Recension – Star Wars Episode VII: The Force Awakens.

Star_Wars_Episode_VII_The_Force_Awakens

Star Wars Episode VII: The Force Awakens, eller Star Wars: The Force Awakens, vilket som. Jag säger Episode VII före för det här är den sjunde filmen i den mäktiga Star Wars-sagan.

Det är väldigt svårt att skriva en recension utan att nämna något av storyn för jag vill inte avslöja för mycket om filmens handling, utan jag går direkt på känslor, intryck och vad som gör så att jag tycker filmen är som den är. Det jag kan säga att The Force Awakens utspelar sig 30 år efter Return Of The Jedi, och efter Imperiets fall. Men ondskan har inte gett sig. Nej, den har tagit en ny form, och det är en ny Imperie-liknande organisation vid namn First Order som vill krossa Republiken. Ungefär som Imperiet försökte göra med Rebellerna i de gamla filmerna.  Så långt kan jag sträcka mig när det gäller handling.

Med en ny filmtrilogi på gång, och The Force Awakens är den första av de tre kommande nya filmerna, så måste det ju finnas något och några att vilja följa med under den här långa resan. Precis som man gjorde tillsammans med Luke Skywalker, Han Solo, Darth Vader och prinsessan Leia i den gamla trilogin. The Force Awakens har några nya namn att bekanta sig med, bland annat skräpsamlaren/smugglaren Rey och den f.d. Stormtroopern vid namn Finn. En ny droid, som är ett rullande klot med huvud, vid namn BB-8, är också en viktig karaktär. First Order är rena ondingar och man får bekanta sig med den mörke och ondsinte Kylo Ren, som är den nya trilogins svar på Darth Vader. Givetvis får man återbekanta sig med Han Solo, Chewbacca, (numera) general Leia och radarparet C3P0 och R2D2.

John Boyega spelar f.d. stormtroopern Finn.

John Boyega spelar f.d. stormtroopern Finn. Han kommer att bli en person som många barn kommer att se upp till.

Nu kommer den viktigaste frågan av alla: Har regissören J.J. Abrams lyckats göra en bra film som är värdig Star Wars-sagan? Svaret är ja!

Ja, ja och ja! I kubik.

Redan vid start så The Force Awakens trollbundit mig med sin läckra filmstil och den där särskilda magin som fick mig att känna mig som jag vore tio år gammal igen – alltså det går inte att beskriva den glädje och kärlek jag vill ge The Force Awakens. Jag var för ung när Episode IV-VI gick på bio när de var nya. (jag var inte ens född när den första filmen kom) Jag skulle gissa på att det var precis så här många kände när de gamla filmerna var färska. Nostalgifaktorn var riktigt hög. Bara att se Tie Fighters eller Millenium Falcon i en helt ny film fick mig att gråta av lycka.

J.J. Abrams valde att göra filmen med mycket praktiska effekter och med så lite CGI som möjligt. Visst, det är en del CGI med men den är inte så märkbar för det här är så vansinnigt bra gjort. Det var klokt av Abrams att satsa på den teknik som gjorde de gamla filmerna så magiska. Där kom det ordet igen. Magiskt.

Att komma på nya karaktärer som ska bära facklan vidare var en nödvändighet. Lyckligtvis har J.J. Abrams lyckats pricka helt rätt när det gäller karaktärer och skådespelare. John Boyega är magnifik som Finn, med en stor portion humor och en stark karisma gör honom till en utmärkt manlig protagonist. Adam Driver i rollen som onde Kylo Ren är helgrym. Den där rösten får min rygg att frysa till is och han ser så jävla farlig ut. Särskilt med sin specialgjorda ljussabel. Min favoritkaraktär i hela filmen är Rey. Hon är en modig tjej med skinn på näsan och är otroligt stark. Daisy Ridley lyser verkligen som Rey, och hon gör allt rätt, precis som Carrie Fisher gjorde med prinsessan Leia 30 år tidigare. Harrison Ford, Carrie Fisher och Peter Mayhew övertygar fortfarande som de gamla karaktärerna och jag gillar Han Solos snabba käft. Fortfarande. Jag tror och hoppas verkligen att folk kommer att omfamna de nya generationens Star Wars-karaktärer för det här har J.J. Abrams lyckats med perfekt när han valde dessa fantastiska skådespelare.

Sen måste jag ju säga att BB-8 är ett äkta charmtroll som får mångas hjärtan att smälta.

Skräpplockaren Rey är filmens allra bästa karaktär. Denna tuffa och modiga kvinna lyser så starkt i sin närvaro i varje bildruta. Daisy Ridley är perfekt i rollen!

The Force Awakens gör allt rätt där George Lucas prequel-trilogi gjorde fel. Missförstå mig inte, jag gillar prequel-trilogin. Men den här filmen känns som att hela filmserien har hittat hem. Det krävs ett utomstående gäng för att det ska bli ordning i Kraften. Precis som Irvin Kershner och Lawrence Kasdan gjorde med The Empire Strikes Back. Kasdan har dessutom varit med och skrivit manus till den här filmen. Det märks, för The Force Awakens har samma tyngd och mörker som The Empire Strikes Back hade.

Det är mycket action av den gamla skolan men det känns faktiskt mer intensivt än tidigare. Jag gillar det faktiskt och jag tror inte att till exempel flygstriderna har varit såpass explosiva som i den här filmen. Humorn är också riktigt väl tajmad, precis som förr. Inte så krystad som i prequel-filmerna. Jag kan avslöja att Jar-Jar Binks inte är med i filmen, så var inte orolig.

1. Karaktärerna är lätta att älska. Här finns gamla favoriter likaså ny bekantskaper som man kommer att älska i all evighet. Kylo Ren, Finn, Han Solo, BB-8, Chewbacca, general Leia, Captain Phasma och totalt asgrymma Rey!

2. De praktiska effekterna är så välgjorda och till med överglänser de gamla filmerna. Det visuella är äkta Star Wars av det gamla virket. Skitigt, robust, slitet men alldeles underbart. Filmskapandet av J.J. Abrams är perfekt!

3. Storyn är så välskriven och det gör så att det går att se The Force Awakens om och om igen.

Tre minus: (ja, jag måste ju ta upp det)

1. Jag ville inte att filmen skulle ta slut! Nu måste man ju vänta i två år till nästa del i trilogin.

2. Musiken var inte riktigt vad jag har tänkt mig. Visst, det är vacker musik gjord av John Williams. Men jag saknar ett riktigt slagkraftigt musikstycke i stil med ”The Asteroid Field” eller ”Duel Of The Fates”.

3. I ett par sekvenser kändes det som att det rusade fram i handlingen lite, men om man ser filmen igen så lär man nog hänga med.

Det är inte mycket som är bättre än en klassisk eldstrid mellan en X-Wing och en Tie Fighter. Det är som år 1983 igen, fast i en 2015 års touch!

Star Wars Episode VII: The Force Awakens är precis som jag hade hade hoppats på. Plus mycket mer därtill. Vad jag inte kunde tro innan var att J.J. Abrams lyckades att få ihop en film genom att gå sin egen väg samtidigt som att han respekterade Geogre Lucas originaltrilogi. Nostalgifaktorn är skyhög och det är lätt att bli berörd. Men tipset är att inte ha för höga förväntningar. Gå in till biografen med ett blankt papper i huvudet och sug in allt du kommer att se. Jag njöt. Jag skrattade. Jag grät. Jag blev chockad. Jag blev överraskad. Mitt hjärta slog frivolter. Jag blev barn på nytt. Om detta händer dig också så blir jag inte förvånad. The Force Awakens är den bästa Star Wars-filmen sedan Return Of The Jedi och gör allt rätt. I alla fall till 95-97%! Ingen film är perfekt, och det är inte The Force Awakens heller. Men den superbra storyn, karaktärer som man kan älska lätt (än en gång, Rey – hon är framtiden för Star Wars) och en nostalgifaktor med en fräsch touch lyfter upp The Force Awakens skyhögt bland alla galaxer. Det här är en av 2000-talets allra bästa filmer. Det här är den bästa filmen jag har sett på väldigt länge. Tack J.J. Abrams och Disney för att ni har hittat Star Wars-magin igen! Tack så hjärtligt mycket.

Betyg: En skinande femma av fem.

One thought on “Recension – Star Wars Episode VII: The Force Awakens.

1. Pingback: Recension: Rogue One – A Star Wars Story | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe