Recension: A Haunted House 2.


A-Haunted-House-2-Poster

Det var inte frågan om det skulle komma en parodi på Paranormal Activity, utan när.
Nu har jag inte sett den första A Haunted House, så jag kan inte jämföra den med denna.

Jag fick för mig att se den här filmen när jag låg hemma och var sjuk. Bläddrade igenom Netflix och såg att A Haunted House 2 fanns där, och jag tyckte faktiskt att de två första Scary Movie-filmerna hade en viss charm.
Det var mest tack vare Wayans-brödernas barnslighet.
Skulle den här filmen vara annorlunda? Hm. Jag återkommer till det.

I den här uppföljaren till Marlon Wayans parodi så har hans karaktär Malcom flyttat ihop med sin nya flickvän och hennes två barn från ett tidigare förhållande. Givetvis är huset hemsökt som i Paranormal Activity, och man får följa den här filmen med vanliga filmkameror för hemmabruk.
Paranormal Activity är inte den enda filmen som drabbas av Wayans helvridna humor. Även The Conjuring och Insidious får sig en syrlig dos av sex, kiss och bajs.

En parodi brukar driva med kända filmer som ganska nyligen gjort storverk.

En parodi brukar driva med kända filmer som ganska nyligen gjort storverk. Men A Haunted House 2 misslyckas helt och hållet med sin parodi, istället tar den löjliga genvägar utan att tänka till ordentligt. Seriöst, att ha sex med en ondskefull porslinsdocka? Varför ta till det billiga skämtet om och om igen?

Scary Movie 1 och 2 hade en del löjlig humor och det var mycket kukskämt sammanslaget med hemska fördomar. A Haunted House 2 är inte annorlunda. Eller jo, på ett sätt. Scary Movie hade poänger bland de sura skämten. Det finns inte en enda poäng här som känns rätt. Att ord som ”hoe” och ”bitch” används mot till exempel den unga tonårsdottern är fan pinsamt.

Det finns ingen riktig röd tråd att följa i A Haunted House 2. Storyn känns spretig och det känns som att Wayans vill bara komma till delar där han knullar Annabelle-kopian till docka eller ologiska samtal med sin mentor som bara håller på med meth.
Sen undrar jag vad de gömda filmklippen har med den här filmen att göra?

Scary Movie-filmerna var riktigt sura men de kunde jag skratta åt. Jag skrattade åt A Haunted House 2 också, men det var för att den var så sjukt dålig. Men så var jag sjuk också när jag såg filmen, fast samtidigt är det ingen ursäkt.
Att skådespeleriet skulle vara dåligt hade jag förväntat mig, men det här är verkligen horribelt. Till och med Marlon Wayans är jobbig att titta på i den här filmen, vilket är lite synd för jag gillade hans Shorty i de två första Scary Movie-filmerna. Men här kärvar det ihop sig totalt, och det är så pinsamt. Sen fick jag mer huvudvärk av den fruktansvärt urusla Cedric The Entertainer i rollen som jobbig, svärande präst.

Något säger mig att jag borde se första A Haunted House för att ”förstå” denna bättre men det tror jag inte är nödvändigt. A Haunted House 2 är ren skräp. Att den är ologisk är en sak men utan nån form av sammanhang gör det ett en ännu värre röra än spyorna i Exorcisten.

Parodier som denna gör mig orolig för denna en gång i tiden helfestliga subgenres framtid. Geniala filmer som Titta Vi Flyger och Den Nakna Pistolen hade en solid ryggrad trots dess helgalna stilar, men A Haunted House 2 saknar den där ryggraden. Den påminner om en skitfull bläckfisk som inte vet vad den gör. Alltså, vad fan är det här för film?

Tre plus:
1. Det är fin skärpa i hemmavideonas kameror.
2. Det finns faktiskt ett slut på filmen, fast det är plågsamt att ta sig dit.
3. A Haunted House 2 är bara 86 minuter lång….

Tre minus:
1. …men det är 86 minuter av pinsamheter och barnslig sex/kiss/bajsskämt.
2. Det finns inget sammanhang och manuset hade skrivit bättre om det var en känguru som hade skrivit det.
3. Skådespeleriet. Herrejösses, så riktigt dåligt. Särskilt Cedric The Entertainer.

Marlon Wayans var en gång riktigt rolig i Scary Movie. Men han lyckas inte göra om bedriften igen, istället blir allt i denna film rent sagt skit.

Marlon Wayans var en gång riktigt rolig i Scary Movie. Men han lyckas inte göra om bedriften igen, istället blir allt i denna film rent sagt skit.

Slutsats:
A Haunted House 2 är rent sagt skit. Jag ångrar mig rejält över att ha sett skräpet på Netflix. Den försöker vara Scary Movie-filmerna men misslyckades totalt. Inte för att Scary Movie-filmerna är mästerverk eller så, men de är i alla fall lite roliga. Men här faller det pladask och jag skrattade åt filmen för att den var jävla dålig. Mitt starkaste tips är att undvika A Haunted House 2 så länge du kan. Slösa inte bort 86 minuter av ditt liv för det här. Nej.

Betyg: En etta av fem.

Kommentera

