Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 10: Kid Icarus.


kid-icarus-nes-ingame-76250

Det här är det fjärde NES-spelet jag har spelat. De tre första var Super Mario Bros, Cobra Triangle och The Goonies II. Sen kom det hem ett spel med ett silverfodral och med en ängel med pil och båge på dess omslag. Kid Icarus hette spelet. Man spelar med ängeln Pit som har hamnat i underjorden. Hans mål är att samla tre heliga skatter som kan hjälpa honom att rädda gudinnan Palutena ifrån den onda Medusa. Det finns fyra världar som Pit måste ta sig igenom för att nå sitt slutmål: Underjorden, ytan, molnvärlden och ängelriket ovan molnen. Det fösta som man ska göra är att klättra uppför en massa plattformar ifrån underjorden. Jag skulle kunna kalla Kid Icarus för ett plattformsspel men det tänker jag inte göra. För mig är Kid Icarus ett tvättäkta äventyrspel med lite shooterinslag. För att vara en ängel så är Pit tyvärr kass på att flyga. Istället måste han hoppa från plattform till plattform och klättra uppför underjorden för att ta sig till dess fjärde bana som gör Kid Icarus till ett annorlunda spel. Var fjärde bana i de tre första världarna är labyrinter och likt ett annat spel som också har ett silverfodral; Metroid, ska Pit leta sig igenom rum till rum för att hitta en ond boss som vaktar ett av de tre heliga skatterna.

Jag har haft jättekul med Kid Icarus. Men jag har också svurit som bara den i många tillfällen. Ibland missar man ett hopp eller hoppar för tidigt och ramlar ner i avgrunden. I underjorden och i molnvärlden så går det bara uppåt och bilden flyttar sig uppåt ju längre Pit tar sig. Men det går inte att klättra ner igen få då dör man. Vissa plattformar är ”porösa” att Pit kan hoppa igenom dom. Pit kan ducka och förflytta sig i ett duckande läge, och det gör man när man trycker ner på styrkontrollen. Men när Pit kommer till en ”porös” plattform så sjunker han under den. Livsfarligt om det är ett stup under. Gissa om detta har hänt mig många gånger? Aaargh.

På tal om att dö, en gång i den första labyrinten (bana 1-4) så tänkte jag ta död på mig för att jag hade kasst med energi. Jag fann ett rum med gul lava och jag tänkte att jag skulle ta död på Pit för att det ändå var lönlöst. Jag tänkte bestämt på den gula syran ifrån Metroid när jag såg den gula lavan. När jag slängde mig i så fick man energi istället. Plötsligt tändes det ett hopp och jag kunde ta mig till Cerberos utan problem och dessutom dänga skiten ur hundfan. Detta är ett av mina starkaste spelminnen någonsin.

Pit har en livsmätare och när han stöter ihop med fiende eller blir träffad av en projektil så sjunker den. När den har nått noll så ramlar han ned och säger ”I’m Finished!” Vissa fiender ger mer skada än andra – och ett exempel är dessa förbannade liemän som skriker som grisar när de får syn på Pit. De ropar på fyra små liemän som förföljer en och de ger extrem skada. Bara om Pit skjuter alla fyra så blir det som normalt igen. Musiken när de kommer är fruktansvärt irriterande men är på samma gång klassiskt.

Det finns många dörrar som Pit kan gå in i. Det kan vara butiker, träningsrum där Pit slåss mot stora spegelrutor eller jättenäsor, eller ett rum där de finns massor av krukor med frågetecken i. En kruka kostar fem hjärtan (pengar) att skjuta sönder. Det här är ett hasardspel där man måste skjuta rätt krukor i rätt ordning. Gör man fel och skjuter på fel kruka och får fram en retsam lieman så tar den ifrån dig allt du har skjutit fram. Men blir den sist får du en bra belöning! Bäst vore om man fick ett kreditkort som man kunde använda i svarta marknaden. Just det rummet är fruktansvärt svårt att få till rätt men det är å andra sidan kul. Dom där jättenäsorna ger förresten rätt mycket stryk om man blir träffad av dom, så gå inte in till dom om man har dåligt med energi.

Kid-Icarus-NES-screenshot-1

I underjorden och i molnvärlden, som jag nämnde tidigare, så går bilden uppåt. Men på ytan går den åt höger. Fienderna är annorlunda i varje värld och är givetvis starkare än den föregående. Därför är det bra att få starkare pilar. Men det tog lång tid för mig att fatta att man kunde få det. Jag har nämligen klarat av Kid Icarus en gång utan att ha uppgraderat en enda pil. Hur man får starkare pilar? Jo, om man får tillräckligt med ihopsamlad poäng. Man går in i ett rum som man tror är tomt. Men det kan komma en skäggig gubbe som säger att han är glad att se en, och ger en en starkare pil – och en annan hårfärg på Pit som efterföljd.

De fantasifulla fienderna är också några jag kommer att komma ihåg med Kid Icarus. De röda ögonen som flyger i underjorden och deras ”bröder” som jag faktiskt kommer ihåg att de heter Mick, som är Rolling Stones-tungor som flyger omkring i ytan. De förbannade tjuvarna i ytan stjäl alla bonusvapen som man har kämpat för att få tag på. När de snor ifrån en så säljer de stöldgodsen på svarta marknaden och dessutom svindyrt. Labyrinternas fiender är tuffa, men det är Eggplant Wizards som är de farligaste. De slänger äggplantor på en och när man blir träffad kan man inte skjuta. Man måste leta efter ett sjukhus i labyrinten för att ta bort äggplantan. men det är lättare sagt än gjort.

Jag gillar den underbara pixelgrafiken fast den har åldrats en del. Men musiken, den är tidlös. Underjordtemat är klassiskt, men jag vill också hylla ytans och molnrikets musikstycken – och givetvis labyrinternas soundtrack. Det är fascinerande att ett NES kan bidra med så enastående musik. Kontrollen är fortfarande bra men som sagt, det är väldigt lätt att trycka ner på fel tillfälle!

Kid Icarus är ett väldigt beroendeframkallande klassiskt NES-spel och det här är ett spel som har fått mig intresserad av grekisk mytologi. Utan det här spelet har jag inte kunnat veta vilka Medusa, Cerberos, Pandora och Hydra är för några. Jag nämnde i The Battle Of Olympus att det finns två spel om grekisk mytologi som är verkligen jättebra. The Battle Of Olympus är det ena, och Kid Icarus är det andra.

Icarus3

Kid Icarus är inte ett perfekt spel men det har gett mig så många minnen. Det är egentligen dess brister som också är dess styrka. Att få dänga Medusa och låsa upp olika ”slut” gjorde så att jag vill fortsätta med själva spelet. Det är ett spel som fortfarande är lika svårt och magnifikt som det var i slutet av 1980-talet. Om jag ska vara lite petig, så kom faktiskt den allra bästa versionen av Kid Icarus ut till Nintendo 3DS för några år sen. Bakgrunderna är jättevackra men det är spelmekaniken som är förbättrad. Om man håller in skjutknappen så skjuter Pit pilar hela tiden. Perfekt om man ska skjuta tuffare fiender – som de där jävla liemännen.

När jag spelar Kid Icarus idag är det precis som att sitta i sitt gamla rum som pojke och ryckas med i den retrodoftande grekiska mytologin. Att få ta sig förbi den snorhala 1-2 är fortfarande en bragd för mig. Att få varar en ängel är sannerligen en himmelsk upplevelse som jag alltid kommer att bära med mig.

Jerrys 100 favoritspel genom tiderna:

10. Kid Icarus.

11. Super Mario World.

12. Metal Gear Solid.

13. Tetris.

14. Super Mario RPG.

15. Super Mario Bros 3.

16. Donkey Kong Country.

17. Boulder Dash-spelen.

18. Super Mario Kart.

19. Legend Of Zelda – Majora’s Mask.

20. Harvest Moon – Friends Of Mineral Town.

21. Super Mario World 2 – Yoshi’s Island.

22. Resident Evil 2.

23. Castlevania II – Simon’s Quest.

24. Paper Mario – The Thousand Year Door.

25. The Last Of Us.

26. Mega Man 3.

27. Bloodborne.

28. Legend Of Zelda – The Wind Waker.

29. Castlevania – Symphony Of The Night.

30. Super Mario Bros.

31. Dark Souls II.

32. Bubble Bobble.

33. Super Mario Galaxy.

34. Banjo-Kazooie.

35. Legend Of Zelda.

36. Street Fighter II Turbo – Hyper Fighting.

37. Mario Kart 8.

38. Xenoblade Chronicles.

39. Batman – Arkham City.

40. The Walking Dead Season 1 & 2.

41. Metroid Prime.

42. Legend Of Zelda – Ocarina Of Time.

43. Tomb Raider. (reboot)

44. Conker’s Bad Fur Day.

45. Batman – Arkham Asylum.

46. Resident Evil HD Remastered.

47. Harvest Moon.

48. Ni No Kuni – Wrath Of The White Witch.

49. Metroid.

50. Legend Of Zelda – A Link Between Worlds.

51. Bioshock.

52. Donkey Kong Country 2 – Diddy’s Kong Quest.

53. Secret Of Mana.

54. Castlevania III – Dracula’s Curse.

55. Zelda II – The Adventure Of Link.

56. Mike Tyson’s Punch Out!!

57. Mario’s Super Picross.

58. Mega Man.

59. Super Castlevania IV.

60. Legend Of Zelda – Link’s Awakening DX.

61. F-Zero X.

62. Wonder Boy III – The Dragon’s Trap.

63. Bayonetta.

64. Legend Of Zelda – Four Swords Adventures.

65. Mass Effect 2.

66. Dungeon Keeper.

67. Mario & Luigi – Partners In Time.

68. Grand Theft Auto V.

69. Punch Out!! (Wii)

70. Resident Evil 4.

71. Wonder Boy In Monster Land.

72. Castlevania.

73. Earthworm Jim.

74. New Super Mario Bros U.

75. Resident Evil 3 – Nemesis.

76. Donkey Kong Country Returns.

77. The Battle Of Olympus.

78. Super Smash Bros For Wii U.

79. Pac-Man Championship Edition DX+.

80. Super Mario Galaxy 2.

81. Castlevania: Rondo Of Blood.

82. Paper Mario.

83. Excitebike.

84. The Great Giana Sisters.

85. Teenage Mutant Ninja Turtles III – The Manhattan Project.

86. Super Mario 64.

87. Sim City. (SNES)

88. Legend Of Zelda – Twilight Princess.

89. Mario Kart 64.

90. Metal Gear Solid 3 – Snake Eater.

91. Adventures Of Lolo 3.

92. Mega Man X.

93. Mario Golf – Toadstool Tour.

94. Luigi’s Mansion 2.

95. Super Punch Out!!

96. Tales Of Xillia.

97. Mortal Kombat II.

98. Battletoads.

99. LA Noire.

100. Mario Kart – Double Dash!!

9 thoughts on “Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 10: Kid Icarus.

  1. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 9: Mega Man 2. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  2. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 8: Red Dead Redemption. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  3. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 7: Bioshock Infinite. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  4. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 6: Rune Factory Frontier. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  5. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 5: Final Fantasy IX. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  6. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 4: Chrono Trigger. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  7. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 3: Super Metroid. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  8. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 2: Legend Of Zelda – A Link To The Past. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  9. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 1: Final Fantasy VI. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

Kommentera

