Recension: Jurassic World.

aksbhqsttedkrynfmgwa

Jag älskar första Jurassic Park. (den är min 89:e favoritfilm) Jag var tretton år när jag såg den och häpnade av Steven Spielbergs dinosaurieäventyr. De fantastiska dataeffekterna står sig an än idag och stunden när Tyrannosaurus Rex dyker upp i bild för första gången ger mig fortfarande gåshud. Det är ett perfekt matinéäventyr.

Dessvärre kan jag inte säga detsamma om Jurassic Park – The Lost World. Den är också riktigt snyggt gjord men den där äventyrskänslan var borta. Den kändes väldigt jobbig att titta på, fast det var faktiskt riktigt länge sen jag såg den så det kanske är orättvist av mig att säga det. Men jag tyckte att den var jobbig att titta på. Jurassic Park III har jag inte sett helt, bara vissa partier, och de partierna är lika mörka som i den andra filmen. Fast den kändes ändå bättre att titta på.

Den andra och den tredje filmen saknar den där känslan för äventyr och länge trodde jag att jag inte skulle se en riktigt värdig uppföljare till Jurassic Park.

Tills nu.

Jurassic World har kommit. Den här filmen utspelar sig 22 år efter Jurassic Park, på samma ö som i första filmen. Parken har rekonstruerats, gjorts säkrare och med modern teknik har man fått fram Jurassic World. Forskarna har fått fram en helt ny dinosaurie men något gör jävligt fel och kaos inträffar. Mer än så vågar jag inte skriva i recensionen, för detta bör ses med egna ögon.

Jurassic Worlds effekter är inte lika banbrytande som Jurassic Parks, men fy fasen vad snygga dinosaurierna är. Varje detalj är helt enkelt perfekt. Det blir ännu läckrare i 3D och det känns coolt att liksom se dinosaurierna på ”nära håll”. Det märks att Spielberg har ett finger med i leken fast han inte regisserar denna film.

"Säg Aaaaaa!"

”Säg Aaaaaa!” Spänningen är på topp och effekterna är enastående.

Det är väldigt mycket fiktion i Jurassic World. Till de som inte gillade när velociraptorerna använde dörrhandtaget för att öppna dörrar i Jurassic Park, kommer bli fly förbannade för den här filmen. Men kom igen nu, vad kan man förvänta sig av en dinosauriefilm? Det ska vara lite överdrivet ibland, bara om det blir på rätt sätt utan att det spårar ur totalt. Men jag tyckte inte att det spårade ur alls, utan jag tycker att spänningen höll i sig hela filmen igenom. På något sätt fick jag känna den där äventyrskänslan igen. Jurassic World är otroligt spännande och den har precis rätt foto att bidra till stämningen. Precis som originalfilmen gjorde. Fast denna är givetvis snyggare. På gott och ont. Den väl tajmade ljudeffekterna och musiken är väldigt passande och isydda med precision. Det gjorde Jurassic World mer spännande än vad jag trodde.

Ett annat problem med tvåan och trean var att alla originalskådisarna ifrån första filmen var inte samlade, utan att de var med i separata filmer. Men även om originalskådisarna skulle ha varit med i Jurassic World så skulle det ändå kännas konstigt. Då är det definitivt helt rätt att börja om med nya karaktärer. Jag gillar Sam Neill, Jeff Goldblum, Samuel L. Jackson och Sir Richard Attenborough men jag tror inte att någon av de här karaktärerna skulle passa in i Jurassic World. De hör hemma i Jurassic Park. Punkt. Men det som är intressant med Jurassic World är att trots nya skådespelare så tycker jag att dinosaurierna är mer färgstarka än majoriteten av människorna. Här saknas faktiskt tyngden av Neill, Goldblum och de andra – men det finns ett undantag. Chris Pratt. Han gjorde en enastående Peter Quill i Guardians Of The Galaxy och han är även här väldigt bra som Owen. Owen är en smått uppkäftig ”dinosaurietämjare” som har respekt för de farliga varelserna. Pratts scennärvaro är riktigt bra och han äger näst intill varje scen han är med i. Han påminner om en ung Harrison Ford i sina bästa år. Men jag har lite svårt att placera vem som egentligen har huvudrollen i filmen och de två bröderna känner jag tyvärr inte så starkt för, men det är inte deras fel. Dinosaurierna och den täta spänningen övervinner det mänskliga skådespeleriet. Bryce Dallas Howards roll som parkens affärskvinna/promotor Claire är faktiskt helt okej och bevisar att dagens samhälle/jobbmiljö är fruktansvärt stressfullt.

Jurassic-World_2015-4

Claire är en väldigt självupptagen kvinna som knappt har tid för sina systersöner när de kommer till besök. Men hon symboliserar den tuffa arbetsdagens stressfullhet och är på sätt vis en intressant karaktär.

Budskapet är redan använt i Jurassic Park: Man ska inte leka Gud. I Jurassic World stämmer det budskapet ännu starkare än tidigare och konsekvenserna är väldigt tydliga när man ser filmen. På sätt och vis är det lite synd att de använder sig av samma mynt men resultatet blev ju ändå väldigt bra. Det behövdes verkligen en fjärde Jurassic Park-film som gör den första rättvisa efter två sämre filmer. Det finns ett par skönhetsfläckar men de är bagateller i sommaren 2015’s stora kioskvältare.

1. Den magiska äventyrskänslan är tillbaka. Äntligen en uppföljare som faktiskt har en spännande story!

2. Specialeffekterna och dinosaurierna är fantastiska.

3. Chris Pratt är helgrym som Owen.

1. De flesta mänskliga karaktärerna har inte samma tyngd som de i första filmen har.

2. Vissa scener kan kännas lite överdrivna, som scenerna med velociraptorerna. En bagatell för min del, men jag tror att de kan reta gallfeber på de som störde sig på när velociraptorerna öppnade dörrarna i första filmen.

3. Småbarn bör inte se denna film, för det förekommer en del blod.

Jurassic World är inte en ny Jurassic Park. Eller jo, det är det ju – men min poäng är att den inte kan komma i närheten av första filmens storhet. Däremot kan jag säga så här: Jag kände mig som 13 år igen när jag såg Jurassic World. Den där känslan att jag inombords säger ”wow” till de enastående effekterna och till filmens helgrymma spänning. Jurassic World är inte tråkig och den gör allt rätt som jag förväntar mig av en uppföljare. En portion humor, Chris Pratt och två timmars underhållning gör så att jag blev nöjd med den här filmen.

"Är det någon som saknar sin discokula?"

”Är det någon som saknar sin discokula?”