Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 1: Final Fantasy VI.


8-05062011_214210

Tidigt 1990-tal. Jag var väldigt ung och spelade väldigt ofta då. Jag brukade även läsa gamla Nintendo Magasinet och Super Power, för jag var väldigt nyfiken på vilka framtida spel som skulle komma. Jag minns en text som Tobias Bjarneby skrev om rollspel. På den tiden så var rollspel för mig typ Legend Of Zelda, och möjligtvis Shadowgate med sin dåliga svenska översättning. I den artikeln nämnde Bjarneby Final Fantasy, en spelserie som inte fanns i Europa. Squaresoft trodde inte att deras RPG-spel skulle slå i vår kontinent så därför var det väldigt ovanligt på den tiden att deras spel hittade hit utan importering. Två spel nämnde han ofta i sina texter under åren, Final Fantasy II och Final Fantasy III särskilt. Dessa är de amerikanska titlarna för Final Fantasy IV respektive Final Fantasy VI. Jag blev så otroligt nyfiken på spelen men lyckades aldrig att få tag på dom.

När internet var den stora flugan, så började duktiga programmerare skapa egna emulatorer som man kunde ladda ner, och spel till dessa emulatorer. Ett exempel var ZSNES som man kunde spela SNES-spel på via datorn. Jag laddade ned Final Fantasy VI (eller Final Fantasy III som det hette i USA) för jag var så otroligt nyfiken på varför det här spelet är så omtyckt.

Spelet börjar med två imperialistiska soldater som sitter i stora cyborger. Tillsammans med dom sitter en förslavad ung kvinna i en egen cyborg. De promenerar i ett öppet fält i snöovädret till gruvstaden Narsche i för min del det bästa spelintrot som har gjorts. Mode 7-effekterna var helt perfekta och musiken som spelades var helt otrolig. Det här spelet skulle vara något särskilt. Något som jag har aldrig tidigare har spelat.

Final Fantasy VI överraskade mig på alla sätt och vis. För det första är det en så fantastisk dialog i det här spelet. Jag har spelat spel tidigare som har haft en bra story och intressant dialog. Men inte som i det här spelet.

Final Fantasy VI är indelat i två stycken. Det första stycket handlar om Imperiets jakt efter Espers och och att få styra världen med järnhand. Men ett gäng med rebeller vågar starta ett uppror mot kejsare Gestahl och hans livsfarliga hejduk Kefka. Kefka själv är en maktgalen psykopat med ett kolsvart hjärta. Han tvekar inte att döda vem som helst. Förgiftar vattnet som dödar ett helt rikes invånare utan att blinka. Tveklöst är han en av de ondaste skurkarna i spelväg. En stark och karismatisk spelskurk. Det första stycket samlar också ihop mestadels tänkbara spelhjältar med egna berättelser och fantastiska personligheter. Den unga kvinna som blir styrd av Imperiet i början är Terra, som blir befriad av en frusen Esper och hon vaknar upp med minnesförlust. Rebellernas informatör, skattjägaren Locke, tar hand om Terra och de ger sig ut för att samla ihop en stark trupp som kan klämma åt Imperiet. Terra är en splittrad själ och förstår inte varför hon är så viktig och blir känslomässigt berörd av hennes minnesförlust. Hon är hälften människa, hälften Esper och är nyckeln till att öppna den gömda vägen till Espernas värld.

Locke är en hederlig tjuv som alltid finns där när man behöver honom. Han gillar inte att bli kallad tjuv, och föredrar ”Skattjägare”. De får under första halvan av spelet sällskap av kung Edgar och hans slagskämpe till bror Sabin. Den hederlige riddaren från DomaCyan. Imperiets förre detta general Celes som är en Magitek Knight. Vildingen Gau som har överlevt tack vare sina lärdomar av djuriska attacker ute på VeldtStrago och Relm som bor i staden Thamasa. Strago är Relms adoptivfarfar och är en Blue Mage, dvs en magiker som lär sig monsters särskilda magiska krafter. Relm är en ung flicka som gillar att måla. Setzer är en gambler, kvinnotjusare och ägare till världens enda luftskepp. Vid vissa tillfällen får man stöta ihop med lönnmördaren Shadow. Shadow är en mystisk karaktär med ett mörkt förflutet. Inget avslöjas om honom förutom i vissa drömsekvenser där man får ta del av hans förflutna.

maxresdefault (9)

Den andra halvan av Final Fantasy VI handlar om följderna efter Kefkas galna upptåg när han fördärvade hela världen med sitt begär av obegränsad kraft uppe på Floating Continent. Världen är i ruiner. Flera monster och varelser har muterats till värre monster och i stort sett alla städer är helt förstörda av det kaos som Kefka har ställt till med. Man styr då endast Celes, som har hamnat på en öde ö tillsammans med Imperiets forskare Cid. När Cid plötsligt dör tappar Celes all hopp och hon försöker ta livet av sig. Men lyckligtvis misslyckas hon med det och hon hittar ett brev som Cid har skrivit. Han har i hemlighet byggt en flotte som de kunde fly ifrån ön med. Men det som får henne att känna hopp igen är när hon hittar en välbekant bandana – som tillhör Locke, som hon fick ett speciellt band med i första halvan av spelet. Den andra halvan av Final Fantasy VI har en röd tråd. Den röda tråden är att leta efter varje karaktär och samla ihop dom alla för att en gång för alla förinta den onde Kefka.

Final Fantasy VI. Vilket otroligt spel det här är. Det tog andan av mig när jag spelade det för första gången. För första gången i mitt liv kunde jag spela ett spel med en så välsvetsad story och med några av de mest älskvärda karaktärerna i spelväg. Detta gigantiska äventyr liknade inget annat jag hade spelat tidigare.

Grafiken och färgerna är helt utsökta. Bakgrunderna är riktigt vackra, till och med de tunga industriliknande korridorerna i Vector är väldigt snygga. Det finns gott om städer, grottor, slott, skogar, industrier, berg och öknar i Final Fantasy VI. I de mer farligare platserna kan ens parti stöta på random encounters, dvs en till ögat osedd fiende som vill slåss med dig. Det här är det gjorde min vision av rollspelande helt annorlunda då. För första gången skulle jag slåss med kommandon istället för att dänga ihjäl monster med repetitiva knapptryckanden. Jag var tvungen att tänka taktiskt och använda partiets medlemmar klokt. Vissa kunde använda sig av fysiska krafter medans andra som Terra kan använda magiska krafter. Vann man striden fick man erfarenhetspoäng. Detta var inte så obekant för mig då för jag fick ju erfarenhetspoäng i Zelda II – The Adventure Of Link. Men när man gick upp i nivå här så höjdes flera delar av den karaktärens status som styrka, försvar och magikraft. En del karaktärer kunde lära sig magiska krafter från början, som Terra och Celes. När hjältarna får Magicites (Espers kvarlevor) får de även den döde Esperns magiska megakrafter. Den person som höll i en viss Magicite kunde också lära sig magiska krafter som bara Terra och Celes kunde innan. Att hålla på att träna och gå upp i nivåer tar en del tid men det här spelet är så beroendeframkallande och asgrymt att det är värt varje minut. Denna lärdom har jag tagit med mig när jag har spelat rollspel som Final Fantasy IX, Chrono Trigger, Super Mario RPG och Tales Of Xillia.

ggmatome

Många säger att Final Fantasy VI har ett av världens bästa spelsoundtracks någonsin. Jag håller med 100 procent på den punkten. Tillsammans med Final Fantasy IX magiska soundtrack så är Final Fantasy VI musik något av det bästa jag har hört. Nobuo Uematsu är verkligen en unik kompositör. Inledningsmusiken när Terra och de två imperiesoldaterna marscherar mot Narsche är otroligt majestätiskt. Och när jag hör den melodin igen i världskartan i första halvan av Final Fantasy VI – Terras tema – så får jag gåshud. The Phantom Forest har hjälpt mig likt terapi när jag har mått som allra sämst. Den sorgsna musiken är så vackert att jag får tårar i ögonen när jag får melodin i huvudet. Det är inte dåligt för ett spel till en 16-bitskonsol som SNES.

Final Fantasy VI är ett känslomässigt starkt spel. Kefka väcker mycket ilska och rädsla inom en. Man känner med Cyan när hans familj dör efter Kefkas förgiftning av Domas vatten. Man känner ännu mer när han får se sin fru och son åka med dödens tåg. När man får veta vem Gaus riktiga pappa är och sedan veta att han slängt ut pojken när han var yngre, vill man bara slå ihjäl gubbfan. Celes sorg när Cid dör på ön är hjärtskärande. Tillsammans med musiken förstärks känslorna mer. Och självklart Terras osäkerhet på sig själv är väldigt känslostarkt.

Fienderna är många och bossarna är helt otroliga. Fighten mot Vargas när Edgar letar efter sin försvunne bror Sabin är ett exempel på en mäktig strid. Wrexsoul som försöker äta Cyans trasiga själ, hoppar in i en av partiets medlemmar och hen måste bli nedslagen för att den onde Wrexsoul ska komma tillbaks. Och självklart alla 8 drakarna som finns gömda i World Of Ruin.

Det finns så många minnesvärda scener och ögonblick i Final Fantasy VI som jag aldrig kommer att glömma. Operascenen där Celes låtsas vara en känd operasångerska är en viktig mittpunkt i spelet. De fyra olika fighterna med den förargliga retstickan till bläckfisk, Ultros, är roliga bossfighter. Kefkas förstörelse av världen i slutet av första halvan är riktigt apokalyptiskt. Bandet mellan Shadow och Relm är väldigt intressant. Flygturerna med flygskeppen Blackjack och senare Falcon har snygga Mode 7-effekter. Celes uppdrag att samla ihop alla i gänget åter igen i andra halvan är så hoppfullt i en värld av död och ruiner. Hur kan man få in så mycket i ett spel egentligen? Men Squaresoft lyckades!

Det finns, trots att Final Fantasy VI är ett allvarligt spel, en portion humor som får mig att fnissa. När Gau möter Sabin och Cyan för första gången och den lille vildingen får för sig att Sabin heter ”Mr. Thou” är rätt kul. Eller när yetin Umaro tar tag i en av partimedlemmarna och slänger hen rakt på en fiende är en oväntad men skitkul attack. Eller när Locke stjäl en uniform av en av Imperiets soldater och man får se soldaten stå i bara kalsonger. Det behövs lite humor i det stora allvaret.

8162-550x-FFVI - Celes Opera

Efter att ha klarat av Final Fantasy VI för första gången kände jag för första gången på länge en äkta ”wow”-upplevelse. Men jag hade då ingen aning att man kunde faktiskt rädda Shadow ifrån döden när Floating Continent skulle förstöras. När jag senare skaffade ett Playstation, chippat, så lyckades jag få tag på samlarutgåvespelet Final Fantasy Anthology som innehöll Final Fantasy V och Final Fantasy VI. Äntligen kunde jag spela sexan på en tv med en riktig kontroll! Laddningstiderna när fienderna attackerade en med random encounters var lite drygare men det brydde jag mig inte om då. Jag ville så gärna spela om detta mästerverk igen. Det nya introt som gjordes för Playstation-utgåvan gav mig gåshud och när man klarat av spelet låstes det upp en film till där man kunde höra en uppdaterad version av operamusiken. Hur det gick med Shadow i min andra spelomgång? Det gick bättre.

Jag har klarat av Final Fantasy VI fyra gånger. Alla gångerna har varit underbara resor och varje gång man möter Kefka i den ultimata striden är det precis som att beskåda slutet i Star Wars Episode VI – Return Of The Jedi. Rent sagt monumentalt. Likheterna med Star Wars är helt slående. Kom igen: Imperiet? De två soldaterna i spelets början har namnen efter två Star Wars-rebeller Wedge och Biggs. Espers karftulla magier är ungefär som Kraften. Kefka är en maktgalen dåre i stil med Kejsaren. Och självklart ett älskat uppror. Squaresoft hade definitivt mycket bra inspirationskällor till det här mästerverket.

Final Fantasy VI ändrade för alltid min syn på tv-spel. Utan det hade jag inte ens vågat spela många spel som jag älskar idag. Jag spelade några av de äldre Final Fantasy-spelen kort efter jag har spelat Final Fantasy VI och alla har de fantastiska historier och mycket fantasirika världar. Men inget av dom är i närheten av det allvarliga, modernare men ändå riktigt magiska som jag fick erfara i mitt första möte med denna fantastiska spelserie i och med Final Fantasy VI. Det är också ett av de största spelen jag har spelat. Jag tror att en spelomgång är omkring 50-60 speltimmar och det finns så många platser att besöka och många karaktärer att älska. Final Fantasy VI är inte bara en vändpunkt i mitt intresse för spel. Jag blev mer intresserad av JRPG efteråt och började intressera mig för mer djupare spel och jag har spelat många djupa spel under de snart 30 åren jag har spelat tv-spel. Hur än många Legend Of Zelda-spel som har varit storslagna, hur stämningsfullt Red Dead Redemption är, hur jättekul Mario Kart-spelen är och hur mycket jag bryr mig om Elisabeth i Bioshock Infinite – så är det inget spel som fick mig att verkligen känna så mycket som Final Fantasy VI gjorde. Och gör fortfarande. Det är mitt absoluta favoritspel någonsin.

Jerrys 100 favoritspel genom tiderna:

1. Final Fantasy VI.

2. Legend Of Zelda – A Link To The Past.

3. Super Metroid.

4. Chrono Trigger.

5. Final Fantasy IX.

6. Rune Factory Frontier.

7. Bioshock Infinite.

8. Red Dead Redemption.

9. Mega Man 2.

10. Kid Icarus.

11. Super Mario World.

12. Metal Gear Solid.

13. Tetris.

14. Super Mario RPG.

15. Super Mario Bros 3.

16. Donkey Kong Country.

17. Boulder Dash-spelen.

18. Super Mario Kart.

19. Legend Of Zelda – Majora’s Mask.

20. Harvest Moon – Friends Of Mineral Town.

21. Super Mario World 2 – Yoshi’s Island.

22. Resident Evil 2.

23. Castlevania II – Simon’s Quest.

24. Paper Mario – The Thousand Year Door.

25. The Last Of Us.

26. Mega Man 3.

27. Bloodborne.

28. Legend Of Zelda – The Wind Waker.

29. Castlevania – Symphony Of The Night.

30. Super Mario Bros.

31. Dark Souls II.

32. Bubble Bobble.

33. Super Mario Galaxy.

34. Banjo-Kazooie.

35. Legend Of Zelda.

36. Street Fighter II Turbo – Hyper Fighting.

37. Mario Kart 8.

38. Xenoblade Chronicles.

39. Batman – Arkham City.

40. The Walking Dead Season 1 & 2.

41. Metroid Prime.

42. Legend Of Zelda – Ocarina Of Time.

43. Tomb Raider. (reboot)

44. Conker’s Bad Fur Day.

45. Batman – Arkham Asylum.

46. Resident Evil HD Remastered.

47. Harvest Moon.

48. Ni No Kuni – Wrath Of The White Witch.

49. Metroid.

50. Legend Of Zelda – A Link Between Worlds.

51. Bioshock.

52. Donkey Kong Country 2 – Diddy’s Kong Quest.

53. Secret Of Mana.

54. Castlevania III – Dracula’s Curse.

55. Zelda II – The Adventure Of Link.

56. Mike Tyson’s Punch Out!!

57. Mario’s Super Picross.

58. Mega Man.

59. Super Castlevania IV.

60. Legend Of Zelda – Link’s Awakening DX.

61. F-Zero X.

62. Wonder Boy III – The Dragon’s Trap.

63. Bayonetta.

64. Legend Of Zelda – Four Swords Adventures.

65. Mass Effect 2.

66. Dungeon Keeper.

67. Mario & Luigi – Partners In Time.

68. Grand Theft Auto V.

69. Punch Out!! (Wii)

70. Resident Evil 4.

71. Wonder Boy In Monster Land.

72. Castlevania.

73. Earthworm Jim.

74. New Super Mario Bros U.

75. Resident Evil 3 – Nemesis.

76. Donkey Kong Country Returns.

77. The Battle Of Olympus.

78. Super Smash Bros For Wii U.

79. Pac-Man Championship Edition DX+.

80. Super Mario Galaxy 2.

81. Castlevania: Rondo Of Blood.

82. Paper Mario.

83. Excitebike.

84. The Great Giana Sisters.

85. Teenage Mutant Ninja Turtles III – The Manhattan Project.

86. Super Mario 64.

87. Sim City. (SNES)

88. Legend Of Zelda – Twilight Princess.

89. Mario Kart 64.

90. Metal Gear Solid 3 – Snake Eater.

91. Adventures Of Lolo 3.

92. Mega Man X.

93. Mario Golf – Toadstool Tour.

94. Luigi’s Mansion 2.

95. Super Punch Out!!

96. Tales Of Xillia.

97. Mortal Kombat II.

98. Battletoads.

99. LA Noire.

100. Mario Kart – Double Dash!!

One thought on “Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Plats 1: Final Fantasy VI.

  1. Attans att jag inte har tittat in här förut! Jag är mycket imponerad att du har lyckats skriva ihop en topp 100-lista, jag har själv en påbörjad sådan som troligen aldrig blir klar, jag har ca 70 spel som garanterat ska vara med men att försöka rangordna dom är svårare… Av dom 100 på din lista har jag åtminstone spelat runt 70 titlar så våra spelsmaker borde väl åtminstone vara rätt lika, hur många av dom som platsar på min topp-100 återstår dock att se.

    Som sagt riktigt imponerande, jag ska se till att läsa vad du har skrivit om spelen när det blir tid över!

Kommentera

