Jerrys fem favoritkonsoler genom tiderna. Plats 3: Playstation.


Playstation-one

Det var mitten av 1990-talet. Eller ja, det var snarare i den andra halvan av det årtiondet.
Jag har varit ett Nintendo-fan i åratal. Redan har jag ägt ett NES, ett SNES och ett Nintendo 64. Mitt fanboyande var näst intill odräglig, för jag tyckte att Nintendo var fan bäst.

Men så pratade alla i min åldersgrupp om en konsol från Sony. Jag läste gamla Super Play-tidningar om en CD-baserad konsol vid namn Playstation. Jag svalde min Nintendo-stolthet och skaffade ett Playstation. Inte sedan SEGA Master System har jag ägt en konsol som inte kom ifrån Nintendo.

Det är faktiskt bra att svälja stoltheten och skölja det med ett kallt glas vatten. Varför då, i detta fall?

Sony Playstation var – och är fortfarande – en av spelhistoriens viktigaste milstolpar. Många spelserier startade med denna ikoniska konsol. Gran Turismo. Resident Evil. Silent Hill. För att inte glömma Squaresoft och deras stora steg från Nintendo och in i Sony-ligan och 3D-polygoner. Final Fantasy VII blev ett av de mest älskade spelen av många. (fast konstigt nog inte av mig.) Det fanns något för alla i Sony Playstation.

Knapparna är lätta att komma ihåg. Såpass lätta att komma ihåg att Sony lagt eget patent på simpla former. Stilrent vackert.

Knapparna är lätta att komma ihåg. Såpass lätta att komma ihåg att Sony lagt eget patent på simpla former. Stilrent vackert.

Playstation blev inte bara ett alternativ när det gällde spelkonsoler. Det blev en livsstil.
Ta knapparna på dess kontroll, som ett exempel. Triangeln, kvadraten, cirkeln och den mest använda knappen, krysset. I olika färger så tog Sony patent på något så simpelt och snyggt.
Formen på kontrollen har stort sett varit oförändrad för de fyra stationära konsoler som Sony har släppt.
Varför ändra på ett vinnande koncept?

Spelbiblioteket var grymt stort, och att många spelskapare valde att skapa spel till Playstation var något som Sony behövde. Racing, äventyr. plattform, rollspel, skräckspel, action med mera – det fanns allt och mer därtill. Jag är fortfarande förtjust i ljudet som uppstår varje gång man trycker igång Playstation.

Playstation är minst 20 år gammal, men står sig fortfarande stark och nu är den definitivt en retrokonsol med gyllene kanter. Jag är väldigt glad som fick upptäcka denna magiska konsol under min tonårsperiod. Jag älskade att sitta i mitt rum i timmar och spela storspel som Metal Gear Solid, Final Fantasy IX och Resident Evil 2. Playstation är en enastående konsol som betytt mycket för mitt stora spelintresse. Det fick mig också att våga ta mig ur Nintendos grepp och våga titta på annat.

Bästa spelen: Final Fantasy IX, Metal Gear Solid, Castlevania: Symphony Of The Night, Silent Hill, Resident Evil 2.

Metal Gear Solid är inte bara en enastående fortsättning av Kojimas legendariska spelserie - det är ett av Sony Playstations viktigaste spel.

Metal Gear Solid är inte bara en enastående fortsättning av Hideo Kojimas legendariska spelserie – det är ett av Sony Playstations viktigaste spel.

Jerrys fem favoritkonsoler genom tiderna:

  1. ?
  2. ?
  3. Playstation.
  4. Playstation 4.
  5. SEGA Master System.

 

One thought on “Jerrys fem favoritkonsoler genom tiderna. Plats 3: Playstation.

  1. Pingback: Jerrys fem favoritkonsoler genom tiderna. Plats 2: NES. | Man Of Svensätra - en gamertecknare med hjärtat på rätt ställe

Kommentera

