Om att hitta sitt sanna jag.


Jag skrev ett inlägg på Facebook igår. Ett inlägg om att vara sig själv. Så här löd det:

Vet ni vad som gör mig glad?
Att få vara sig själv, och att tycka om andra som är sig själva.

Vad som gör mig förbannad?
Folk som hatar andra som är sig själva. Folk som hatar andra som är annorlunda och ser ”mindre värdiga” ut i deras ögon.

Vet ni vad ni borde göra?
Tycka om varann oavsett hur en ser ut, vilken sexualitet man har, vilket kön man har, vilken religion man tillhör och så vidare.

Alla är olika, och alla är egna individer. Låt inte hatet bryta ner en bara för att man är annorlunda och är sig själv.

Älska. Bry sig. Respektera. De orden tycker jag om.

Jag vill vidareutveckla detta jag har skrivit. För det känns som att jag har mer att säga om detta.

Det som fick mig att skriva inlägget var att en av mina FB/Twitter-vänner och en av de bästa spelskribenterna, berättade öppet att hon har tagit det första stora steget från att vara kvinna till en man. Transsexuell.

Hon – nej, han – berättade detta för sina föräldrar och de stöttar honom helhjärtat hela vägen. Vilka underbara föräldrar. Deras kärlek och omtanke för sitt barn är så beundransvärt starkt. Det här är inget hinder, utan en välsignelse. Men tyvärr så finns det många föräldrar som inte reagerar lika positivt som hans föräldrar gjorde.

När jag läste hans blogginlägg så insåg jag något viktigt.

Många som grubblar på vem man egentligen är tänker väldigt mycket. Homosexuella kommer ut mycket oftare nu än för tjugo år sedan och de har inte haft det så lätt. Men jag kan bara föreställa mig hur en transsexuell har det.

Många tycker att transsexualitet är avskyvärt och många äcklas av det.

Varför?

Varför äcklas folk av det så mycket?

En transsexuell person har lika mycket känslor och värdighet som en heterosexuell och en homosexuell person har.

För fan, de är ju människor. Med hjärta, drömmar och förhoppningar.

Det viktiga som jag har upptäckt är att man inte ska dölja vem man är. Jag tror inte det skulle vara bra för någonting. När han berättade om första steget att bli en man fick han så mycket välförtjänt kärlek och omtanke. Han har hittat sig själv.

Jag tänker inte berätta (av djup respekt) vad han hette som kvinna, men han heter numera Marcus.

Jag fick äran att skriva för hemsidan Megazine för några år sedan, och Marcus (som kvinna) var en av mina kollegor. Och redan då förtjänade han min respekt för han var en så enastående skribent. Sedan dess har jag sett Marcus skriva flitigt på Twitter och ibland på Facebook. Så mycket kunskap om spel och det riktigt imponerande ordförråd som Marcus har är bara en bråkdel till att jag respekterar honom så mycket. Vi har pratats vid ett par gånger på Gamex och han är jättetrevlig IRL.

Vilken fantastisk människa. Och vilken förebild han kommer att bli för folk som vet vem man innerst inne är men som inte har vågat ta det stora steget.

Transsexuella har tagit ett stort steg framåt och den mest kända och aktuella personen som gjort detta är Caitlyn Jenner. Föddes som Bruce Jenner, och är en av USA’s främsta tiokampare genom tiderna. Caitlyn berömdes av många fans i hela världen av sitt mod och styrka genom att berätta vem hon är.

Hon har hittat sig själv.

Caitlyn Jenner.

Caitlyn Jenner.

I en orättvis värld som denna, så är det en evig kamp om att vara annorlunda.

Kvinnor blir trakasserade hela tiden. När en artist som Zara Larsson kämpar mot det hat som kvinnor får ifrån egotrippade män får hon skit – av just män. Men hon ger sig inte. För hon vet vad som är rätt. 17 år gammal och är redan en förebild för kvinnor. Mycket beundransvärt.

Sen har vi Adam Tensta/tjejen ifrån Grums-grejen. Adams protest i direktsändning i TV4 (protesten är mot dom) har definitivt dragit en skarp linje och hatiska kommentarer kommer ifrån bägge sidor av linjens gräns. Jag vill inte gå in för djupt på detta, men en sak kan jag säga. Att mordhota och säga så hemska, kränkande saker, till båda två är tamejfan förskräckligt.

Alla är vi människor och har olika syn på livet. Olika intressen. Många tillhör en speciell religion. Vi har olika sexualiteter. En del tycker om att sporta. En del tycker om kultur. En del tycker om både och.

Oavsett om vi är heterosexuella, homosexuella, transsexuella, vita, svarta, asiatiska, arabiska, korta, långa, smala, tjocka, män, kvinnor, gamers, idrottare, musiker, skådespelare, blonda, brunetter, rödhåriga, pizzabagare, kattmänniskor, drömmare, realister, kristna, judiska, muslimer, hindu, gamla, unga, glasögonprydda, har Asperger/ADHD/Downs syndrom – ja, listan skrivas evigt lång så har vi en sak gemensamt.

Vi är oss själva.

Och det älskar jag.

Hatet som kryper under skinnet hos folk och gör dom till hatiska personer som rasister, kvinnohatare eller homofober – det är en sjukdom.

Låt folk vara sig själva. Låt de vara sig själva och vara lyckliga. De ska inte vara instängda i en känslomässig, mörk källare bara för att dölja sig själva.

När Marcus kom ut som transsexuell så förstod jag detta ännu bättre. Det här är en väldigt känslosam process och jag är tyvärr beredd på att han kommer att få en hel del skit, och det tror jag att han också har insett. Men han har hittat sig själv. Det är det viktigaste. Eftersom han har gjort det, har Marcus redan ett stort stöd och den kommer att växa.

Jag stöttar Marcus.

Jag stöttar folk som är sig själva.

4 thoughts on “Om att hitta sitt sanna jag.

  1. Visst har du rätt att respekteras för dina åsikter.
    Däremot respekterar du troligtvis inte mina.
    Det är det som är problemet.

  2. Så himla bra skriver Quaggy! Det du skriver/säger är helt rätt till 100%. En ska få vara som en vill, inte behöva ta massa skit för att en föddes till en person som inte är den andre lik!

    Jag tror fler skulle behöva läsa denna texten för att förstå, den är snabb, enkel att ta in och den har väldigt mycket kärlek i sig! Alla kan ändras, men alla vill inte ändras… Men det går att ändra på så länge vi kan ge alla som inte vill ändras en bra infallspunkt. Så nu kör vi hårt för att visa alla puckon att en ska vara som en vill!

    • Tack så mycket Quaggy! 😀
      Människor med fördomar är rädda för ordet ”annorlunda” – för att vara annorlunda i deras ögon accepteras inte för ett öre.
      De måste förstå att det är okej att vara annorlunda. Varför ska alla vara lika?
      Om alla ska vara lika, så börja med att acceptera att alla är olika.
      Om alla tycker om varann och respektera för den man är, hur man ser ut, vilken sexualitet man har och så vidare – så kommer världen att bli en bättre plats att bo på!

Kommentera

