Cloud Strife i Super Smash Bros! Mina tankar om Nintendo Direct.


cloud_smash.0.0

Man blir allt överraskad emellanåt.

Vad jag inte förväntade mig är att Nintendo utannonserade att Cloud Strife ska vara med i Super Smash Bros.

Cloud ifrån Final Fantasy VII – i Super Smash Bros!

Den meningen väger allt tungt. Jag har alltid ansett Final Fantasy VII vara Playstation-exklusivt, så det här var absolut oväntat ifrån Nintendos och Square Enix sida. Men nu är det alltså bekräftat, att en av de mest kända spelkaraktärerna är med i Nintendos fightingfest. Capcom, Namco Bandai, SEGA och nu Square Enix.

Herre!

Okej, nu ska jag behärska mig.

Igår kväll var det Nintendos första Nintendo Direct sedan Satoru Iwatas bortgång, och det var bland annat Reggie som höll vid rodret. Jag tycker faktiskt om Nintendo Direct för det känns som ett vänligt samtal mellan Nintendo och deras fans. Men visst saknas Iwatas närvaro.

Själva Nintendo Direct igår var sisådär men det bjöd på många överraskningar.

Först ut bekräftades ett rykte som låg och svävade. Legend Of Zelda: Twilight Princess HD utannonserades och det är kul att se denna klassiker igen. Jag gillar det här mörka äventyret och kan tänka mig att resa tillbaks med Wolf Link och Midna igen. Men redan 4 mars 2016? Det ni! En pytteliten kort videosnutt ifrån nya Legend Of Zelda till Wii U visades, där Link rider på en häst. Inte mycket mer visades men det är i alla fall bekräftat att spelet kommer att komma 2016. Plus, man kan använda Wolf Link-amiibon ifrån Twilight Princess HD i det här spelet. Det här ska bli intressant.

Men det är också det enda som var nytt. Det blev mest en massa förklaringar och info om spel som ska komma den närmaste tiden.

Redan i mars kommer Legend Of Zelda. Twilight Princess HD!

Redan i mars kommer Legend Of Zelda. Twilight Princess HD!

Xenoblade Chronicles X ser mer och mer imponerande ut och kan bli en givande succé när det kommer ut i december. However, jag ryckte på ögonbrynen att man kan ladda ner en sorts patch som gör att laddningstiderna dras ner – det är i alla fall vad jag uppfattade när jag såg direktsändningen – och det fanns fyra olika varianter. Basic Pack rekommenderades och den låg på 2 GB.

Mario Tennis: Ultra Smash såg fint ut och jag gillar visserligen Marios tennisspel men jag är faktiskt inte så värst sugen på detta. I alla fall inte nu.

Star Fox Zero såg också snyggt ut och det förde minnena tillbaks till Lylat Wars. Det försenades ju tidigare i år och igår nämndes det att Star Fox Zero ska komma ut i april 2016. Klokt beslut.

Sen dominerades i stort sett resten av Nintendo Direct av Nintendo 3DS-spel, vilket inte intresserar mig så värst mycket. Även om Mario & Luigi: Paper Jam såg riktigt bra ut så känns det som att Nintendo vill hellre lyfta upp sin bärbara konsol än sin stationära. Och det är verkligen synd.

En intressant sak dock var att de klassiska Pokémon-spelen Pokémon Red, Blue och Yellow från Game Boy kommer till Nintendo 3DS med en viktig uppgradering: Trådlös överförning av Pokémons. Mycket smart gjort av Nintendo, och faktiskt så passar de klassiska spelen till en bärbar konsol. På tal om Pokémon, så verkar Pokkén Tournament till Wii U riktigt blytungt. Shadow Mewtwo ser riktigt cool ut.

En ny karaktär till Hyrule Warriors Legends utannonserades, och det är en kvinnlig Link.

En kvinnlig Link!

Hon heter Linkle – hur kunde de komma på det namnet? – och använder sig av kvicka sparkar och sina armborst. Jag tror bannemej att Nintendo lyssnar på sina fans, för en kvinnlig Link har önskats av fans länge. Men jag undrar om hon kommer att vara med i Hyrule Warriors till Wii U? Det återstår att se. Men kul är det. Det är det mest feministiska spelet Nintendo har gjort och jag gillar det.

Linkle - en kvinnlig Link. Äntligen!

Linkle – en kvinnlig Link. Äntligen!

Sen avslutades Nintendo Event med den där trailern med Cloud Strife i Super Smash Bros och det fick mina armhår att stå likt taggtråd. Vilken belöning för ögonen! En extra bonus var att Nintendo kommer att ha en stor Super Smash Bros Event nu i december – och det kommer att vara det sista. Kommer vinnarna i Smash Bros Ballot att utannonseras? Kommer vi att se King K. Rool, Banjo & Kazooie, Shovel Knight och/eller Bayonetta i Smash Bros? Kanske kommer Solid Snake tillbaks? Vem vet?

Det var en trevlig Nintendo Direct och det skötte de bra. Men –

Cloud Strife är med i Super Smash Bros. Goddamnit!

Kommentera

