Recension: Ghostbusters (2016)

ghostbusters_ver6_xlg

Om ditt hus blir hemsökt, vem ska du då ringa för att få hjälp?

Välkommen till den tredje delen, eller ska jag säga en remake av Ghostbusters? Jag chansar på remake i det här fallet, på grund av att det här är en version som mer avsedd för år 2016. Precis som originalet gjorde för över 30 år sen.

Nya Ghostbusters har fått en hel del påhopp och avsky efter den första trailern visades, på grund av två anledningar. Många tyckte att trailern såg riktigt dålig ut, och att det var fyra kvinnor som agerade spökjägare orsakade en hel hat mot den kommande filmen. Hatet har till och med gått såpass långt att en av skådespelerskorna, Leslie Jones, stängde ner sitt Twitterkonto på grund av de vansinniga påhopp som hon inte förtjänade.

Det är sjukt att man känner avsky för en film innan man har sett den. Jag kallar det för omoget och idiotiskt.

Nu har jag sett den för mig efterlängtade, nya versionen av spökjägarnas äventyr.

Väninnorna och vetenskapskvinnorna Erin och Abby samarbetar med excentriska ingenjören Holtzmann med att fånga spöken som plötsligt dyker upp här och där i New York. De får även med tuffa tunnelbanearbetaren Patty för att lösa det här riktigt spökslemmiga mysteriet.

Med handen på hjärtat, vill jag säga att storyn inte är originell. Jag har redan sett hur Bill Murray och gänget försöker övertyga invånarna att spöken finns, därför finner jag inte värst många olikheter när det gäller storyn. Men nya Ghostbusters kommer ifatt med den härliga humorn, snygga effekter och fyra helt enastående kvinnor.

Ghostbusters i 2010-talet är en underhållande film och där lyckas den på många punkter. Regissören Paul Feig (Bridesmaids, The Heat) har lyckats med något som man inte kunnat göra på över 20 år, att skapa en tredje Ghostbusters-film i överhuvudtaget. Projektet ”Ghostbusters III” har varit ett evighetsprojekt som inte kunnat få fotfäste, så därför började Feig på ett blankt papper. Valet att ha fyra kvinnliga Ghostbusters var ett genialt drag. Men att välja de fyra skådespelerskorna till rollerna var faktiskt ännu mer genialt.

cvb

Bekanta dräkter, bekanta spökvapen, bekant bil och bekant logo. Nya spökjägare. Goshtbusters (2016) mixar det klassiska med kvinnliga jägare med bravur.

Kristen Wiig, Melissa McCarthy, Kate McKinnon och redan nämnda Leslie Jones är som gjorda för de kvinnliga Ghostbusters. Kristen Wiigs roll som ”försöka vara ordentlige” Erin är för mig lika minnesvärd som Bill Murrays Venkman i originalfilmerna. Något som jag finner intressant är Melissa McCarthys prestation i denna film. Hon är riktigt grym i Bridesmaids och The Heat, men hon är inte riktigt lika vass i Ghostbusters. Visst, hon är asgrym som uppkäftige Abby och jag gillar henne skarpt. Det är bara det att Kate McKinnons helgalna Holtzmann och Leslie Jones krutdurk Patty är ännu roligare. På tal om rolig, måste jag nämna Chris Hemsworths stendumma karaktär Kevin. Det fanns mer än en scen där jag satte handen på pannan och tänkte att vilket pucko han var. Ett pucko som är lätt att älska. Vem har kunnat tro att skådespelaren som spelar Thor kunde vara så här kul? Inte jag, men nu gör jag det.

En del kallar Ghostbusters (2016) i förhand ”feministisk propaganda”. Jag förstår inte riktigt hur folk tänker. Vad är det för fel att ha kvinnliga spökjägare? Jag tycker faktiskt att de fyra kvinnliga Ghostbusters är precis vad den här filmserien behöver. Vi lever i en tid där mer kvinnliga hjältinnor träder fram, med all rätt. Den här nytolkningen ändrar inte hur man tycker om de andra två filmerna och det är inte dess avsikt heller. Nya Ghostbusters försöker vara lika underhållande och samtidigt vara fräsch. Det har filmen lyckats bra med. Passa även på att leta efter några gästinhopp av originalskådisarna från de två första filmerna, för det tyckte jag var riktigt härligt att se.

1. De fyra kvinnliga Ghostbusters är precis vad den här nya filmen behöver. En perfekt personkemi och riktigt roliga damer som sparkar spökarslen i kosmos. Jag älskar dom alla fyra.
  2. Djävulskt snygga effekter som slår originalet på fingrarna.
  3. Chris Hemsworths Kevin. Ett ärkespucko som är lätt att tycka om.

1. För att vara riktigt rättvis, så faller storyn på grund av den är lite tunn och för lite originalitet.
  2. Ghostbusters (2016) är lite för lång i vissa partier, särskilt i andra aktens sista del.
  3. Melissa McCarthy är fantastisk i Ghostbusters, men hamnar i skuggan av de andra tre kvinnorna. Fast bara lite.
Holtzmann

Holtzmann är helfestlig och riktigt vansinnig. Hennes galna uppfinningar är lika knäppa som henne själv.

Ghostbusters (2016) är ett lättsamt äventyr som både behandlar originalet med respekt och samtidigt håller sig fräsch. Storyn är lite svag och det är lite för likt originalet, men det viktigaste är att den är förbannat underhållande. Jag njöt av att äntligen se en Ghostbusters-film på vita duken. Fyra älskvärda, kvinnliga spökjägare som viftar med spökstrålarna är bara helt underbara. Borsta bort den oförtjänta förhandskritiken och se på en spökjakt med varm humor.

Betyg: En 4:a av 5.