Varför Jason Voorhees behövs i tv-spelens värld.


0f26a23fb688810b663f1096201d2e8c_original

Jag vill inte riktigt släppa nyheten att Jason Voorhees ska få sitt första egna spel på nästan tjugo år riktigt än. Eller förresten, det vill jag faktiskt inte göra alls. Den nyhet som jag läste om för en dryg månad sen gör mig fortfarande riktigt glad.

Men säg mig, varför behövs ett spel om Friday The 13th och om Jason Voorhees? Räckte det inte med NES-versionen som kom ut för nästan tjugo år sen? Varför ska den här karaktären få så mycket uppmärksamhet? Det är frågor som kommer fram lite varstans, och det läser jag typ varje dag.

Hm. Väldigt intressant.

Jag tror det har med ens personliga intressen att göra. Kanske.

Alltså, Friday The 13th-filmerna är några av de mest framgångsrika filmserierna någonsin och klart en av skräckgenrens allra viktigaste. Pengarna liksom strömmade in när folk ville kuta in till biograferna för att se Jason brutalt döda kåta tonåringar på den vita duken. Det låter ju rätt hemskt när jag skriver detta, men sanningen är att folk vill se hemska saker. Jag menar, varför vill de se våldsamma filmer gjorda av till exempel Quentin Tarantino? Okej, det var en dålig jämförelse – Tarantinos filmer har en fördjupad story i sig. Fast de är rätt våldsamma.

Men Friday The 13th-filmerna var på 1980-talet något helt nytt, och de red på den framgångsrika skräckvågen som The Texas Chainsaw Massacre startade 1974. Det var en ny renässans likt de klassiska skräckikonerna Dracula, Frankensteins monster, Mumien, Varulven och deras högtid. På 1980-talet så var skräckikonerna Freddy Krueger, Michael Myers, Leatherface, Chucky, Pinhead och självklart Jason Voorhees. De blev sorts antihjältar allihop. Uppföljare haglade kors och tvärs. Ungefär som superhjältevågen idag.

Och det är inget fel i det.

mnb

Friday The 13th till NES. Snälla, spela inte detta. Det gör inte Jason rättvisa. Inte dig heller.

Friday The 13th till NES är ett dåligt spel men det har uppnått kultstatus. Det är en The Goonies II-kopia som går ut på att besegra Jason innan han dödar dig, dina vänner och de barn/tonåringar(?) som är hos Camp Crystal Lake. Men upplägget är riktigt surt. Man ska gå in varje stuga och tända eldar – okej? – för att sedan samla information och sen döda Jason och hans mammas svävande huvud. Svävande huvud? Nu får jag vibbar av Medusaskallarna ifrån Castlevania. Och hur tusan kunde LJN komma på att ha zombier i Friday The 13th? Taskig kontroll och en överdrivet hög svårighetsgrad gjorde Friday The 13th till NES näst intill ospelbart. Jag har inte ens nämnt den taskiga musiken. Det enda coola med det är att Jason har en lila overall och en neongrön hockeymask i detta spel.

Nej, skit i det taskiga NES-spelet och blicka framåt istället.

Filmlicensspel är inga lätta spel att spela. Man får så höga förhoppningar och mestadels blir det rent sagt pannkaka av alltihop. Undantagen är Goldeneye 007 och några spel som är baserade på Star Wars. Gremlins 2 till NES är också okej men det är grymt svårt.

Men varför finns filmlicensspel?

Simpelt. Precis som all annan merchandise (handelprodukter) när det gäller film. Att tjäna mer produkter på en given filmsuccé. Star Wars har tjänat miljarder på typ allt de har sålt. Marvel och Teenage Mutant Ninja Turtles också. Fast de är seriefigurer från början så det räknas egentligen inte. Men ändå. Jag ser inget problem i att de ser möjligheterna att sälja grejer som kommer ifrån sitt varumärke. Fanbaserna är otroligt höga när det gäller dessa märken.

Jag har snart spelat i 30 år och har sett många filmlicensspel. Vissa av dom har jag spelat. Allt från Mission: Impossible till Die Hard. Som sagt, många är skit men det finns några guldkorn som jag nämnde innan. Även om de flesta är rent sagt skräp så behövs dessa filmlicensspel. Jo, de behövs. Mer än vad man tror.

Nu återkommer jag till Jason. Friday The 13th har en enorm fanbase och Jason har blivit en ikon i slashergenren. Det räcker att se en kille i hockeymask för att man ska veta vem han är. Det är inte många karaktärer som kan skicka såna tydliga signaler genom att se på karaktären på vem hen är. Darth Vader och Gandalf är några som har lyckats med detta.

nbm

När Kickstarter-kampanjen hade nått sitt viktigaste mål så lanserade Gun Media en konceptbild av en av lägerledarna i Friday The 13th: The Game. Om man kan sin Friday The 13th-historia, så märker man att hon är klädd precis som Chris Higgins i Friday The 13th III.

Succén med Kickstarter-kampanjen har gett frukt. Friday The 13th: The Game har skrapat ihop imponerande 823.000 dollar i Kickstarter och målet var 700.000 dollar. Det blev några stretch goals nådda och visst är det lite synd att single player mode inte blev med. Eller?

Inom kort så ska Gun Media dra igång med en så kallad ”slacker backer”-kampanj där man fortfarande kan hjälpa och bidra till Friday The 13th: The Games utveckling. Då kan fler drömmål komma med i spelet. Jag hoppas personligen på offline mode med botar så man kan välja olika svårighetsgrader, och få äran att spela som Jasons mamma Pamela Voorhees. Hur långt kampanjen ska pågå är för tidigt att säga men om man får med mycket godis så kan det bli en äkta fest för Friday The 13th-fans.

Jag tycker att Friday The 13th: The Game behövs på många plan. Det huvudsakliga skälet till detta är att jag är ett äkta fan till filmserien. Jag la ut till och med pengar till Kickstarter-kampanjen så att mitt namn kommer att stå med i eftertexterna. Det är som att få vara med och planera en film i en filmserie som jag älskar. Totalt helgrymt. Men jag tror också på den intressanta idén där man spelar online i ett ”1 player vs 7 players”-läge. Vad Jason ska göra är ganska glasklart men jag är intresserad av vad lägerledarna ska göra. Ska de samarbeta? Är det ”everyone for themselves?” Hur lång tid har man på sig? Till exempel. Idén är väldigt briljant om jag får säga det själv, och det fick ju Sean S. Cunningham väldigt intresserad när Gun Media höll på med Summer Camp – innan det blev just Friday The 13th: The Game.

hjk

Jason är en hård fighter i Mortal Kombat X. Jag undrar inte om det hjälpte till med att han ska få sitt eget spel?

Jason Voorhees kom med i Mortal Kombat X tidigt i år och jag undrar inte om hans närvaro gjorde den möjlighet att han skulle få sitt första egna spel på två decennier. Det tåls att tänka på.

Hur man än tycker om Jason Voorhees, så behövs han. Han behövs i vår popkultur och det går inte att ta bort honom. Han har satt prägel på oss redan för 30 år sen. Han har influerat så otroligt mycket, till och med i tv-spelens värld. Ser man Trevor Phillips kuta på gatorna med hockeymask på sig i Grand Theft Auto V så vet man att Jason är såpass välkänd. Eller när Edgar använder motorsågen i Final Fantasy VI så har han också hockeymask på sig. (Myten om Jason använder motorsåg dock är tarvlig för det har han inte gjort i filmerna) Splatterhouses huvudkaraktär liknar Jason väldigt mycket.

Det finns två saker som Gun Media måste tänka på när det gäller utvecklingen av spelet. Det ena är att spelet måste vara bra och vara ett spel som låter en komma tillbaka att spela flera gånger. Men det andra är faktiskt lika viktigt – kanske viktigare – det är få till den där rätta känslan ifrån filmerna. Många filmlicensspel har misslyckats med båda parter, särskilt känslan. Det vill inte Gun Media göra, så det är därför de tog till Kickstarter för att de vill lyssna på fansen. Med Tom Savini bakom effekterna, Harry Manfredini som musikskapare och Kane Hodder som Jason så är det så här långt riktigt lovande. Så jag är faktiskt inte så värst orolig. Inte än i alla fall.

En video som visats på Youtube där spelet är i Pre-Alphautveckling ser faktiskt bra ut fast det är ganska mörkt. Men kom ihåg, det är i pre-alpha och mycket kan komma till att ändras under det kommande året.

Sen har jag inte så värst mycket mer att tillägga, mer än att jag vill verkligen se och spela det nya spelet med Jason. Jag tycker definitivt att det behövs. Att äntligen få radera bort minnena ifrån det dåliga NES-spelet (och det minst lika dåliga Commodore 64-spelet) och ta del i ett spel som känns att få vara med i filmerna. Det här kommer att bli en äkta fest för Friday The 13th-fans – som jag. Förhoppningsvis lockar Friday The 13th: The Game till sig mer folk än så.

En sak är väldigt säkert: Vi kommer att se mycket av Jason Voorhees de närmaste åren. (Yeay!)

Crystal Lake väntar!

Camp Crystal Lake väntar!

Kommentera

