Jerrys fem favoritkonsoler genom tiderna. Plats 5: SEGA Master System.


orig_Sega-Master-System-Set-0

Alla minns sin första spelkonsol. De flesta i min skolklass i slutet av 1980-talet ägde en NES. Det var en sorts trend att äga en spelmaskin. Man var cool.

Jag fyllde åtta (eller var det nio?) och jag öppnade min födelsedagspresent. Det var en snygg spelkonsol. En svartlackerad maskin med röda linjer. Formen påminde lite grann om bilen Kit från Knight Rider. De spel som jag fick med var Rocky, Shinobi och R-Type.
Jag fick mig ett SEGA Master System.

Inom några veckor fick jag ett tiotal spel till och gissa om jag var stolt över min alldeles egna spelmaskin.
Än idag minns jag att jag tyckte om när jag tryckte på ON-knappen på konsolen. Den kristallblå texten ”SEGA” och ljudet som spelades upp är något av det coolaste jag har hört. Det är så 1980-talsaktigt. Hur kan man inte älska det?

Rocky var inte direkt ett Punch-Out, men visst fanns det en liten strategi för att besegra de tre utmanarna till herr Balboa. Clubber Langs svaghet var att få magsmällar.

Rocky var inte direkt ett Punch-Out, men visst fanns det en liten strategi för att besegra de tre utmanarna till herr Balboa. Clubber Langs svaghet var att få magsmällar.

Grafikmässigt och faktiskt även en viss del av ljudet till SEGA Master System var nästan till och med bättre än majoriteten av NES titlar.
Kontrollen var lite seg dock. Nästan som den reagerade lite långsammare än Nintendos kontroll till NES.

Men det är något magiskt med SEGA Master System som gör denna unik i mina ögon. Den skara spel som jag spelade är många riktiga underbara pärlor. Allt från Alex Kidds stora knytnävar till det söta rymdskeppet Opa-Opa i Fantasy Zone-spelen. Klangen i musiken till många Master System-spelen är lätt att identifiera.

Jag är mer och mer övertygad om att Wonder Boy In Monster Land var det allra första spelet jag någonsin har spelat. Jag minns väl den gången min familj besökte några vi skulle köpa en hundvalp utav. Pojken i hushållet visade upp ett spel där man fick spela som en riddare, som dödade svampmonster, knackade på dörrar och utmanade bossar. Flera år efteråt så spelade jag just det spelet och det var imponerande att jag kom ihåg det.

Man kunde inte bara stoppa in kassetter i ett SEGA Master System, utan även spelkort. Det enda spelkort som jag kom ihåg var Hang-On, motorcykelspelet som påminde en del om racingklassikern Out Run. På tal om Out Run, så är Magical Sound Shower fortfarande ett underbart ljudspår.

Hur många av er kunde hitta det gömda labyrintspelet där man styrde en snigel?

SEGA Master System var inte bara den första konsolen som jag ägde. Det var en konsol med mycket passion och stil. Och jag var riktigt cool som ägde en sådan klassisk konsol.

Bästa spelen: Wonder Boy III: The Dragon’s Trap, Psycho Fox, Space Harrier, Out Run, Wonder Boy In Monster Land.

Jag tror mer och

Wonder Boy In Monster Land. Det andra spelet i spelserien lämnade stenåldern bakom sig och gick direkt in på riddartiden. Det var ett klokt beslut.

Jerrys fem favoritspelkonsoler genom tiderna:

  1. ?
  2. ?
  3. ?
  4. ?
  5. SEGA Master System.

 

3 thoughts on “Jerrys fem favoritkonsoler genom tiderna. Plats 5: SEGA Master System.

  1. Pingback: Jerrys fem favoritkonsoler genom tiderna. Plats 4: Playstation 4. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  2. Pingback: Jerrys fem favoritkonsoler genom tiderna. Plats 3: Playstation. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

  3. Pingback: Jerrys fem favoritkonsoler genom tiderna. Plats 2: NES. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

Kommentera

