Jerrys åsikter om Eurogamers nomineringar till årets spelskribent/blogg/podcast/Youtube/spelsida.


1784853

Svenska Eurogamer har tagit över rollen som den spelsida som står för nomineringarna av spelårets tyngsta poster, sedan Level 7 tackade för sig. Precis som tidigare så samlar en jury med spelskribenter, journalister och redaktörer från olika spelmedier ihop sig och nominerar olika namn till dessa kategorier:

  • Årets spelskribent
  • Årets spelblogg
  • Årets spelpublikation
  • Årets spelpodcast
  • Årets Youtube (jag tror att denna är ny för i år, om jag inte har fel?)

Det är mycket välbekanta namn som är med i år. Thomas Arnroth, Michael Gill och Victor Sjöström är legender inom speljournalistik och jag är inte så värst förvånad att de är med bland de nominerade. Spelsidor som Svampriket och svenska IGN är bland de nominerade i årets spelpublikation, medan P3 Spel, Overkligt och Svamppod kämpar för segern i årets spelpodcast.

Jag tycker att Eurogamer har gjort ett enormt bra jobb. Tidigare har det varit rätt ojämnt – jag vill inte trampa på Level 7, för de har också gjort bra saker när de höll i detta – men nu känns det mer konkret och nu finns det fler namn som förtjänar att vinna.

Många namn är givna bland de kandiderade. Ta Thomas Arnroth till exempel. Han har en stor meritlista, och är en respekterad person inom svensk speljournalistik. Man kan säga att han är en veteran inom ämnet. Han har varit riktigt aktiv under 2015, bland annat i jämställdhetsfrågor. Thomas Arnoth är otroligt duktig på att skriva och jag förstår att folk ser upp till honom. Jag gör det, till exempel.

Joakim Kilman är också en begåvad spelskribent, bland annat på Loading, FZ, PC Gamer och jag läser gärna hans artiklar i NWT. (Nya Wermlands Tidningen) Jag uppfattar Kilman som en jordnära skribent men också riktigt vass i pennspetsen. Joakim Kilman är också en duktig musikskribent och han recenserar en del album i NWT. Jag tycker att det är jättekul att han är nominerad, för Joakim Kilman är helt klart i klass med Arnroth när det gäller journalistik. Kilman är cool, helt klart.

Något som är riktigt kul är att det finns fantastiska kvinnliga skribenter bland de nominerade. Elin EkbergLoading och Kerstin Alex är två av de allra bästa skribenterna i spelsverige och självklart ska de ju vara med.

Men jag tror att den person som har lyst starkast hela 2015 är ingen mindre än Effie Karabuda. Hon har under år 2015 slagit till jättehårt med sin energiska journalistik. Effie är effektiv, klipsk och brinner för det hon gör. Hon är med i Aftonbladet, i P3 Spel, och skriver för speltidningen Level. Redan nu är hon helt fantastisk, och vet ni vad? Effie Karabuda har en minst lika lysande framtid framför sig. Om inte ännu ljusare.

Effie Karabuda

Effie Karabuda har briljerat under 2015, och hon har varit riktigt aktiv inom speljournalistik under det gångna året. Ändå har jag känslan av att det här är bara början på en kometkarriär hos denna färgstarka skribent.

Spelpodcasts har inte varit min grej egentligen, eftersom jag tycker att de flesta är för tok för långa i min smak. Jag menar, en fem timmars avsnitt där Svamprikets medlemmar pratar om årets spel 2015 låter lite för mäktigt för min del – men det betyder inte att de är helkassa, för de är det verkligen inte. Snarare tvärtom. Men en timme är tillräckligt långt för min del. Så jag har inte direkt någon särskild favorit bland de nominerade i podcastkategorin. Inte heller Youtube-kategorin lockar mig heller, eftersom jag helst läser om saker istället. Det är dock synd att Par i Pixlar inte är med de nominerade för annars hade jag tveklöst röstat på dom för jag älskar deras podcast. Men jag respekterar Eurogamers val, helt klart.

Jag blev först förvånad att Retroresan blev nominerade för de har sänt ett avsnitt hittills i deras fjärde säsong. Men så tänkte jag till lite, för både Samson Wiklunds och Anders Brunlöfs program (kan man kalla det så?) har varit en så kallad ”ground breaking”-podcast och är väldigt viktigt för andra spelpodcasts. Jag kan säga att min förvånande omvandlats till en självklarhet, för de står för kvalitet.

Det svåraste av allt, det är att välja bland de bästa spelskribenterna, blogg och spelpublikation. Det är sjukt talangsfulla personer som driver denna stora skuta vid namn svensk spelmedia som förtjänar att få bli kallade ”årets spel-något 2015”. Youtube och podcasts är lättare dock.

Så det får bli så här, och mina röster bland de kandiderade är:

  • Årets spelpodcast 2015: P3 Spel. Deras program står för kvalitet och det är ett väldigt energiskt gäng med bra åsikter.
  • Årets Youtube 2015: Pixelpaj. Pixelpajs videos är väldigt lättsamma, roliga och framför allt intressanta.
  • Årets spelblogg 2015: Nerdphilia. Charmiga Nerdphilia är troligtvis – nej, hon ÄR – Sveriges mest entusiastiska Star Wars-nörd och hon är helt klart en enastående gamer med en asgrym blogg.
  • Årets spelpublikation: Svenska IGN. Ett gäng med fantastiska spelskribenter lyfter den svenska versionen av den gigantiska spelsidan till himmelska nivåer.
  • Årets spelskribent: Effie Karabuda. Hon har gjort ett enormt arbete och det som är otroligt är att hon har mycket kvar att ge. Hur stor kommer hon att bli?

En stor applåd till alla nominerade, och till Eurogamer som har gjort ett excellent arbete med alla nomineringar.

Nu ser jag fram emot ett ännu bättre 2016 inom svensk spelmedia!

 

One thought on “Jerrys åsikter om Eurogamers nomineringar till årets spelskribent/blogg/podcast/Youtube/spelsida.

  1. Jag kan inte annat än att hålla med helt. Särskilt på punkten om Joakim Kilman.
    Själv är jag en prenumerant sen väldigt många år på PC Gamer, där han huserat de senare åren.
    Väldigt bra skribent, med väldigt stort omfång, och framförallt kunskap. Han röstade jag på 🙂

    Det var ändå lite svårt att välja, då vi har så många riktigt tongivande skribenter i år. Som Effie i P3 Spel, Arnroth på KIT och så vidare.

    Kul att se en annan pappa som också brinner för spel.

    Keep up the good work!
    /Fredrik

Kommentera

