Jag testar The Binding Of Isaac: Rebirth. (inte en recension)


Länge har jag velat spela The Binding Of Isaac, men jag har liksom inte haft tid med det. Om jag ska vara ärlig så har jag totalt glömt bort att det spelet fanns i överhuvudtaget. Men i slutet av juli fann jag The Binding Of Isaac: Rebirth på PS4 för en billig slant, så jag tänkte ”äh vad fan, jag provar det”.

Inledningen är ganska grotesk och horribel. Isaac leker medans hans djupt religiösa mamma får ett kall ifrån Gud. Hon får för sig att hon ska först ta ifrån allt ifrån Isaac, sen låsa in honom och till slut döda sin egen son. Fy fan så hemskt. Isaac upptäcker hennes onda (ironiskt eftersom hon fått ”order” ifrån Gud) plan och hittar en lönnlucka till källaren. Frågan jag ställer mig själv är:

Är det värt att hoppa ner i en läskig källare eller att stanna hos sin elaka mamma?

Varför frågar jag det? Jo, för källaren är full av groteska varelser och fällor.

Isaac kutar runt i en labyrint och jag tycker på en gång att det liknar Legend Of Zelda. Isaac kan hitta redskap som hjälper honom att kämpa mot de otäcka monster som vill döda honom. Allt från bomber till piller som ge honom nya egenskaper – eller göra saken värre.

Bomberna kan spränga hål i väggar, precis som Links bomber gör. Alltså, likheterna med Legend Of Zelda är skrämmande lika. Men det är inga dåliga förbilder som tur är.

Bajs, blod, gore och ringmaskar. Det är som att komma in i en mardröm. Men The Binding Of Isaac: Rebirth är faktiskt ett intressant spel med djup.

Bajs, blod, gore och ringmaskar. Det är som att komma in i en mardröm. Men The Binding Of Isaac: Rebirth är faktiskt ett intressant spel med djup.

Jag tycker att The Binding Of Isaac: Rebirth är rätt bisarrt och ganska äckligt emellanåt. Det är väldigt blodigt och för småbarn kan spelet troligtvis ge mardrömmar, så jag rekommenderar inte att spelet spelas när småbarn tittar på. Fienderna som Isaac möter är hemska. Vad sägs om bajskorvar som rusar och tacklar? Eller zombiebarn som skjuter projektiler? Eller spindlar? Ringmaskar? Flugor? Och då har jag inte ens nämnt bossarna ännu.

Isaac skjuter tårar genom att trycka på kryss, fyrkant, triangel och cirkel på PS4:ans kontroll. Beroende åt vilket håll man ska skjuta åt så kan det ställa till det för en början. Jag fann kontrollen rätt svår i början men man lär sig. Mitt råd är att du styr Isaac med styrkorset istället för styrspaken eftersom det här är ett spel som influeras av retrospel.

När man har klarat av en boss så kommer man djupare ner i källaren. Man kommer till och med såpass långt ner att man hamnar i mörka djupa grottor, Och då blir givetvis spelet svårare. Men The Binding Of Isaac: Rebirth är svårt redan ifrån början. Det är ungefär som att Legend Of Zelda möter Dark Souls.

Men för fan, vem i sin sjukaste fantasi har kommit på en boss som kallas för Peep och som under striden håller på att pissa ner sig? Blärgh.

Jag har bara skrapat på ytan av The Binding Of Isaac: Rebirth. Det finns så sjukt många hemligheter i spelet, och jag har ärligt talat ingen som helst aning om vad alla power-ups som Isaac hittar är till för. En del hjälper till avsevärt medans andra gör saken värre. Ibland kan man ingå en pakt med djävulen och offra sina hjärtan för att få tillgång till kraftiga power-ups. Den enes död, den andres bröd – eller vad är det man säger?

Trots att jag har dött så många gånger så har utvecklarstudion Nicalis lyckats med en sak. The Binding Of Isaac: Rebirth är verkligen beroendeframkallande och det är verkligen intressant att spela trots dess bisarrhet och sjukt svåra svårighetsgrad.

Här kommer det en likhet med Rogue Legacy: När man har dött så ändras hela spelets karta så det är aldrig samma rum som tidigare. Bossarna kan också bytas ut med andra, så man möter inte samma boss vid nästa spelomgång som den förra. (jo, ibland kan man det men det är helt slumpartat) Det här är faktiskt genialt, för det bidrar också till att man kan spela The Binding Of Isaac: Rebirth många gånger. Man kan låsa upp andra karaktärer också men för att göra det krävs en hel del list och talang.

Jag återkommer vid ett senare tillfälle för att recensera spelet, men än så länge ser det verkligen jättebra ut. Men det är brutalt svårt!

Kommentera

