”Du som är vuxen. Varför spelar du tv-spel, eftersom det är barnsligt?”


Handkontroller - är det barnsliga redskap till ett nöje som många inte begriper sig på?

Handkontroller – är det barnsliga redskap till ett nöje som många inte begriper sig på?

Filmer, teater, böcker och konst har alltid varit en gemensam grej för människor.
I alla åldrar.

Men det finns faktiskt en viss ålderstabu när det gäller en annan typ av kultur. Tv-spel.

Det blir jag påmind om väldigt ofta. Jag ska till och med förtydliga att det händer varje dag.

Det kan vara en liten pik eller en väldigt nedvärderande fråga/kommentar ifrån många personer.

”Tv-spel, det är barnsligt.”
”Är inte du för gammal för tv-spel?”
”Oj oj, det är bara leking. Höhö”.
”Har du inget vettigare eller mer vuxet att pyssla med?”

Dessa är bara några exempel på kommentarer som jag får höra varje dag här på landsbygden. Folket här på landsbygden i mina hemmatrakter är alldeles för gammelmodiga för sitt eget bästa.

Säg mig, vad är det med tv-spel som är barnsligt?
Är det att man håller i en handkontroll och styr någon/något som inte existerar mer än på tvskärmen? Är det att man inte utför någon form av ”häftigare” saker som fotboll, rallycross eller jakt?
Grafiken? Ljudet?
Och det viktigaste, vad fan angår det er om vad pysslar med på min fritid?

Jag är inte intresserad av till exempel jakt och sport men inte fan petar jag in att sånt är löjligt i era skallar. Folk är olika och det borde vara något som folk ska respektera. Alla har olika intressen.

Men det är en sorts grupptryck härborta. I alla fall den äldre generationen. För jag tror att det är just en generationsfråga. Varför jag nämner landsbygden är för att jag tror att det är vanligare att bli utsatt för kränkningar än i storstaden.
Men att det inte finns i storstaden, det har jag väldigt svårt att tro på.
För någonstans i Sverige lär någon i vuxen ålder få en sån sur kommentar av någon som inte begriper sig på tv-spel.

Tv-spel är nästan som film idag, bara det att man styr handlingen framåt. Många som har växt upp med NES och Commodore 64 under 1980-talet är nu i samma åldersgrupp som jag. (Runt 35-40 år, skulle jag tro.)

”Har du inget vettigare att göra?” Låt mig ställa en annan fråga som ett svar. Vad är det som är vettigt för din del?
På vilket vis är tv-spel ovettigt? Bara för att det inte är ”realistisk” utan bara mest fantasirikt? Då borde du klaga på böcker och filmer också. Men det gör du inte.
Du tror att tv-spel är barnsligt eftersom du associerar spel som en leksak när du såg barn spela NES på 1980-talet.

Nintendo tog spelen i våra vardagsrum eller i egna sovrum under det magiska 1980-talet. Donkey Kong, Super Mario, Legend Of Zelda och Mega Man blev synonyma med den eran då NES blev ”8bitarn” eller ”ett Nintendo” med folket.

Åren gick och man fick uppleva Nintendos uppgång och formsvacka när Sony Playstation tog över som ledande spelkonsol för gamers som växte upp. Men än fanns fördomarna. Tv-spel, vet du, var riktigt töntigt och barnsligt. Inget för vuxna.

Jag har hört såna glåpord i åratal och just nu vill jag göra världens värsta facepalm. Varför? Jo, för jag har ärligt talat fått nog.

Än en gång, detta är en generationsfråga. Det måste det ju vara. Jämför hur spel var för trettio år sedan med idag så har tiderna ändrats.
Många gör sina egna spel och kodar för fullt, för det finns mycket pengar att tjäna på tv-spel. Efterfrågan är större än någonsin.
Det sociala har ökat dramatiskt, man kan prata med en annan person online medan man kör ett multiplayerlir tillsammans.
Det diskuteras om tv-spel i alla tänkbara sociala medier runtom i världen. Många pratar om minnen med retrospel. Twitch. Youtube.
Vem har påstått att tv-spel är osocialt? Ren idioti.

Dark Souls III har en 16-årsgräns och det finns flera skäl till det. Ett skäl är att det är brutalt svårt och det är absolut inget för barn. Så vart någonstans står det att det är barnsligt?

Dark Souls III har en 16-årsgräns och det finns flera skäl till det. Ett skäl är att det är brutalt svårt och det är absolut inget för barn. Så vart någonstans står det att det är barnsligt?

Många spel har 18-årsgräns, men ändå anses det av många att tv-spel är barnsligt.
Hm.
Så åldersgränsen är obetydlig?
Grand Theft Auto V är ett riktigt våldsamt spel med vulgärt språk. Att det har 18-årsgräns är helt logiskt, för är det 18 år så är det så.
Men nä, ”tv-spel är ju barnsligt”.

Det går inte att lära gamla hundar att sitta, det ordspråket passar in på klagarnas trångsynthet.

Tv-spel är faktiskt lärorikt. Jag har lärt mig olika saker som fungerar bra i vardagen. Exempel på detta är engelska, problemlösning och taktik.

”Det är bara leking.” Ja, jag har hört det. Lägg ner. Har du inget vettigare att göra än att klanka på någon som har ett passionerat intresse för något som har blivit jättestort idag?
Och nej, du behöver inte spela något. Det är inte det jag säger till dig. Jag säger inte vad du ska göra för det angår inte mig.
Men låt mig, som närmar mig 40 år, fortsätta med något jag har tyckt om i flera decennier.
Precis som du tycker om jakt, fotboll, dansbandsmusik eller mode.

Förstår ni min poäng?
Tv-spel är inte barnsligt. Det har det aldrig varit. Det kommer aldrig att bli barnsligt. Jag ser till och med personer som är 30 år ÄLDRE än mig som spelar Candy Crush Saga, för Guds skull!

Den här memen nedan visar hur högt medelåldern är på folk som spelar:

39446476

 

Kommentera

