Jerrys 100 favoritspel genom tiderna. Bonus: Varför är inte Final Fantasy VII med?


U4_E3_1920x1080

Den långa resa jag har haft med mina 100 favoritspel genom tiderna är nu slut, men det finns några lösa trådar som jag är tvungen att knyta ihop. Att sätta ihop en lista med 100 favoritspel är riktigt, riktigt svårt men det är faktiskt inte omöjligt.

När jag pysslade med listan så hade jag faktiskt skrivit upp ungefär 200 speltitlar som jag tycker är helt fantastiska. Jag började jämföra titlar med varann, och ju fler titlar jag jämförde med varann, desto svårare blev det. När jag var klar så blev listan som det blev. Jag visste redan från början att Final Fantasy VI skulle bli mitt absoluta favoritspel för det var spelet som ändrade hela min syn på spel med kvalité. Det som var riktigt intressant var att jag har en hel del Mario-spel på listan men inget spel med den kände rörmokaren kom på topp tio. Nykomlingar som Bioshock Infinite, Red Dead Redemption, Bloodborne och The Last Of Us kom också riktigt högt upp och det bevisar att jag gillar moderna spel också.

När jag var klar med nedräkningen så fick jag några frågor som tåls att ha svar på. Varför är inte Final Fantasy VII med? Vart är Shadow Of The Colossus? Uncharted? Fallout? Wipeout? Varför inga PC-spel?

ffVII_3__before

Jag har två svar på dessa frågor. Vissa spel har jag spelat typ en gång men inte har fastnat för det och vissa spel har jag inte spelat alls. Jag har spelat Final Fantasy VII en gång och alla omkring säger att det är så himla fantastiskt. Det gick bra till en början men på ett ställe förstod jag inte var jag skulle gå. Vid den tiden hade jag spelat både Final Fantasy VIII och Final Fantasy IX och då kände jag att sjuan var rätt slummigt i jämförelse med de andra två. Men hade jag spelat det först skulle jag tro att det hade varit annorlunda. Hur är det med Shadow Of The Colossus då? Egentligen samma sak där. Jag var verkligen hyperpeppad när det skulle komma en HD-utgåva av spelet till PS3 för jag missade PS2 totalt. Det kändes verkligen stämningsfullt men så kom jag till den första kolossen. Vilken gigant – men vad fan ska man göra på den bossen? Jag fattade ärligt talat ingenting och gav fan i spelet efteråt. Såna saker i både Final Fantasy VII’s och Shadow Of The Colossus fall är verkligen synd för jag ville verkligen spela dessa två hypade och av folk omtyckta spel. Så är det också med Call Of Duty-spelen och Battlefield-spelen också. Storymässigt är det en ren gäspning och det är multiplayerlägen som är faktiskt roliga. Men tyvärr är jag inte ett FPS-shooterfan, och ironiskt nog har jag med Bioshock och Bioshock Infinite med på listan – fast det är tack vare de fantastiska historierna och dess djup. Men en dag ska jag spela klart Final Fantasy VII – hoppas att det kommer en HD-remake av spelet. Det är verkligen ett spel som jag känner att jag ska spela innan jag blir 50 år. Räkna med det.

fallout3

Jag har spelat hundratals spel i mitt liv, och självklart har jag missat en del titlar. Främst på Playstation 2, Dreamcast och XBOX 360. Jag har alltid varit en Nintendo-anhängare, så därför är det mycket spel ifrån den speljätten som är med på min 100-topplista. Det är också väldigt många äldre spel ifrån NES och SNES-tiden, men det finns ju modernare titlar med i min 100-topplista. Om det är på grund av att jag inte har haft den konsolen eller arrogans, det kan jag inte säga på rak arm. Men vem har egentligen tid att spela varenda spel som finns? Inte ens om man får betalt som spelrecensent, så är det ens möjligt att spela alla spel. Det är ju fan omöjligt.

Här är några spel som jag inte har spelat alls, och utan förklaringar:

  • Uncharted-trilogin

  • Fallout-spelen

  • Mr. Gimmick

  • Wipeout

  • Devil May Cry

  • Witcher-spelen

  • Bully

  • Shenmue

  • Alien Isolation

  • Watch Dogs

  • ICO

  • Final Fantasy X

  • Final Fantasy XII

  • Star Wars – The Old Republic

Vissa av dessa spel kommer jag nog inte att spela alls, men vissa kan jag faktiskt tänka mig inom en kort framtid. Uncharted-spelen kommer ut senare i år i en samling till PS4. Kanske det vore tid att bekanta sig med Nathan Drake och förstå vad som är så bra med hans spel. Naughty Dog har inte gjort mig besviken tidigare så. Det blir nog en fin väg till Uncharted 4 som ser fantastiskt ut i dess trailer ifrån E3 förra året. Fallout 4‘s trailer ser också helgrymt ut. Att jag har missat denna spelserie totalt är en gåta. Hoppas också på en remake av de äldre spelen. Jag ska inte göra samma nonchalerande misstag som jag gjorde med Bioshock. När det gäller att upptäcka många spel, gamla som nya, så kommer jag inte sluta att göra det. Det kan finnas en pärla eller två som jag totalt har missat. Men jag köper helst inte en ny konsol bara för att spela ett visst spel. Det är tur att det kommer såna här remastered-utgåvor eller Nintendos E-shops erbjudande med gamla spel. Vill man ha fysiska utgåvor av spelen så är det en helt annan sak. Jag är just nu mest ute för att spela spelen. Inte för att äga en massa  fysiska Dreamcast-titlar eller ens nåt fysiskt Playstation 2-spel. Nä.

Jag är verkligen supernöjd med min 100-topplista men visst blev jag snopen att såpass många bra spel hamnat utanför listan. Jag tänkte när listan blev klar och såg att många kanonbra titlar blev just utanför och då tänkte jag ”fan, var det spelet utanför”? Men det är det som är tjusningen med såna här listor. Man måste ”offra” något för att något ska bli bra i slutändan. Så var det med filmlistan som jag gjorde i vintras också.

Till slut så vill jag tacka er alla som har följt mig under den här färden. Tre olika nedräkningar under ett drygt halvårstid: 60 favoritartister, 100 favoritfilmer och 100 favoritspel. Man blir väldigt utmattad av såna här projekt men de har varit riktigt roliga att göra. Nu kommer jag inte att hålla på med såna listor förrän jag är typ 50 år.

Som avslutning vill jag visa de andra 100 spelen som har kommit utanför listan:

New Super Mario Bros Wii
Space Harrier
Super Probotector
Super Smash Bros Melee
Super Mario Sunshine
Duck Hunt
The Goonies II
XIII
Ice Hockey
Super Mario Bros 2
Rayman Origins
Snake Rattle ´N Roll
Donkey Kong 64
Rogue Legacy
Banjo-Tooie
Out Run
Perfect Dark
Saga Frontier 2
Final Fantasy VIII
Goldeneye 007
Donkey Kong (Game Boy)
Mario Party 2
Wii Sports
Psycho Fox
Metal Gear (NES)
Adventure Island II
Phantasy Zone II
Lollipop Chainsaw
Silent Hill
Duck Tales
Star Wars: Rouge Squardron II
Final Fantasy IV
Mario Party
RC Pro Am
Catherine
Castlevania: Lords Of Shadow
Diddy Kong Racing
Mortal Kombat IX
Metal Slug
Chip ‘N Dale – Rescue Rangers
Wonder Boy
Adventures Of Lolo 2
Nebulus
Mario Kart Wii
Super Monkey Ball
Worms Armageddon
Mario Kart DS
Tetris 64
Dead Or Alive 5
Double Dragon (Master System)
Bionic Commando (NES)
Timesplitters 2
Wario Land: The Shake Dimension
Fester’s Quest
R-Type
NHL 94
Pro Wrestling
Blackhawk
Life Force
Silent Hill 2
Track & Field II
Lemmings
Rune Factory
Axelay
Dragon Age Inquisition
Ninja Gaiden (NES)
Super Star Wars
Shadowgate
Friday The 13th (Commodore 64)
Mass Effect 3
Ninja Gaiden II (NES)
Gran Turismo 2
Sonic The Hedgehog 2
Warioware: Smooth Moves
Super The Empire Strikes Back
Halo
Colin McRae Rally 2
Pikmin
Clay Fighter 2
Fire Emblem
Cobra Triangle
Double Dragon II (NES)
Konami Krazy Racers
Outlaw (Commodore 64)
Snake’s Revenge
Mission Impossible (NES)
Gran Turismo 5
Double Dribble
Jak & Dexter
NHL 99
Theme Hospital
Lylat Wars
Wii Fit
Mario Paint
Kung Fu
Police Quest
Adventures Of Lolo
Kirby’s Adventure

Kommentera

