Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 7: Bioshock Infinite.


2013-03-26_00008

Jag har lite svårt med FPS-spel. Visst, Goldeneye 007 och Perfect Dark är två riktigt roliga lir med massor av action. Men det närmaste årtiondet har det bara svärmat med multiplayer-FPSlir och det är väldigt mättande i längden. Det är inget fel på Call Of Duty eller Battlefield – jag föredrar visserligen Battlefield av dessa två. Men det blir för mycket.

När många hypade inför Bioshock Infinite så rynkade åt på näsan och jag fattade inte vad som var så häftigt med detta. Det såg ut som vilket FPS-spel som helst. Den hype många gamers hade för Bioshock Infinite fick mig att spy inombords. Men en dag, när jag var nybliven Playstation Plus-kund så fanns Bioshock Infinite att ladda ner gratis till Playstation 3. Då tänkte jag:

Vad har jag att förlora?

Jag laddade ner Bioshock Infinite och satte igång spelet.

Jag hade aldrig haft så jävla fel i hela mitt liv.

Bioshock Infnite har en makalös vacker tielskärm. En vy av en storstad under 1910-talet, så fridfullt det verkar. Vacker gammal musik spelas i bakgrunden. Solen strålar. Jag sätter igång spelet ifrån början. Sen sitter min karaktär Booker DeWitt i en båt tillsammans med ett par snobbar. De diskuterar ett par grejer om ett uppdrag som Booker ska fullfölja. Booker ror båten i stormen mot ett mystiskt fyrtorn. Ungefär som första Bioshock och flygkraschen, är det ett fyrtorn med i bilden.

Vid den tiden hade jag testat första Bioshock innan och förstod inte hur bra det var förrän jag hade upptäckt storheten med Bioshock Infinite.

Booker tar sig in i fyrtornet och stöter på en hel del bibliska skrivna meningar på vägen upp. Han sätter sig i en stol och plötsligt blir hans handleder fastlåsta i stolen. Fyrtornet åker upp som en raket och där ser jag det.

Ett av världens vackraste spel.

En syn av ett himmelrike, en stad bland molnen. Staden Columbia. Man kör vacker körsång och det känns väldigt fridfullt i Columbia. Människorna som bor här är vanliga medborgare som lever som man gjorde under 1910-talets Amerika. Det är precis som att gå in i en antikaffär när jag spelar Bioshock Infinite för första gången. Man får veta lite om att det finns en ledare, en profet som heter Comstock, som agerar som en sån där präst som yttrar sina predikan i amerikanska kyrkor. Han pratar om att skydda lammet ifrån en fåraherde. Shephard = fåraherde. Denna fåraherde ska tydligen ha ett märke på sig och då är han ett hot för staden. Booker stöter på patrull under en förödmjukande scen och plötsligt märker den snikne Fink att Booker är den person som har det där märket.

Då blir inte Columbia så fridfullt längre.

maxresdefault (8)

Bioshock Infinite är ett otroligt spel med mycket ung dialog och en fascinerande story. FPS-inslagen är tuffa som bara den och jag älskar de gamla vapnen som Booker får tag i under äventyrets gång. Men precis som i första Bioshock, kan protagonisten använda sig av magiska krafter för att ställa till det för folket i Columbia. Istället för Plasmids, så heter de Vigors i Bioshock Infinite. Booker tar en klunk vätska ifrån en av spelets snygga glasflaskor och får en magisk kraft. Man ser på händerna att han blir dels plågad när han får egenskapen. Ta eldmagin Devil’s Kiss till exempel. Hans händer håller på att brinna upp och han skriker av smärta. Men så blir de hela igen. De effekterna är hårresande att se. Vigors drivs av Salts i det här spelet. Det finns favoriter bland alla Vigors och mina är, tillsammans med nämnda Devil’s Kiss, bläckfisksmagin Undertow, kråkmassakern Murder Of Crows och elshocken Shock Jockey. Vigors bjuder på helt annorlunda stridstekniker än i något annat spel.

Columbia är stort, och Bookers stora uppgift är att hitta en kvinna som hålls inlåst i ett torn. Hennes namn är Elisabeth, som är en äkta bokmal. Hon slår följe med Booker och drömmer om Paris. Längre fram i spelet visar hon sig att vara en lojal och helt fantastisk samarbetspartner i de tunga eldstriderna. Hon kan kasta energi, Salts eller ammo till Booker just när han kan behöva det. Dessutom är Elisabeth duktig på att dyrka upp tuffa lås.

Booker, Catch!

Jag älskar Elisabeth. Den här färgstarka kvinnan är mycket mer än en fånge i en stad bland molnen. Hon har också magiska krafter, för hon kan öppna portaler i en annan tidszon. Den egenskapen kan vara riktigt bra om man vill låsa upp gömd ammunition eller en krok som Booker kan använda sin Sky Hook på. Under spelets gång är det en så stark personkemi mellan Booker och Elisabeth – att lyssna på deras starka dialog är sannerligen bland det bästa jag har fått uppleva i modern speltid. Jag blir för tusan gripen av det här spelets storhet.

bioshock_infinite___poor_elizabeth___by_nylah22-d60o8qn

Elisabeth är en djup karaktär som är ständigt bevakad av Comstock och hennes ”skyddsängel” Songbird – en jättelik mekanisk fågel som är Bioshock Infinites svar på Big Daddy. Fågeln är riktigt läskig med sitt skarpa skrik och sin närvaro. Men fågeln är inte den enda faran i spelet. Fink, den snikne fan i spelets början, är en businessman som äger en fabrik i slummen av Columbia och hans område Finkerton är drabbat av fattigdom men ett starkt uppror som lurar i skuggorna. Stora mekaniska robotar som Patriots – de liknar jättelika George Washingtons och skjuter hejvilt med miniguns. Eller dessa hårdslående Handymen. Dessa jättar bjuder på rena fighter.

På tal om karaktärer, så finner jag Robert och Rosalind Lutece väldigt underhållande med deras närvaro och smålustiga kommentarer. Scenen där Booker ska singla slant är klassiskt. Men vilka är egentligen Robert och Rosalind? Vart kommer de ifrån och framför allt: Vad vill de? Underliga kufar men älskvärda.

Bioshock Infinite har så vacker grafik och ett gudomligt soundtrack. Det här är verkligen himmelskt. En annan sak som är coolt är de tuffa mekaniska ljudeffekterna när Booker ska uppgradera sina vapen eller välja något i de menyerna när han ska handla. Jag älskar verkligen de ljudeffekterna.

Hur kunde jag ha så himla fel om det här spelet i förhand? Det är tack vare Bioshock Infinite som jag kunde uppskatta det första spelet (som jag också har med i listan).  Men ännu viktigare: Bioshock Infinite är ett unikt spel som befriade mitt starka tvivel om att FPS-spel är enbart enformiga shooters. Bioshock Infinite är ett mästerligt konstverk som dels är en alternativ tidsresa tillbaks till ett Amerika under tidigt 1900-tal med vackra omgivningar och kläder. Många föredrar första Bioshock framför det här spelet och det förstår jag. Men jag tycker att de starka färgkontrasterna och de ljusare miljöerna tilltalar mig mer. Jag vill verkligen stanna i Columbia.

Och nu ska jag vara försiktigare med mina tvivel när det gäller ett hypat spel i fortsättningen.

Jag kan också rekommendera DLC-paketen Burial At Sea Season 1 och 2, plus Clash Of The Clouds.

Jerrys 100 favoritspel genom tiderna:

7. Bioshock Infinite.

8. Red Dead Redemption.

9. Mega Man 2.

10. Kid Icarus.

11. Super Mario World.

12. Metal Gear Solid.

13. Tetris.

14. Super Mario RPG.

15. Super Mario Bros 3.

16. Donkey Kong Country.

17. Boulder Dash-spelen.

18. Super Mario Kart.

19. Legend Of Zelda – Majora’s Mask.

20. Harvest Moon – Friends Of Mineral Town.

21. Super Mario World 2 – Yoshi’s Island.

22. Resident Evil 2.

23. Castlevania II – Simon’s Quest.

24. Paper Mario – The Thousand Year Door.

25. The Last Of Us.

26. Mega Man 3.

27. Bloodborne.

28. Legend Of Zelda – The Wind Waker.

29. Castlevania – Symphony Of The Night.

30. Super Mario Bros.

31. Dark Souls II.

32. Bubble Bobble.

33. Super Mario Galaxy.

34. Banjo-Kazooie.

35. Legend Of Zelda.

36. Street Fighter II Turbo – Hyper Fighting.

37. Mario Kart 8.

38. Xenoblade Chronicles.

39. Batman – Arkham City.

40. The Walking Dead Season 1 & 2.

41. Metroid Prime.

42. Legend Of Zelda – Ocarina Of Time.

43. Tomb Raider. (reboot)

44. Conker’s Bad Fur Day.

45. Batman – Arkham Asylum.

46. Resident Evil HD Remastered.

47. Harvest Moon.

48. Ni No Kuni – Wrath Of The White Witch.

49. Metroid.

50. Legend Of Zelda – A Link Between Worlds.

51. Bioshock.

52. Donkey Kong Country 2 – Diddy’s Kong Quest.

53. Secret Of Mana.

54. Castlevania III – Dracula’s Curse.

55. Zelda II – The Adventure Of Link.

56. Mike Tyson’s Punch Out!!

57. Mario’s Super Picross.

58. Mega Man.

59. Super Castlevania IV.

60. Legend Of Zelda – Link’s Awakening DX.

61. F-Zero X.

62. Wonder Boy III – The Dragon’s Trap.

63. Bayonetta.

64. Legend Of Zelda – Four Swords Adventures.

65. Mass Effect 2.

66. Dungeon Keeper.

67. Mario & Luigi – Partners In Time.

68. Grand Theft Auto V.

69. Punch Out!! (Wii)

70. Resident Evil 4.

71. Wonder Boy In Monster Land.

72. Castlevania.

73. Earthworm Jim.

74. New Super Mario Bros U.

75. Resident Evil 3 – Nemesis.

76. Donkey Kong Country Returns.

77. The Battle Of Olympus.

78. Super Smash Bros For Wii U.

79. Pac-Man Championship Edition DX+.

80. Super Mario Galaxy 2.

81. Castlevania: Rondo Of Blood.

82. Paper Mario.

83. Excitebike.

84. The Great Giana Sisters.

85. Teenage Mutant Ninja Turtles III – The Manhattan Project.

86. Super Mario 64.

87. Sim City. (SNES)

88. Legend Of Zelda – Twilight Princess.

89. Mario Kart 64.

90. Metal Gear Solid 3 – Snake Eater.

91. Adventures Of Lolo 3.

92. Mega Man X.

93. Mario Golf – Toadstool Tour.

94. Luigi’s Mansion 2.

95. Super Punch Out!!

96. Tales Of Xillia.

97. Mortal Kombat II.

98. Battletoads.

99. LA Noire.

100. Mario Kart – Double Dash!!

6 thoughts on “Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 7: Bioshock Infinite.

  1. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 6: Rune Factory Frontier. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  2. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 5: Final Fantasy IX. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  3. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 4: Chrono Trigger. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  4. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 3: Super Metroid. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  5. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 2: Legend Of Zelda – A Link To The Past. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  6. Pingback: Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 1: Final Fantasy VI. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

Kommentera

