Mina första intryck på Far Cry Primal.


farcry1-980x551

Detta är ingen recension. Jag samlar mina första intryck av min första genomspelning i Far Cry-serien. Intressant nog är faktiskt det allra senaste spelet det första spelet jag testar. Detta är mina första intryck på Far Cry Primal.

Far Cry Primal utspelar sig 10000 år före Kristus födelse. Man tar sig rollen som grottmannen Takkar i en fantastisk vacker natur fylld med förhistoriska djur man har läst om i historieböckerna. Man ser mammutar, sabeltandade tigrar och grottlejon vandra i det vackra regionen Oros som låg i centrala Europa.

I spelets inledning så jagar han och några vänner mammut och det går tyvärr åt skogen. Efter dramatiken i början så måste Takkar samla ihop sin stam, wenja, för att bland annat kämpa mot livsfarliga stammen udam. Udam är kannibaler och rena barbarer.

Far Cry Primal är ett dramatiskt spel och att lira ett FPS-spel i stenåldern fungerar faktiskt otroligt bra. Jag gillar att man skapar sina egna vapen med hjälp av naturens egna råvaror. Det är faktiskt rätt lätt att lära sig kontrollen och om man är uppmärksam, så kan man faktiskt läsa hur man gör för att ta sig vidare. Här har så här långt Ubisoft gjort det bra.

Jag tycker att Far Cry Primal är ett av de vackraste spelen jag har sett. Naturen är en oslipad diamant men samtidigt riktigt dödlig. Man får hålla ögonen öppna ifall en björn, en vargflock eller en orm ligger och lurpassar. Det händer grejer hela tiden. Sen är jag imponerad (efter några timmars spelande) av Far Cry Primals storlek. Det ser ut som att det finns en hel del att göra för att återhämta Takkars stam. Det bådar gott.

Jag har i skrivandets stund precis lärt mig att tämja ett par djur och det här lyfter spelet avsevärt. Det är skitcoolt när man bussar sin tämjda varg på en överrumplad udam. Striderna är intensiva och eftersom jag är van med att FPS-spel innehåller pistoler, granater och bazookas så är det en skön omväxling med spjut, stenklubbor och pilbågar.

Jag kör på Normal i svårighetsskalan just nu och tror att det är ett bra val. Det känns ok med lite utmaning för en gång skull. Inför den kommande recensionen så är Far Cry Primal en positiv överraskning när det gäller actionspel i första persons perspektiv.

Ursäkta, men nu ska jag försöka leta efter en grävling för att tämja – som Conan O’ Brien och Pewpiedie gjorde.

Kommentera

