Friday The 13th-spelet är nu möjlig!


0f26a23fb688810b663f1096201d2e8c_original

Jag har följt Kickstarter-kampanjen länge nu, sedan 13:e oktober. När Gun Media berättade att deras multiplayerspel vid namn Summer Camp, plötsligt bytte namn till Friday The 13th: The Game så fick de strålkastarna riktade mot sig. När de tog till en Kickstarter för att få ihop nya rörelsesscheman och nya animationer så började pengarna flyga in.

De behövde minst 700.000 dollar för att det ens skulle bli ett nytt spel med Jason Voorhees – det första på typ 20 år.

Innan jag gick och la mig igår kväll så stod mätaren på 687.000 dollar, och drygt två dagar återstod.

Imorse stod mätaren på – 706.000 dollar!

När jag läste det så blev jag riktigt, riktigt glad! Jag menar, de här killarna på Gun Media har kämpat som bara fan för att nå hit upp. Fanskaran hos Friday The 13th-filmerna är såpass hög och stark att det har hjälpt till att få ihop de nödvändiga pengarna som krävs för att kunna göra spelet till verklighet.

Trots att jag är riktigt lycklig nu så är jag samtidigt riktigt försiktig. Varför?

Jo, jag har följt kampanjen varje dag och jag har märkt en tydlig sak. Det finns troll på Facebook som hävdar att idén är ren skit och att det inte finns single player, så därför donerar de inte några pengar. Till exempel. Men det som är fjantigt och till och med skadligt för Kickstarter-kampanjen är de troll som kommer in och lägger upp en fin hög summa med pledges (en insats) och i nästa minut rycka undan det. Och det handlar om några hundra dollar – till och med tusen dollar har jag sett.

I forumet på Kickstartersidan så nämner en del att det är sura Last Year-anhängare som kommer in för att jävlas. Last Year var ett skräckspel som också startades som ett Kickstarter-projekt, och det var ett Friday The 13th-liknade koncept men sedan lades ner. Nu gissar jag bara, men jag tror att det lades ner på grund av att Friday The 13th skulle göras. Och det gör Last Year-fansen förbannade.

Vilket är konstigt för att Friday The 13th var en inspiration för Last Year.

I alla fall.

Om det nu sitter ett troll eller två på de riktigt höga pledges och bara väntar på att rycka sig ur lagom till kampanjen tar slut, då skadas Friday The 13th-spelet rejält. Det finns fyra stycken som har donerat 10.000 dollar och en som har donerat 7500 dollar och om de drar sig ur, då tappas det nästan 50.000 dollar. Det kan bli riktigt förödande.

Så därför är jag försiktig.

Men om, inom de två dagar som återstår av Kickstarter-kampanjen, lyckas samla in minst 750.000 dollar eller till och med 800.000 dollar – då kan jag koppla av. Then we are out of the woods, som jänkarna säger.

Randy GreenbackGun Media har gjort ett enormt jobb med Kickstarter-kampanjen. Han är deras ögon och öron, och har definitivt lyssnat på fansen därute. De nya pledgen som öppnades under kampanjens gång har gett frukt – smart med ”design a achivement/trophy” för det intresserar folk. Att få vara en del av spelet.

Men de stora hjältarna är faktiskt de som har lagt ut pengar för Friday The 13th: The Game. En del har till och med öppnat nya Kickstarter-konton för att kunna lägga ut mer pengar. Jag är imponerad av fanbasen, som sagt.

Tänka sig att ett samtal med filmseriens ägare och regissören till första filmen, Sean S. Cunningham, kunde göra så mycket för utvecklandet av ett spel.

Igår avslöjades de sista stretch goalen och de är riktigt intressanta. Att kunna spela som rullstolsbundne Mark ifrån Friday The 13th II vore ju riktigt intressant även om summan att nå dit är rätt hög. Jag gillar de nya kartorna ifrån ”Abadoned Camp”, New York och Jason X. Det skulle vara fantastiskt om det plötsligt sköt upp skyhöga pengar såpass högt att det kunde finansiera dessa mål.

nbm

All stretch goals är avslöjade. Single player-läget, offline-läget med botar och självklart att få spela som Pamela Voorhees är de magiska målen som jag gärna vill ha med.

Nu kommer det intressanta. Gun Media har nämnt att det går fortfarande att skicka in pengar till projektet efter Kickstartern tagit slut. Såvida det fortfarande insamlingen är över 700.000 dollar förstås. Så det finns en stor möjlighet att man kan få till spelläge för ensamma spelare – och det kanske tystar de sura trollen därute.

Det är två dagar kvar av Kickstarter-kampanjen för Friday The 13th: The Game. Det viktigaste målet är nu passerat och jag hoppas att det fortfarande är över den gränsen när kampanjen är slut. Jag tycker att resan har varit lång, krokig men samtidigt väldigt fascinerande. Att det finns så mycket kärlek för Jason Voorhees och Friday The 13th-filmerna är bevis nog för att det här spelet ska bli möjligt.

Det här har jag väntat på.

Så om du vill skicka typ en femtiolapp eller så, då får du gärna gå in på Kickstarter, lägg in din pledge och känna dig stolt för att du har hjälpt till att kunna vara en del av Friday The 13th: The Game.

Jason Voorhees är tillbaks!

Här är ett fantastiskt musikspår som kommer att vara med i spelet, gjord av Harry Manfredini. Jag får gåshud av denna, den påminner om de gamla filmernas soundtracks men samtidigt är den fräsch!

Kommentera

