Recension: Uncharted – The Nathan Drake Collection.

Uncharted-Collection

Det har tagit sin lilla tid, men till slut svalde jag min stolthet och tog mig an den världskända speltrilogin med Nathan Drake:

Uncharted-spelen.

Jag har varit så skeptisk för denna spelserie, vilket jag har berättat om i ett tidigare inlägg. Efter en rejäl påtryckning så beslutade jag mig för att spela de spelen med Nathan Drake för att själv ta reda på vad som är så bra med denna spelserie.

Det här är Uncharted – The Nathan Drake Collection, endast till Playstation 4.

Vad är då Uncharted – The Nathan Drake Collection? Det är en samling med de tre spelen som gjorde Nathan Drake till en äkta spelhjälte.

Uncharted: Drake’s Fortune, Uncharted 2: Among Thieves och Uncharted 3: Drake’s Deception.

Spelutvecklaren Naughty Dog (The Last Of Us, Crash Bandicoot) hade gjort en spelserie som många hade längtat efter, en sorts äventyrserie som är precis som en spännande matinéfilm likt Indiana Jones. Sämre inspirationskällor kan man ha, för det är väldigt mycket äventyr och häpnadsväckande scener i Uncharted – The Nathan Drake Collection. Det är otroligt likt Indiana Jones – på många bra sätt.

Nathan Drake är en skattjägare som älskar äventyr. Tillsammans med sin radarpartner Sully – en äldre herre som älskar att röka cigarr och är en riktigt kvinnocharmör – beger sig Nathan ut på skattjakt och besöker de mest otroliga platser man kan tänka sig. Inte helt olikt Indiana Jones.

En trio med Nathan Drakes.

En trio med Nathan Drakes. Huvudkaraktären Nathan är en kanonbra person som man vill tillägna en massa äventyr med. Och det får man massor av i denna trilogi.

Drake är en karismatisk jävel och har en snabb käft. Han är dessutom riktigt rolig. Humorn i Uncharted-spelen är riktigt vältajmad och jag måste berömma Naughty Dog för den asgrymma dialogen och för de magnifika cinematiska videoklippen mellan äventyrsspelandet. Jävlar, jag är så imponerad. Det är som att kika på en spännande film, jag är till och med såpass sugen på att käka popcorn för att totalt njuta av filmscenerna. Men så är det ju Naughty Dog som har gjort Uncharted-trilogin, så jag borde inte vara förvånad.

Det är en massa äventyr, utforskande och en hel del klättrande i de tre spelen. Lyckligtvis är det lätt att styra Nathan Drake och det är enkelt att förstå vart man ska. Går man vilse och inte vet vad man ska göra, talar spelen om vad du ska göra. Praktiskt. Jag måste ju säga att Nathan är väldigt seg och stark när det gäller klättrandet. För det blir en hel del klättrande för berg, byggnader, vrak. Till och med ett tåg som hänger vid en klippa! Den scenen i Uncharted 2: Among Thieves är en äkta nagelbitare. Det kan vara lite krångligt att slänga sig bakåt mot en klippansats som är precis bakom en.

Sen är spelen lite annorlunda när det gäller kontroll och reaktion. Uncharted: Drake’s Fortune känns lite slarvigt när det gäller skjutandet men annars fungerar det bra. Men åh, det förbannade vattenskoterscenariot. Uncharted 2: Among Thieves är mer sammansvetsat och känns som ett mer komplett spel än de andra två spelen och så är det mycket större än det första spelet. Skjutandet känns mer slipat och kontrollen är tajtare. Här har Naughty Dog gjort bra ifrån sig. Uncharted 3: Drake’s Deception är mer fysiskt och bjuder på mer slagsmål, men så känns storyn inte lika konkret som framför allt det är i Among Thieves. Trots det är en värdig avslutning på den här otroliga speltrilogin. (Fast inte för hela serien, eftersom Uncharted 4: A Thief’s End kommer ut nästa år)

Dialogen

Dialogen är superb. Mina favoritscener är de med Nathan Drake och Sully. Det blir riktigt underhållande och roligt när de jävlas med varann.

Jag tycker att Naughty Dog och Sony var kloka som släppte ut denna finslipade samling av dessa fantastiska äventyrsspel. Nathan Drake är en karsimatisk huvudkaraktär, det är tre spännande spel med magnifika storys och det är lätt att förstå. Bara att kasta sig ut i äventyret och ha kul, helt enkelt.

Dock finns det ju små bekymmer som är rena bagateller. Som jag nämnde, kontrollen i klättrandet kan vara ett bekymmer men också när Nathan ska ducka och ta skydd under en skottlossning. Det är lite struligt att kuta och ta skydd vid en annan plats kvickt, för det är lätt att trycka fel och då blir man ihjälskjuten på direkten. Ibland blir det lite väl mycket klättrande men det överses med den vackra omgivningen. Soldaterna med hagelgevär och skyddsdräkter är också en pina eftersom de är svåra att döda. Sen får jag inte glömma vattenskoterscenen i Drake’s Fortune. Goddamnit.

Hur mycket tål Nathan Drake egentligen? Han får en hel del stryk, blir skadad och så – men ändå orkar han klättra och slänga sig över klippor. Jisses, vilken man.

Av de tre spelen så är Uncharted 2: Among Thieves bäst och bara det spelet är värt inköpet av denna samling. De andra två spelen som är riktigt välgjorda och fantastiska är som rena bonusar till ett mästerligt spel som Among Thieves är. Tillsammans gör alla tre till en enormt kanonbra spelsamling som jag totalt hade underskattat.

Hur kunde jag vara så korkad, som totalt nonchalerade den här speltrilogin med Nathan, Sully, Elena Fisher och all andra inblandade? Att få kunna föreställa sig känna doften av djungeln och dess värme i Borneo eller den iskalla luften i Tibet. Svinga sig ifrån livshotande höjder om och om igen. Föra en träffsäker replik som om den kom ifrån en grym film. Delta i maffiga eldstrider och tro att man är med i värsta actionrullen. Att få vara en Indiana Jones-liknande karaktär på skattjakt och äventyr.

1. Vill man ha äventyr utan dess like så är Uncharted – The Nathan Drake Collection ett utmärkt val. För äventyr får man – massvis av det. Tre stora spel i ett!

2. Enastående dialog och riktigt bra filmsekvenser. Jag älskar att Naughty Dog lyckats få till en äkta filmkänsla där.

3. Det är väldigt lätt att spela och återvändsfaktorn är skyhög.

1. Det kan vara töligt att ducka och försöka söka skydd på en annan plats mitt under en eldstrid. Det är lätt att trycka fel och det får man betala dyrt med. Priset är Nathans liv.

2. Vattenskotersekvensen i Uncharted: Drake’s Fortune. Det ger definitivt svordomar.

3. Klättrandet är kul, men det kan bli lite väl mycket av den varan.

Hisnandwe höjder!

Hisnande höjder! När man börjar spela Uncharted 2: Among Thieves, så är Nathan Drake ombord ett tåg vars en av vagnarna hänger vid klippkanten och det är en makalös klättring. Vilken start!

Jag är mer än imponerad. Inte 100% visserligen men tillräckligt för att jag ska säga ja. Det här är den bästa speltrilogi jag har spelat på evigheter. Nathan Drake är fantastisk, och det är även Sully och Elena. Dessa fantastiska personligheter är som om de vore tagna ifrån en asgrym film för det är spännande och kul att höra dom prata. Uncharted – The Nathan Drake Collection är äkta popcornsunderhållning med asgrymma äventyrsekvenser och en hel del action. Tre spel i ett, och tre riktigt bra sådana. Extra plus för Uncharted 2: Among Thieves för det är det bästa spelet i serien och det känns mest komplett. Ungefär som The Empire Strikes Back var för Star Wars. Jag underskattade denna trilogi och som tur var fick jag äran att spela dessa tre storspel. Nu förstår jag Nathan Drakes storhet. Om jag kan rekommendera Uncharted – The Nathan Drake Collection till de som inte har spelat det? Det kan du ge dig på! Och även till de som har spelat tidigare. Det här är ren och skär dynamit som kommer att explodera!

Betyg: En stark fyra av fem. (Uncharted 2: Among Thieves får en femma av fem för det är så unikt bra)

Uncharted – The Nathan Drake Collection finns ute nu, endast till Playstation 4.

Utsikten är fantastisk.