Recension: Husdjurens Hemliga Liv.


HO00003117

Hur upplever ens husdjur när man åker till jobbet? I Husdjurens Hemliga Liv så får man följa några hundar, en katt, en kanariefågel och ett vilset marsvin i ett hyresområde där de lever sina egna liv.

Den här filmen handlar om hunden Max, som lever livet med sin matte i New York. Men när hon tar hem en ännu större hund; Duke, så vänds Max liv upp och ner och hundarna börjar störa sig på varandra. På grund av deras bråk så hamnar de i trubbel och de hamnar i flykt, mitt i den stora staden. Ska de komma hem igen, och kommer vovvarna att samarbeta?

Jag gillar den här filmen, för dess lättsamhet och de ljuvliga komedidelarna. Den har fart, fläkt och en del spänning som fick mig att underhållas i ungefär en och en halv timma. Talande djur i filmer är alltid roliga, och det får man gott om i Husdjurens Hemliga Liv. Men det finns saker jag störde mig på, som kunde ha undvikits när Illumination skapade den här rullen.

Storyn är lika lövtunn som ett lager av toalettpapper. Den är full av tydliga klichéer som jag har sett i många liknande filmer. Några exempel är svartsjuka, att inte känna sig duglig och obesvarad kärlek. Kom igen, sån här återanvänd berättelse behöver jag inte. Jag vill se mer av djuren som lever sina egna liv i New York.

Jag tyckte mer om birollernas resa för att leta efter de försvunna hundarna, för det kändes mer som den film jag hade förväntat mig från början. Här har Illumination dragit ett längre strå och använt sig av fantasin att låta djuren agera som människor.

Birollerna är de bästa i Husdjurens Hemliga Liv.

Birollerna är de bästa i Husdjurens Hemliga Liv.

Jag tyckte inte att personkemin mellan Max och Duke klickade riktigt, även om det började ganska bra när Duke visade dominans i början. Det blev bortblåst när hundarna började sin flykt, vilket var riktigt synd. Det resulterades att uppbyggnaden av karaktärernas personligheter saknades.

Jag är glad för att den stora behållningen ligger i filmens humor. Den moderna slapstick-komedi som finns i Dumma Mej visas tydligt i Husdjurens Hemliga Liv. Okej, det kan bli för mycket av kiss och bajs-humorn men jag skrattade mycket åt djurens ansiktsuttryck och i många träffsäkra scener. Många av djuren är värdiga att minnas, som den helgalna kaninen med målet att hämnas på människor. Eller den tatuerade grisen. Eller rikemanspudeln som headbangar till värsta beatsen, jag skrattar varje gång jag ser den i bild. Om filmen hade styrt berättelsen mer åt den riktningen än åt Max och Dukes småtrista story så hade jag tyckt mer om filmen.

Animationerna är väldigt fina, i alla fall omgivningen. Färgerna ger New York en härlig värme och det sprutar av liv. Djuren ser helfestliga ut, även om de är inte lika snyggt gjorda som i Pixars och Disneys filmer.

Tre plus:

  1. Birollskaraktärerna är förbannat underhållande. De fångade mitt intresse mer än själva huvudkaraktärerna.
  2. En lättsam film som passar alla i familjen.
  3. Jag tycker om slapstickhumorn.

Tre minus:

  1. Husdjurens Hemliga Liv lider av ett svagt manus för huvudstoryn.
  2. Uppbyggandet mellan Max och Duke är slarvigt gjort. Jag hade gärna sett mer rivalitet mellan hundarna.
  3. Några delar i filmen kanske inte är lämpade för yngre barn.
Det finns en del vardagliga människoskämt i djurvärlden och det är faktiskt roligt.

Det finns en del vardagliga människoskämt i djurvärlden och det är faktiskt roligt.

Slutsats:

Illumination är duktiga filmskapare och Husdjurens Hemliga Liv är en av deras bättre filmer. Men än en gång, de är inte Pixar eller Disney, som gör bättre filmer. Ett tråkigt manus drar ner betyget, men självklart är de talande djuren väldigt roliga. Detta är en fin och väldigt lättsam familjefilm till de som vill skratta mycket, och jag kan garantera att barnen kommer att ha riktigt kul med denna. Jag vet att jag hade skoj, mestadels.

Betyg: En 3:a av 5.

Kommentera

