Vad är egentligen grejen med Uncharted-spelen?


Länge har jag undrat om den stora spelserien som kallas för Uncharted. De tre spelen till Playstation 3, gjorda av Naughty Dog, är grymt hyllade världen över.
Det är så att jag har varit så skeptisk över äventyren med Nathan Drake, men jag borde ju inte vara det. Jag menar, Naughty Dog har ju gjort mästerverket The Last Of Us.
Så jag borde inte vara orolig.
Men varför är jag det?
Jag har två personer att skylla på detta:
Thomas Wiborgh och mig själv.

Thomas Wiborgh är en av de mest kända spelrecensenterna någonsin och han är fortfarande före sin tid.
Det låter ju bra, det här.
Häng på, det är mer i denna historia.
När jag var yngre, runt 21-23 år, tror jag.  I alla fall över 20, för det var i samband med att Gamecube kom ut.
Wiborgh recenserade Super Monkey Ball och gav det ett skithögt betyg i Super Play.
Jag läste mellan raderna (trodde jag, för jag var ung och naiv) och fick för mig att Wiborgh inte var så förtjust i Nintendo själva. Vid den tiden var jag mer eller mindre en Nintendo-fanboy för jag tyckte om denna underdog på grund av att Sony ”stärkte” sin makt med Playstation 2 och Microsoft tog plats med sin Xbox.
Wiborgh gav Halo full pott och nämnde i sista textraden ”Välkommen Xbox”.
Då störde jag mig på karln. Inte på själva recensionen av Halo, texten i sig var ju bra. Han är en jävel på att skriva. Men det var något som jag irriterade mig på Wiborgh.
Självklart tycker jag annorlunda idag. Det kallas för mognad. Halo är ett skitbra spel och jag har haft ett Xbox.

När Uncharted 2 kom ut, hade jag inte ens hört talas om spelserien och jag läste en recension av Level och spelet kallades för årets spel. Vem skrev texten?
Thomas Wiborgh.
Detta var i samband med att Wii kom ut och åter igen störde jag mig.

Men det är samtidigt orättvist.
Det är därför jag klandrar mig själv för min ignorans för Uncharted.
Jag menar, när jag ser på gameplay och läser om folks eviga hyllningar av Uncharted-spelen (Särskilt tvåan) så ser det ju riktigt magiskt ut. Naughty Dog vet vad de gör.
Dessutom vill jag inte göra samma blunder som jag har gjort med Bioshock.
Alltså ignorera spelen bara för att en legion med spelrecensenter, gamers och andra tycker att det är bra.

När en legion med spelrecensenter/gamers hypar ett spel som jag inte tycker ser så speciellt ut, kan jag tyvärr störa mig på. Det har några gånger lett mig åt fel håll.

Men det är att jag fumlat omkring på grund av att jag störde mig på Wiborgh länge.
Men det gör jag inte längre.
Han är en respektabel skribent och han gör skäl för sitt rykte.

Hur som helst.

Min skepsis för Uncharted kvarstår.
Men jag vill få bort det.
Jag vill faktiskt spela spelen. Men jag vågar inte. Än.
Uncharted-spelen (The Nathan Drake Collection) kommer ut i oktober till Playstation 4 och det är lagom innan Uncharted 4 kommer.
Uncharted 4 ser fantastiskt ut. Men jag borde verkligen spela de andra innan.
Annars vore det orättvist.

Jag älskar Tomb Raider-rebooten, och utav många så kallas det spelet för en Uncharted-kopia på sätt och vis.

Men innan jag tänker lägger ut flera hundra spänn på en spelserie jag har haft ett skeptiskt intresse för måste jag vara säker.
Vad är det som gör Uncharted-spelen så magnifika för er spelare?
Varför är Uncharted så viktig för spelhsitorien?
När visste ni att spelen greppade tag i er?
Kommer jag att ångra mig ordentligt om jag inte skaffar trilogin? Kommer jag att ångra mig om det är vice versa?

Tro mig, jag är väldigt intresserad. Men jag är inte övertygad. Hjälp mig att bli övertygad. Give me your best shot.

Varför är Uncharted bra?

Ryggsäck

En orgie i äventyrsspel? Folk säger det i alla fall. Uncharted: The Nathan Drake Collection kommer endast till Playstation 4, den 7:e oktober 2015.

One thought on “Vad är egentligen grejen med Uncharted-spelen?

  1. Pingback: Recension: Uncharted – The Nathan Drake Collection. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

Kommentera

