februari i år så har jag tagit mig an mina 100 favoritfilmer genom tiderna, med A Nightmare On Elm Street på första plats.

När det gäller tv-spel, så hade jag för några år sen gjort en gemensam lista där jag tog upp mina 32 favoritspel, favoritkaraktärer och spelmelodier. Men nu ska detta ändras.

Jag har tagit bort varje inlägg och hela den listan så den är helt borta. Nu börjar jag ifrån ruta ett – och ska ta mig an mina 100 favoritspel genom tiderna. Det har ju dessutom kommit många riktigt bra spel de närmaste åren och det känns ju helt snopet att inte göra en sån här lista efter filmerna och artisterna. Det finns en anledning till att jag ska göra denna lista.

Jag har snart spelat i 30 år – och då är det verkligen hög tid att ta mig an en ny nedräkning. För en nedräkning kommer det att bli. Under resten av april och i maj kommer jag minst en gång om dagen, kanske två, att räkna ned ifrån 100 till 1. Skriva en kort motivering och lite minnen. Om det är en helgdag eller om jag är ledig kan det kanske komma tre inlägg. Kanske.

Jag kommer att publicera på min blogg, på Instagram, på Twitter och på Facebook. På Instagram ska jag använda mig av hashtagen #jerrys100favoritspel – så håll utkik efter den, ok?

Idag har jag gjort det svåraste jobbet – att få ihop listan. Först skrev jag upp 198 olika titlar som jag tycker är riktigt lysande – det skulle ha varit 200 men jag råkade skriva fel en gång och dessutom skriva en titel två gånger så det blev ”bara” 198. Det är tillräckligt faktiskt. Sen klippte jag ut namnen likt lotter, startade upp Wordpad och började jämföra titlar med varann. Är det spelet bättre än det andra? Det gick smidigt i början men på slutet var det riktigt svårt. Och när jag var helt färdig med listan och fick se vilka spel som hamnat utanför topp 100 så tänkte jag först ”fan, hamnade det spelet utanför?” Men jag är 100 % helnöjd med den här listan – för den är rättvist uppsatt. När jag har utsett det allra bästa spelet så ska jag hedersomnämna de spelen som hamnat utanför, men ni får vänta ett bra tag.

Det är ju trots allt mina 100 favoritspel som är viktigast. Att jämföra olika genren låter lite absurt, men det handlar om vilka spel jag har haft mest nöje med, vilka som har fångat mitt hjärta, vilka som känts mest fulländade att spela. Alla spel är inte felfria, men det är också en del av deras charm.

Imorgon bitti ska jag börja med spelet på plats 100. Hoppas att ni hänger med mig under resan!

10999686_10153328729872652_5171920253174209721_n

One thought on “Jag ska starta projektet ”Jerrys 100 favoritspel genom tiderna”!

  1. Det är ganska galet att göra en sån lista, och svårt! Jag tror inte jag hade klarat av det. Finns så många bra spel och det är svårt att sätta en placering på dem (tycker jag). Men det ska bli riktigt kul att följa din lista. Ska bli spännande att se vad som ligger i toppen 😀

Kommentera

