Recension: Until Dawn.


Game+Review+Until+Daw_Tam-

Överlevnadsskräck har lyst med sin frånvaro i åratal. Eller ska jag skriva survival horror, som många andra föredrar? Den subgenren är mest känd med spel som Resident Evil och Silent Hill, men jag vill addera ytterligare ett spel i den kategorin:

Until Dawn.

Survival horror har i mina ögon aldrig tidigare upplevts som det gör i Until Dawn. Jag vill inte gå in så värst långt med spelets story, för den är verkligen skitviktig för spelet – men jag kan berätta lite kort om vad spelet går ut på:

Ett gäng ungdomar ska spendera en natt i en stuga högt uppe på ett snörikt berg. Detta utspelar sig efter en tragisk händelse året innan. Men det börjar hända mycket kusliga saker och plötsligt handlar det om liv eller död.

Kort fattat: Until Dawn är ett skräckspel som påminner om en slasherfilm (Friday The 13th, Halloween till exempel) men det har ett otroligt djup som stärker spelet.
Och det behövs.

Supermassive Games har inte bara gjort ett läskigt och spännande spel. Until Dawn är ett intelligent spel som baseras på snabba reflexer, instinkt och viktiga beslut.

Som spelare kan man påverka spelets handling. Hur då?
Jo, man får under spelets gång välja alternativa lösningar/beslut för de ungdomar som kämpar för att överleva uppe på det läskiga berget.

Ska man gömma sig eller springa? Vänster eller höger? Följ fotspår eller undersök ett ljud ifrån andra hållet?

Until Dawn är läskigt. En äkta fröjd för skräckälskares ögon.

Until Dawn är läskigt. En äkta fröjd för skräckälskares ögon.

Det är tonvis med val och beslut i Until Dawn. Quick Time Events brukar vara extremt jobbiga i spel, men i Until Dawn är de utmärka. Det beror på att man som spelare är på helspänn hela tiden.
Väljer man fel så kan man räkna med onda konsekvenser. Dödsfall till exempel. Om en av ungdomarna dör på grund av ens felaktiga beslut eller om man reagerar för sent, är det inte svårt att få dåligt samvete.

Det gäller att hålla så många vid liv tills spelets slut. Tack vare att Until Dawn är så inproppad med variation i och med besluten så kan man få många olika slut på spelet.
Spännande, spännande!

Until Dawn är ett otroligt snyggt spel. Snöstormseffekterna bidrar till en svinkall stämning i det läskiga berget. Jag älskar när det blåser, för det ser så äkta ut. Påminner om en svinkall decemberkväll när snön yrar omkring. Miljöerna är mörka, mystiska men framför allt skräckinjagande. Bra! Ansiktsanimationerna är så detaljerade och väldigt fina. Tillsammans med de imponerande röstskådespelarna är ungdomarna i Until Dawn några av de mest välgjorda spel karaktärer som har gjorts. Till ytan. Peter Stormare är väldigt lätt att känna igen i sin roll som påstridig psykolog. Ett extra plus till Hayden Panettiere (Heroes, Scream 4, Kingdom Hearts) i sin roll som Samantha.

Ljudet är riktigt bra och de mörka tonerna bidrar tungt till Until Dawns atmosfär. Här har Supermassive Games lyckats.

Ungdomarna är rena stereotyper som verkar ha kommit ifrån en valfri 1980-talsslasher. Vi har en machoman som flörtar med tjejerna. En skämtprisse/nörd med glasögon som verkar ha svårt att få till det med tjejer. En blond tjej som är sugen på att ligga med spelets machoman, som hon är ihop med. Trots att jag blir förbannad på vissa karaktärer så bryr jag konstigt nog om dessa. Det är min humana sida som talar, antar jag. Jag vill ju få till det ”lyckliga slutet” i detta skräckepos men det är inte så lätt.

Känner ni igen den här herren? Jovisst är det Peter Stormare. Grafiken i Until Dawn är riktigt snygg och Supermassive Games har lyckats att få till karaktärernas ansiktsdrag och animationer.

Känner ni igen den här herren? Jovisst är det Peter Stormare. Grafiken i Until Dawn är riktigt snygg och Supermassive Games har lyckats att få till karaktärernas ansiktsdrag och animationer.

Until Dawn sätter mina instinkter och reaktionsförmågor på prov. Det krävs en bra kontroll för att lyckas med detta. Men har Until Dawn en bra kontroll? Jadå. Nästan, i alla fall. När en quick time event sker så visas en knapp man ska trycka på, med en liten timer. Kan man inte med Playstation 4-kontrollen kan man få problem, så jag rekommenderar att studera knapparna innan. Eftersom Playstation 4-kontrollen är rörelsekänslig så kan man också stå still med kontrollen i vissa lägen. Här gäller det att hålla tungan i mun. Däremot önskar jag att Supermassive Games hade gjort något åt kameravinklarna ibland. De blir lite fixerade i vissa fall och det var lite irriterande.

Men ska man bara kuta omkring och undgå döden i Until Dawn? Nej, inte riktigt. Man ska också leka detektiv och lösa ett mysterium. Det går att leta efter ledtrådar som ligger utspridda överallt på berget. Vad ska man ha ledtrådarna till? Jag låter dig som spelare upptäcka det själv, eftersom jag kommer att spoila om jag berättade det. Så det låter jag bli att göra. Men jag kan skriva att det finns en hel del att leta efter.

Men nu kommer det till det viktigaste. Är Until Dawn läskigt? Ja!

Until Dawn är för min den bästa och den mest läskiga survival horror-spelet jag har spelat på ett par decennier. Som en blixt från klar himmel slår den ner i mitt skräckfilmshjärta. Jag var verkligen på helspänn hela äventyret igenom och jump scare-effekterna är riktigt träffsäkra. Vem fan har sagt att skräcken är död?

Tre plus:

  1. Until Dawn är läskigt. Riktigt läskigt, atmosfäriskt och stilbildande. En klar hyllning till klassiska slashers och spökfilmer.
  2. De snabba valmöjligheterna är riktigt tajmade och lyfter upp skräckupplevelsen. Tack vare detta så är Until Dawn ett spel som tåls att spela om många gånger.
  3. Läcker grafik. Until Dawns läskiga berg är riktigt snyggt och de mörka miljöerna bidrar till en underbar skräckupplevelse.

Tre minus:

  1. Kamerakontrollen kan vara lite irriterande i vissa lägen.
  2. Karaktärerna är mycket trovärdiga och man bryr sig lätt om dom, men de är typiska stereotyper ifrån en valfri slasherfilm.
  3. Slutet är lite svagt i jämförelse med den briljanta storyn och det underbara upplägget.
Det handlar om val. Snabba beslut. Hur än jobbiga vissa  val är så måste de göras - och fort. Until Dawn blir mer spännande tack vare de otroliga valmöjligheterna.

Det handlar om val. Snabba beslut. Hur än jobbiga vissa val är så måste de göras – och fort. Until Dawn blir mer spännande tack vare de otroliga valmöjligheterna. Vad väljer du?

Slutsats:

Until Dawn är en överraskning. Jag har inte varit på helspänn i ett skräckspel på åratal, och Supermassive Games har gjort något extraordinärt. Tack vare de många valmöjligheterna och den spännande storyn så är Until Dawn ett spel som tåls att spelas många gånger. Det är läskigt, snyggt, spännande och riktigt tekniskt otroligt. Det här är ett måste för dig som har en Playstation 4. Det här är bra! Mycket bra.

Betyg: En stark fyra av fem.

Until Dawn finns endast till Playstation 4. Jag fick min utgåva som en överraskning av en kvinnlig spelskribent som jag respekterar. Spelet finns ute nu.

Kommentera

