Recension: Odin Sphere Leifthrasir.

Odin-Sphere-Leifdrasir

Det här spelet är en remastered-utgåva av Playstation 2-spelet Odin Sphere, men eftersom jag inte har spelat originalspelet när det begav sig så kan jag dessvärre inte jämföra utgåvorna. Dock, kan jag påbörja min recension av Odin Sphere Leifthrasir.

Odin Sphere Leifthrasir är ett action-RPG, skapat av Vanillaware och utgivet av Atlus. Det här färgsprakande äventyret är en stor saga, indelat i olika kapitel som berättar olika delar av sagans tidslinje. Varje kapitel representerar en huvudkaraktär med sin egen historia. När man har spelat klart ett kapitel öppnas ett nytt och äventyret börjar om, fast med en annan huvudkaraktärs berättelse. Det blir lite hoppigt fram och tillbaka, men man förstår hela grejen när man gått igenom en stor bit av spelet.

Jag har länge velat spela Odin Sphere och inte fått chansen tidigare. Men nu har jag äntligen greppat tag i kontrollen och begett mig i den urtjusiga världen med Gwendolyn, Velvet, Oswald, Cornelius, Mercedes och alla andra. Det första som jag reagerade på, var att Odin Spheres fightingmetod påminner starkt om Muramasa: The Demon Blade. Inte konstigt, eftersom Muramasa är också gjort av Vanillaware, och Odin Sphere kom faktiskt ut först.

Varje hjälte/hjältinna har ett starkt vapen kallat Psypher med en speciell kristall, som kan samla ihop små gnistor vid namn Phozons. Man får oftast Phozons när man besegrat en fiende, men också av andra saker. Vad ska man ha Phozons till, egentligen? Det finns två saker som man kan ha användning av dessa gnistor. Eftersom Odin Sphere Leifthrasir är ett rollspel, så kan man förbättra sina kunskaper i stridens hetta. Med Phozons kan man förbättra en egenskap som man har lärt sig under spelets gång, och för varje uppgradering krävs mer Phozons. Sen kan man faktiskt använda Phozons för att få frön att bära frukt och får(!) som man kan hugga ner och äta upp. Varje gång man äter något får man mer erfarenhetspoäng och ens HP ökas en del.

vbnbm

Alla kapitel har viktiga delar som gör Odin Sphere Leifthrasir till en storslagen saga. Romansen mellan två av huvudkaraktärerna Gwendolyn och Oswald är ett underbart exempel på detta.

Låt mig stanna kvar i matdelen ett tag till. En av de roligaste delarna, men också en av de mest bisarra, är den otroliga aptit som våra huvudkaraktärer har. Under spelets gång kan man samla ihop olika ingredienser som man kan ha för att ta med till en resande kock. Kocken kan laga en särskild maträtt – om man har rätt ingredienser och att han har fått receptet, givetvis. Man får en hel del erfarenhetspoäng och en rätt så god HP-höjning. Jag brukar kalla en av mina katter hemma för bottenlös, men jag undrar inte om Gwendolyn eller Mercedes är snäppet värre?

Jag har sett foton av Odin Sphere när det kom till Playstation 2, och redan då såg det så vackert ut. Jag vet även att min väninna Lania har pratat gott om spelet i sig. När jag fick reda på att det skulle komma en remastered-utgåva (tack, snälla dagens spelgeneration!) så fick jag en möjlighet att äntligen spela Odin Sphere en gång för alla.

Odin Sphere Leifthrasir är sagolikt vackert. Sagolikt är rätt ord, eftersom det här är en saga. En saga fylld av krig, död, svek, skönhet, frosseri, kärlek och hopp. De underbart designade karaktärerna och de ännu finare miljöerna, är något av de allra vackraste som jag har sett i min snart 30-åriga spelkarriär. Ibland vill jag bara stå still och beundra det levande konstverket. Ringford Gardens färgstarka blommor och de vackra molnen i dödsriket Netherworld är några exempel på platser som jag kommer att bära med mig länge.

Oj, så mästerligt vackert. Soundtracket är också riktigt underbart, passar riktigt bra ihop med den supersnygga grafiken. Tänka sig att detta var ett Playstation 2-spel från början!

Det är också rätt lätt att börja spela Odin Sphere Leifthrasir. Det är mest hack & slashande och en del knapptryckande i stridens hetta. Ett tips för nybörjare är att börja med lättaste svårighetsgraden för det är ganska många fiender som man möter. En intressant detalj är att om man möter en viss boss sent i Gwendolyns kapitel, så möter man samma boss med till exempel Cornelius riktigt tidigt i hans kapitel. Min poäng här är att man kan möta samma boss flera gånger i spelet, och det har faktiskt med spelets tidslinje med att göra. Det är lite enformigt på ett sätt och även lite variation, men jag förstår Vanillaware här. Det finns anledningar till att man vissa figurer vid olika tidfällen. På tal om enformigt, så kan det vara lite tråkigt att man faktiskt möter samma vanliga fiender ganska ofta.

Det här, mina vänner, är ett av de allra vackraste spelen som jag har spelat. Detaljrikedomen är enorm!

Man kan leka kemist och experimentera med olika brygder. Man kan samla ihop olika ingredienser, grönsaker eller andra ting och mixa ihop dom. En sak som jag märkte tidigt var att ens reseväska snabbt blir fylld och det är lite störande när man faktiskt behöver sakerna i väskan. Man kan hitta större väskor eller lägga saker i stora kistor som en försäljare har med sig. Äppelskruttar, ben och stjälkar från vindruvor kan man kasta på fiender, men jag tycker personligen att de är onödiga prylar som man samlar på sig.

Alla historier är fascinerande. Allt från Oswalds kolsvarta svärd till Cornelius ”kaninförbannelse” är alla intressanta saker som man verkligen vill följa under det rätt långa äventyrets gång. Det är tur att scenerna och manuset är riktigt välgjorda, för annars skulle det vara långdraget fram till när man faktiskt spelar.

Kontrollen är bra, men det finns lite skavanker. Varför måste man trycka både uppåt och X när man ska gå in i ett nytt rum? Kan man inte enbart trycka på X?

1. Odin Sphere Leifthrasir är ett av de allra vackraste spelen som har gjorts.
  2. Fem olika huvudkaraktärers olika kapitel i en enda stor saga är väldigt fascinerande och spännande.
  3. Ett spel som är lätt att börja spela med simpla fightingkontroller.

1. Det är störande att man snabbt får en fylld resväska och man faktiskt behöver sakerna i väskan.
  2. Det är lite tråkigt att man möter samma fiender i alla fem huvudkaraktärernas kapitel. Ganska variationslöst.
  3. Trots att kontrollen är enkel och lätt att förstå så finns det lite brister med den.
Man kan möta samma boss flera gånger i spelet, beroende vilken karaktär du spelar med. Man kan även slåss mot en karaktär som du har redan har styrt eller kommer att styra.

Odin Sphere Leifthrasir är ett spel som gör mig riktigt glad. Äntligen har jag fått äran att spela ett rollspel som legat varmt om hjärtat för många. Det är sinnessjukt vackert, det är spännande och det är enkelt att spela. Utmaningen är rättvis för själva spelet och det tar sin tid att spela klart med alla hjältarna/hjältinnorna. Det finns många karaktärer att förälska sig i, och manuset är ett underbart skrivet sådant. Jag är så glad för att den nya spelgenerationer vågar lansera gömda pärlor som Odin Sphere på nytt. Personer som jag, som i sin tur har missat spel som Odin Sphere, är lyckosamma. Det här är inte ett perfekt spel, men ändå ett så utsökt och välgjort rollspel. Jag vill inte att denna saga ska ta slut någon gång.

Odin Sphere finns till Playstation 2. Den här utgåvan – Odin Sphere Leifthrasir – finns till Playstation 4, Playstation 3 och Playstation Vita. Jag recenserade Playstation 4-varianten.

Denna recension är tillägnad min väninna Lania på RPGaiden. Utan henne har jag inte kommit så här långt som spelbloggare.

One thought on “Recension: Odin Sphere Leifthrasir.