30 år med plattformshoppande med Mario. (plus lite förord om Super Mario Maker)


SMB4-1Ända sedan 1980-talet har jag haft en särskild förebild i och med den långa tid jag har spelat tv-spel. Den förebilden är ett av de viktigaste spelen i historien; Super Mario Bros. Vilken kotte som helst känner till det episka spelet med rörmokaren Mario och hans uppdrag som går ut på att rädda prinsessan Peach ifrån den onde kung Koopa – eller Bowser som vi mer känner honom idag.

Mario är givetvis äldre än trettio år – han dök ju upp i Donkey Kong 1981 – men det är ju uppmärksammat att det mest kända plattformsspelet firar 30årsjubileum.

Super Mario Bros var ett av de första spelen som scrollade åt höger. Annars hade de spelen som kom ut innan, en enda bildruta som stod still. Bana 1-1 är legendarisk. Första mötet med en sur Goomba var en underbar instruktion och introduktion för nyblivna gamers. Hoppade man på en Goomba så blev han platt som en pannkaka. Det fanns några Goombas till på samma bana och så stötte man på en grön sköldpadda (Koopa Troopa). Till skillnad mot Goomban så gömmer sig Koopa Troopa när man hoppar på honom. Sen kan man sparka skalet likt en fotboll och alla fiender som är i vägen för det rusande skalet blir knockade likt bowlingkäglor.

Super Mario Bros är ett rejält kraftverk inom spel. Alla fiender, alla powerups, alla perfekt placerade objekt på varendaste bana är ikoner. Inte bara för 1980-talet. Inte bara för Nintendo. Utan för en modern popkultur som blomstrar till och med ännu starkare nu än någonsin tidigare.

Hur många gånger har man fasat när en Lakitu slänger Spinys på en på bana 4-1?

Hammer Bros på bana 8-3 är rena legosoldater man fruktar än idag.

Har du testat -1? Det är nog den mest legendariska buggen i spelhistorien.

Super Mario Bros är mycket mer än ett spel.

Om jag fick välja fem saker jag blev inspirerad av under hela 1980-talet så är Super Mario Bros tveklöst ett av de fem.*

Den exakta kontrollen gjorde, och fortfarande gör, Super Mario Bros riktigt spelbart. Hade kontrollen varit lika klumpig som till exempel i Ice Climber så tror jag inte att jag skulle uppskatta Super Mario Bros lika mycket som jag gör idag. Om jag får Mario att ramla ner för ett stup eller om han råkar springa in i en Spiny så är det inte kontrollens fel.

30 år senare har Mario varit med i många uppföljare till det ikoniska spelet Super Mario Bros. Han har varit med i olika sportspel, spinoffs, remakes, 3D-plattformsspel och till och med brädspel. Men det kommer alltid att vara Super Mario Bros som jag alltid kommer att minnas honom bäst. Det simpla är det bästa.

6A777A48-BE19-49B7-A1AB-861714172962_zpskfge5axp

I och med 30årsjubileumet av Super Mario Bros, så har Nintendo släppt ut ett spel jag har längtat efter i snart 30 års tid. Spelet heter Super Mario Maker, och det är en baneditor. Äntligen kan man göra sina egna banor!

Jag har suttit i flera timmar för att komma på idéer och jävelskap i baneditorn. Det är riktigt enkelt att använda Wii U-gamepaden och jag är riktigt imponerad av den stora variation som Super Mario Maker erbjuder. Ska jag placera en Goomba här, eller där? Hur många kanoner ska det vara på banan? Det enda som hindrar är ens fantasi.

Eftersom Super Mario Maker inte har tillgång till allt ifrån start, så har man basgrejerna endast tillgängligt. Men ju mer man sitter med editorn, så kommer det nya ting. Nya bakgrunder, nya fiender och eventuellt nya spelstilar. Man kan skapa banor ifrån Super Mario Bros, Super Mario Bros 3, Super Mario World och New Super Mario Bros U. Alla spelen är olika varandra, så en del grejer finns inte i vissa spel. Yoshi finns endast i Super Mario World och New Super Mario Bros U, och det är bara i Super Mario Bros-läget som man kan använda sig av alternativa dräkter.

Super Mario Maker är verkligen beroendeframkallande. Nästan som det vore livsfarligt. Okej, det var lite överdrivet av mig, men räkna med många timmars underhållning. Jag tycker än så länge att Nintendo har skött onlinedelen riktigt bra, och det är väldigt lätt att spela en bana skapat av en annan person.

Det finns specialgjorda banor gjorda av Nintendo själva i 10 Mario Challenge, där man ska klara av åtta banor med endast tio liv. Sen finns det 100 Mario Challenge, där man ska klara av upp till sexton banor med 100 liv. Men de banorna är slumpvalda banor som är gjorda av fans som äger spelet. Så banor finns det gott om, och mer kommer det att bli.

Jag kommer absolut att slänga upp en recension längre fram, men än så länge är Super Mario Maker ett riktigt måste.

Om ni vill testa banor jag har gjort så har jag lagt upp några koder som leder till dessa banor:

  • ”Kick That Shell And Jump Pipes!” 0850-0000-0016-F8DC
  • ”Lakitu Mayhem!” 0EAB-0000-0017-65BB
  • ”Wabash Cannonball” 2EDC-0000-0022-1D12

Grattis på 30årsdagen, Super Mario Bros!

* De fem som inspirerade mig på 1980-talet är:

Super Mario Bros

Freddy Krueger

Jason Voorhees

The Empire Strikes Back

The Simpsons

Kommentera

