Snart dags för att lista mina favoritkonsoler.


image

Jag har levat tillräckligt länge för att genomgå flera generationer av spelkonsoler. Den legendariska rivaliteten mellan Nintendo och Sega när NES, SNES, Sega Master System och Sega Mega Drive under perioden 1980-talet till mitten av 1990-talet var en härlig tid, och jag fick äran under min barndom och tonårsperiod spela hundratals spel.

Fram till idag har jag ägt rätt så många konsoler, 16 om jag ska vara noggrann.
En del har jag kvar medan vissa har jag sålt för att skaffa en ny konsol från en ny generation. Naivt på ett sätt men att skrapa ihop pengar till en ny konsol samtidigt som att behålla en föregående är inte enkelt.

Jag har ägt ett NES, SNES, Nintendo 64, Nintendo Gamecube, Wii, Sony Playstation, Playstation 3, Xbox, Game Boy, Nintendo 3DS, Sega Master System och Commodore 64. Det sistnämnda är en dator men jag räknar med den ändå. Idag har jag kvar ett Wii U, Playstation 4, Nintendo DS och Game Boy Advance.

Alla har sin personliga charm och många fantastiska spel – men vilken är för den ultimata spelkonsolen?
Vilken konsol har gett mig mest känslomässig glädje? Vilken konsol har de bästa spelen? Bäst kontroll?
Viktigast: Vilken konsol är mest värdig titeln ”den bästa konsolen” någonsin?

Jag har haft några topplistor med favoritspel, favoritfilmer och så vidare. Men nu tänker jag påbörja med ”Jerrys fem favoritkonsoler” genom tiderna.
Det är viktigt att konsolen inte bara har bra spel, men också rätt känsla, kontroll, affektionsvärde och hur konsolen har åldrats.

Inom de närmaste veckorna så tänker jag räkna ner från plats fem till den allra bästa konsolen i mina ögon.

Jag har inte med Sega Mega Drive, Playstation 2, Xbox 360, Xbox One, Commodore Amiga, Sega Dreamcast,  Sega Saturn,  Playstation Vita, Virtual Boy, Neo Geo eller Jaguar eftersom jag inte har ägt någon av dessa konsoler.

Håll ett öga eller två öppna för snart ska jag sätta igång!

Kommentera

