Tre scener i tv-spel som höll på att skrämma skiten ur mig. (innehåller spoilers)


(inlägget innehåller spoilers om Resident Evil 2, Batman: Arkham Knight och P.T)

Alla kan bli skrämda av något. Jag som är en van skräckälskare och är dessutom en gamerveteran, har under vissa tillfällen stött på vissa scener som höll på att skrämma skiten ur mig. I ett skräckspel så är man ganska på helspänn och känner på sig att något ska hända. Men de mer oväntade scenerna är de som jag tycker är de mest läskiga. Särskilt när jag har spelat spelet för första gången. Oavsett om man är förberedd den andra, tredje – eller tjugonde gången man spelar ett spel så kommer jag aldrig att få bort den känsla (rädsla) jag kände när jag fick uppleva vissa jump scare-scener. En skärckfilm kan vara skrämmande i rätt ögonblick, men ett spel som har dessa oväntade skrämseleffekter är troligtvis mer skrämmande. Jag vet inte, det är något jag känner på mig. Det kanske beror att man själv styr en karaktär i spel medans man är en åskådare när man tittar på en film.

Jag tänkte här utse tre exempel på scener som höll på att ge mig bromsspår i fillingarna. Helvete, vad de skrämdes.

Mr. X rusar igenom väggen – Resident Evil 2.

Resident Evil 2 var så unikt i jämförelse med föregångaren på alla sätt och vis. Capcom var geniala som tillät spela ett var sitt kapitel med Leon och Claire – och sammanväva deras äventyr till ett. De hade olika vägar att gå och de stötte på många olika faror. Den karaktär som spelar igenom det andra scenariot får den stora äran(?) att råka på den kolossala mördarmaskinen Mr. X vid olika tillfällen. Han är en stor jävel med trenchcoat som slår till dig med hårda slag. Ibland blir slagen så kraftiga att man dör på en gång. Dessutom kan man inte döda honom så fly är den enda utvägen. När jag och en polare spelade igenom det andra scenariot på första försöket (vi gjorde det under en sittning!) så kom vi till ett rum där man skulle tända olika lyktor för att få loss ett kugghjul ifrån ett pussel. Vi hade gjort exakt samma pussel vid första scenariot så det var helt okej. TILLS MR. JÄVLA KUK-X HOPPAR RAKT IGENOM VÄGGEN! Holy shit! Alltså, jag och polaren höll på att skrika ihjäl oss av rädsla. Vart fan kom Mr. X ifrån? Rummet var dessutom så jävla trångt men vi lyckades ta oss ut ur rummet. Men om det inte vore nog så hoppar Mr. X igenom en vägg till i korridoren. Den scenen kommer jag aldrig att glömma bort. Aldrig!

10_pant_wetting_moments_re2

Tittut! – Batman: Arkham Knight.

Något som är effektivt med Batman: Arkham Knight är att det finns ett par jump scares och de är väldigt träffsäkra. Men jag hade inte alls väntat mig med att i en scen så höll jag på att skjuta Grapple Hook på ett av Gothams högsta skyskrapor, och när jag skulle klättra upp på taket så står det plötsligt en stor monsterfladdermus och gapvrålar Batman rakt i ansiktet. Den närbilden var fasen något som fick mig att skvätta till ordentligt. Inte alls oväntat. Seriöst. Man-Bat gjorde definitivt en skrämmande entré i Rocksteadys Batman-värld.

Batman-Arkham-Knight-Man-Bat

Praktiskt taget allt i hela spelet – P.T.

P.T. höll mig på helspänn hela vägen. Den där trånga korridoren som bara kom om och om igen efter att ha öppnat en dörr skrämmer fortfarande. Varje gång man kommer in i korridoren igen händer det något nytt och obehagligt. Dörrar öppnas och stängs av sig själva. Lampor blinkar och slocknar. Man vet att något lurpassar på en hela tiden och vetskapen att det finns något därute får en så livrädd. Att ett demo som P.T. blev ett av de mest skrämmande spelen någonsin får mig väldigt fascinerad. Bara att ens vara i korridoren i det läskiga huset får mig att känna mig så ynklig. Huga, det här är läskigt. Så synd att Konami plockat bort det här demot ifrån PSN Store, för det här är ett effektivt spel.

2647023-pt

Vilka scener skrämde dig i tv-spel? Berätta gärna om dina upplevelser.

2 thoughts on “Tre scener i tv-spel som höll på att skrämma skiten ur mig. (innehåller spoilers)

  1. Vila i frid P.T. ett av de bästa skräckspelen någonsin och en föraning om vad som hade kunnat blivit det bästa Silent Hill titeln hittills.

    Bra lista förövrigt!

    • Jag instämmer med dig, Robert. När Konami tog bort P.T. och drog ur sladden för utvecklingen av Silent Hills blev jag väldigt ledsen. Den potential som Silent Hills verkade ha fick mig att längta.

      Tack Robert. 🙂

Kommentera

