E3 2015. Vinnarna och förlorarna.


E3-2015

E3 blev en spektakulär fest för folk som vill ha nya spel. De närmaste dagarna har jag kikat på en del trailers ifrån många nya spel och häpnat av de otroliga scenerna i spel som The Last Guardian och Horizon: Zero Dawn. Att Sony visade upp The Last Guardian som jag hade länge trott var dött – var en ren överraskning. Det blev en del cliffhangers och jag älskade varje minut ifrån Team Icos kommande storspel.

Uncharted 4’s gameplay ser så jävla spännande ut. Och med tanke på att Uncharted Trilogy Remastered kommer ut senare i år så vore det nog hög tid för mig att spela dom innan del fyra, för det vill jag verkligen spela.

Microsoft imponerade i år också. Att de gör Xbox One bakåtkompatibel med Xbox 360-spel är väldigt klokt. Rare släpper ut en kul samling med 30 olika spel som de har gjort; Rare Replay. Synd bara att jag inte gillar Xbox Ones klumpiga handkontroll för det vore kul att lira Banjo-Kazooie eller Perfect Dark igen.

Cuphead liknar en gammal tecknad serie likt Popeye eller gamla Musse Pigg-filmer ifrån 1930-talet. Otroligt stilrent!

Tyngst på Microsofts konferens var ändå tidsexklusiva Rise Of The Tomb Raider, som visades i en ny trailer. Jag tror fasen att Lara Crofts nya äventyr kommer att bli bättre än det förra. Som sagt, det är tidsexklusivt så jag tänker inte köpa en Xbox One enbart för Rise Of The Tomb Raider – jag har ju Playstation 4 så jag får ha is i magen.

Det kom många blixtar från klar himmel under E3. Mass Effect: Andromeda-trailern gav mig gåshud och Johnny Cashs ”Ghost Riders In The Sky” passade in perfekt. Square Enix har två nya Final Fantasy-spel till som jag ser fram emot. World Of Final Fantasy ser verkligen supercharmigt ut och jag gillar spelets upplägg. Men det hamnar i skuggan av spelet som ”broke the Internet”: Remaken av Final Fantasy VII. En hel gamervärld jublade av glädje och äntligen kan jag i framtiden spela Final Fantasy VII för att upptäcka hur storslaget det är.

Kickstarter är en nyckel till framgång för spelutvecklare och när Yu Suzuki presenterade Shenmue 3 så exploderade Internet av ren glädje. Det dröjde inte länge tills den magiska tvåmiljonerdollar-gränsen var nådd och det är fortfarande många dagar kvar av insamlingen! Det märks vad fansen vill ha!

South Park: The Fractured But Whole. Vilken jävla skön titel! Och en stor överraskning till. Trodde inte att det skulle komma en uppföljare såpass snart. På tal om uppföljare som ska komma snart, så kommer Dark Souls III redan tidigt nästa år. Blytungt värre.

Kan det bli bättre?

Jodå, det visades upp gameplay ifrån Star Wars: Battlefront och det kommer att bli monumentalt. Hoth har aldrig sett snyggare ut i grafikväg. Att få kontrollera en AT-AT har jag drömt om, och nu bekräftades detta under E3. Det kommer att bli en fin jul med både Star Wars: Battlefront och den nya filmen Star Wars Episode VII: The Force Awakens. Kraften är med oss.

 

Men är det några som inte har Kraften med sig så är det Nintendo. Deras Digital Event under E3 sög svullen purjo. Alltså, vad fan håller de på med? Eller vad håller de inte på med skulle nog vara de rätta orden. Det började visserligen rätt fint med Star Fox Zero, men sen blev det ett rejält magplask. Vi visste ju redan om Yoshi’s Wooly World och Xenoblade Chronicles X, och hur än fantastiskt Super Mario Maker kan vara (för det vill jag verkligen ha) så undrar jag varför de inte utannonserade nya spel till Wii U på världens största spelmässa? Nintendo 3DS fick en hel del nya utannonserade spel, som Legend Of Zelda: Triforce Heroes och Mario & Luigi: Paper Jam. Det sistnämnda är en korsning mellan Nintendos två rollspelsserier med Mario så det kan bli kul – men det är på fel konsol i mina ögon. Det blev väldigt tjatigt med Amiibos och jag bryr mig inte ett dugg om samarbetet med Skylanders. Animal Crossing/Mario Party-spelet var så jävla pinsamt – varför kan inte de ha släppt ett nytt Animal Crossing istället? Vi vet redan att Nintendo ska göra mobilspel och deras nya konsol med arbetsnamnet ”NX” är under utveckling, och Reggie sa själv att de kommer att prata om dessa nästa år. Alla spelen som ska komma ut till Wii U är beräknade i år – men om NX ska komma ut, vi säger 2017, då är det ju ett år till med Wii U. Men med vilka titlar då? Vad ska man ha alla dessa Amiibos till då? De borde ha haft något mer ifrån Legend Of Zelda till Wii U för att rädda det här praktfiaskot. Om inte de väljer att släppa det spelet till den nya konsolen? Eller göra en Twilight Princess; att släppa ut spelet till både Wii U och NX. En sak är nästan säkert: Wii U är döende. Tredjepartsstödet är uselt, och jag tror till och med att Iwata, Miyamoto och Reggie redan övergett det skeppet för ett år sedan. Och jag vill inte ens nämna den där Metroid Prime-spinoffen till 3DS. Fy fan.

Endast Star Fox Zero, Xenoblade Chronicles X, Shin Megami Tensei X Fire Emblem, Fatal Frame: Maiden Of Black Water, Super Mario Maker och Yoshi’s Wooly World var intressanta fast de flesta visste jag ju redan om innan E3. Det intressanta var faktiskt att Nintendo hade det bästa innan deras konferens där de utannonserade Earthbound Beginnings till Wii Us Virtual Console-tjänst och att Super Smash Bros har fått två karaktärer till: Roys återkomst och Street Fighters Ryu! Jag hatar inte Nintendo, tvärtom, jag älskar dom och det är därför jag reagerar så här. De har allt emot sig nu och jag vill ju att de ska lyckas. Iwata har till och med bett om ursäkt om den dåliga konferensen så jag hoppas på förbättring snarast.

Annars var E3 rent sagt magiskt. Stora spel utannonserades och framtiden ser riktigt ljus ut för många gamers. Sony och Microsoft tog stora steg framåt medans Nintendo halkar på sina egna Donkey Kong-bananskal.

Tre plus:

1. Rise Of The Tomb Raider. Lara kommer att ta hem en andra triumf på raken.

2. Final Fantasy VII-remaken. Äntligen kan jag spela spelet!

3. Star Wars: Battlefront ser riktigt blytungt ut för en Star Wars-nörd som jag är.

Tre minus:

1. Nintendo gjorde typ allt fel i år. Dålig presskonferens, för mycket dravel om Amiibos och deras dåliga behandling av Wii U.

2. Jag vet inte om Capcom visade upp något, för jag märkte inte dom ens.

3. Assassin’s Creed. Gäsp.

 

 

Kommentera

