Kvinnorna dominerar i svensk spelmedia. Hurra!


Idag utnämnde svenska Eurogamer vinnarna i årets spelmedia-omröstning.
Jag tycker om resultaten. Särskilt i spelskribent-kategorin.
Jag tippade och röstade på Effie Karabuda och blev riktigt glad att hon tog hem segern i den tunga kategorin.
Det är riktigt välförtjänt, för Effie Karabuda har haft ett enastående år 2015.
Jag har inte sett en så stark initiativtagande och engagerad spelskribent sedan Victor Sjöströms yngre dagar på Level. (Level vann årets spelpublikation, grattis!)

Men det är något annat med omröstningen som jag blev riktigt imponerad och glad över.

Effie tog ju hem segern, men det kom två kvinnor på en delad andraplats! Emma Kujansuu och Kajsa Lundquist är två respekterade och omtyckta spelskribenter, plus så är de förebilder för många. Jag tycker att Emma har briljerat under tiden på Loading och jag hoppas att hon och Kajsa får ett ännu bättre 2016!

Speljournalistik har varit mansdominerat i årtionden och jag kan inte räkna så värst många kvinnliga skribenter under Super Plays eller Nintendo-magasinets tid.

Men nu har kvinnorna tagit stora steg. Under de senaste åren har kvinnor som Angelica Norgren, Tove Bengtsson och Kerstin Alex visat att de är enastående skribenter och öppnat dörrarna för fler kvinnor som älskar att spela och skriva.

Fenjima Manrique är numera TV4’S spelexpert och hon kommer att bli ännu större, välförtjänt dessutom!

Kvinnor har levt i skuggan när det gäller tv-spel och journalistik inom det ämnet, men inte nu längre.
Jag hoppas och tror att kvinnor kommer att få en större roll i år.
Effie Karabudas vinst som årets spelskribent 2015 betyder mer än vad man tror.
Stort grattis,  Effie, till segern!

image

Kommentera

